Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Подкастът въздейства емоционално и носи добавена стойност

Ива Григорова
Снимка: Луиза Лазарова
До преди няколко години голяма част от хората в България не знаеха какво означава подкаст, а аудиторията на този формат беше лесно преброима. Само за няколко месеца обаче, слушането on demand („при поискване“) набра огромна популярност. Позитивите не са тайна за никого – слушаш каквото, когато и както си поискаш, без ограничения във времето и пространството.

Да си припомим откъде идва името подкаст (Podcast) - от iPod (името на популярния музикален плейър на Apple) и broadcast (което означава „предаване“ или „излъчване“). За създател се води журналистът Бен Хамърсли, който в своя статия от началото на 2004 г. се пита как да бъде наречено това ново явление. Първото радиошоу, записано и форматирано като подкаст, започва едва 4-5 месеца по-рано.

Днес подкастът се вписва перфектно в забързания дигитален свят. Подкасти с различна насоченост и съдържание, завладяват аудиторията с палитра от интересни теми. Колкото и подценяван в началото, форматът се доказа като изкуство с висока добавена стойност.

„Аудио съдържанието и подкастите набират скорост и в България. Това е тенденция в чужбина от години. Пандемията, колкото и да не звучи добре, подпомогна този бум на слушането. Слушането на подкасти помага на хората да намерят себе си, да потърсят човек, който споделя тяхната гледна точка и то, докато се занимават с други неща.

Заедно с домашните задължения, всеки има възможност да чуе нещо ново и интересно, например за майчинство, финанси и др. Може да се намери съдържание, което наистина да те обогати, а и да намериш съмишленици“, коментира Ива Григорова, управляващ директор в MSL, Publicis Group Bulgaria.

Силата на звука и аудиото въздействат върху аудиторията безспорно по различен начин, по-интимен от видеото, по-чувствен, по-близък. 
„Чрез слуха, хората възприемат информацията емоционално. Това е важно в бранд комуникациите. Гласът зад подкаста задава атмосферата, тона, създава публиката.

Аудитото е дълъг формат и можеш да разкажеш цялата история, дългосрочно да повлияеш върху хората. Аудиторията е лоялна, тя се връща да слуша, сваля епизодите, връща любимите си моменти. Лоялността работи за нас дългосрочно, помага за създаване на имидж.

Подкаст съдържанието се разпространява и между приятели. Връзката с аудиторията е плюсът на аудиото, подкастът е позитивен за родителите например, докато вършат ежедневните си дейности“, казва още Ива Григорова.

Освен за забавление, подкастът може да се използва и за ефективна бранд и маркетингова комуникация.

„Подкаст съдържанието за брандовете трябва да е част от цялостната комуникационна стратегия на комапнията. Така се работи дългосрочно върху имиджа. Посланията трябва да са правилно поднесени в подкаст, който е близък за тяхната аудитория, да отговаря на ценностите им.

Необходимо е да се направи диалог, трябва да присъства експерт. Има компани, които правят подкаст съдържание за служителите си, защото по този начин работещите се ангажират с индустрията и работата. Има различни рекламни формати, които прекъсват съдържанието, те могат да бъдат превъртяни. За да е по-въздействащо, рекламата трябва да е част от разговора и от бранд посланията”, добави Ива Григорова

Чуйте подробности в разговора на Катя Василева с Ива Григорова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Милен Митев, Цветанка Йотина, Нина-Никол Хамилтън и Роб Мъни

Да разказваме за себе си

Днес Радиокафе се излъчва от Несебър.  БНР е медиен партньор на четвъртото издание на престижните летни награди за бизнес и туризъм .  Снощи бяха отличени най-забележителните личности и брандове на престижна церемония на яхта. Какви са предизвикателствата пред обществената медия БНР, ще разберем от нейния генерален директор Милен Митев :..

публикувано на 03.08.25 в 10:20
ул.

Софийски разкази - Радиоразходка по ул."Гурко"

Ул."Гурко" е мястото на днешната ни радиоразходка: Тя е една от първите урегулирани улици и носи името на този, чиито войски влизат в София в началото на 1878. Какво е била преди това сградата на СГХГ и какво е имало преди на това място, известно сега като ул."Гурко" 1? Къде са били първите сгради на БНБ и на Народното събрание? Какво е имало на..

публикувано на 02.08.25 в 16:00
Н. Образописов

Историята оживява - Никола Образописов, четка първа

Никола Образописов-Консулата е героят на малката ни поредица, с въвеждащи думи от Любомир Николов, уредник в Градския музей на Самоков: "Поради своята колоритност и бунтарство си извоюва прозвището "Консулата". Творчеството му е много разнообразно, не само иконография и стенописи, разнородна личност. В 2019 успяхме да заснемем документален филм за..

публикувано на 02.08.25 в 15:00

Любимец 13 и адресите на любовта му

Първата любов на Карамитев се поболява от раздялата им край Женския пазар Апостол и Маргарита Дупаринова се женят на сцената на Народния театър, живеят на „Оборище“ 21А Безброй са жените, въздишали по магнетичния чар на Апостол Карамитев. Още толкова са се чудели как този изключително красив актьор остава верен на талантливата си, но далеч не..

публикувано на 02.08.25 в 14:00

Чувствах се като дете в сладкарница

Преди почти десет години Марин Трошанов плени почитателите на мрачните загадки и ужасите с първия си самостоятелен роман „ЛАМЯ“ ЕООД“. Обновената „ЛАМЯ“ ЕООД“ съдържа актуализираните три части на историята, както и непубликувания до този момент разказ в същата вселена – „Нощем горите живеят“. Ето го и авторът: "Историята ми е изключително важно,..

публикувано на 02.08.25 в 11:00
Димитър Ганев

Кинематография в игра

Заглавието, което ще разтърси цялата развлекателна индустрия. Не, не е нов филм на Marvel… А Grand Theft Auto VI – играта, която още преди да е излязла, вече чупи рекорди. С нас е Димитър Ганев , журналист и гласът на за кратко просъществувалия сайт games.bg: "Реално нашата идея да направим видеоигрите с глас на български, но към 2008 нещата бяха..

публикувано на 02.08.25 в 10:01

Преоткриваме градските пространства

Платформата Кинематограф се завръща с тяхното лятно кино за четвърта поредна година. Tо изгрява след залез, когато настъпва вечерната прохлада, което превръща откритите локации в чудесно място за релакс и хубаво късо кино – интервю с Юлиян Спасов : "В джаза сме, настроението е на макс. Програмата е почти 100% българско кино, просто не устояхме...

публикувано на 02.08.25 в 09:52