Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Подкастът въздейства емоционално и носи добавена стойност

Ива Григорова
Снимка: Луиза Лазарова
До преди няколко години голяма част от хората в България не знаеха какво означава подкаст, а аудиторията на този формат беше лесно преброима. Само за няколко месеца обаче, слушането on demand („при поискване“) набра огромна популярност. Позитивите не са тайна за никого – слушаш каквото, когато и както си поискаш, без ограничения във времето и пространството.

Да си припомим откъде идва името подкаст (Podcast) - от iPod (името на популярния музикален плейър на Apple) и broadcast (което означава „предаване“ или „излъчване“). За създател се води журналистът Бен Хамърсли, който в своя статия от началото на 2004 г. се пита как да бъде наречено това ново явление. Първото радиошоу, записано и форматирано като подкаст, започва едва 4-5 месеца по-рано.

Днес подкастът се вписва перфектно в забързания дигитален свят. Подкасти с различна насоченост и съдържание, завладяват аудиторията с палитра от интересни теми. Колкото и подценяван в началото, форматът се доказа като изкуство с висока добавена стойност.

„Аудио съдържанието и подкастите набират скорост и в България. Това е тенденция в чужбина от години. Пандемията, колкото и да не звучи добре, подпомогна този бум на слушането. Слушането на подкасти помага на хората да намерят себе си, да потърсят човек, който споделя тяхната гледна точка и то, докато се занимават с други неща.

Заедно с домашните задължения, всеки има възможност да чуе нещо ново и интересно, например за майчинство, финанси и др. Може да се намери съдържание, което наистина да те обогати, а и да намериш съмишленици“, коментира Ива Григорова, управляващ директор в MSL, Publicis Group Bulgaria.

Силата на звука и аудиото въздействат върху аудиторията безспорно по различен начин, по-интимен от видеото, по-чувствен, по-близък. 
„Чрез слуха, хората възприемат информацията емоционално. Това е важно в бранд комуникациите. Гласът зад подкаста задава атмосферата, тона, създава публиката.

Аудитото е дълъг формат и можеш да разкажеш цялата история, дългосрочно да повлияеш върху хората. Аудиторията е лоялна, тя се връща да слуша, сваля епизодите, връща любимите си моменти. Лоялността работи за нас дългосрочно, помага за създаване на имидж.

Подкаст съдържанието се разпространява и между приятели. Връзката с аудиторията е плюсът на аудиото, подкастът е позитивен за родителите например, докато вършат ежедневните си дейности“, казва още Ива Григорова.

Освен за забавление, подкастът може да се използва и за ефективна бранд и маркетингова комуникация.

„Подкаст съдържанието за брандовете трябва да е част от цялостната комуникационна стратегия на комапнията. Така се работи дългосрочно върху имиджа. Посланията трябва да са правилно поднесени в подкаст, който е близък за тяхната аудитория, да отговаря на ценностите им.

Необходимо е да се направи диалог, трябва да присъства експерт. Има компани, които правят подкаст съдържание за служителите си, защото по този начин работещите се ангажират с индустрията и работата. Има различни рекламни формати, които прекъсват съдържанието, те могат да бъдат превъртяни. За да е по-въздействащо, рекламата трябва да е част от разговора и от бранд посланията”, добави Ива Григорова

Чуйте подробности в разговора на Катя Василева с Ива Григорова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Д-р Гергана Николова

Електронна система ще улесни родители и лекари за прегледи и ваксини

Нова електронна система на Здравното министерство ще помага на общопрактикуващите лекари да разпределят, заявяват и отчитат ваксините. Въвеждането ѝ премахва редица досегашни задължения за лекарите, като годишните планове и отчетите на хартиен носител. От 1 септември отпада и воденето на книга за профилактичните имунизации, както и вписването..

публикувано на 26.08.25 в 17:43
Кристина Тодорова и Елеонора Григорова

Ученички от Перник създадоха ескейп стая, за да преборят тормоза в училище

Ескейп стаята се помещава в Международния младежки център в Перник .  Още за инициативите провеждани там, разказа неговият управител Радост Раданова . "Успяваме чрез различни партньорства, да подкрепим младите хора да реализират своите идеи - посочи тя. -  Младите хора вече имат интерес към нещо по-различно, дори по- смислено, бих казала, а..

публикувано на 26.08.25 в 17:20

Безплатно лятно кино в парк "Гео Милев"

Събитие с вход свободен ще се проведе в София – "Лятно кино в парка Гео Милев" , на поляната между двете главни алеи. Организатор е Кинематограф БГ. Прожекциите започват в 20:30 ч. и продължават до 22:00 ч. Филмите са подходящи за всички възрасти. Лятното кино на Кинематограф продължава в парковете в София и страната за осма поредна..

публикувано на 26.08.25 в 16:23

ИПИ: При младите и необразованите българи заетостта се свива

У нас заетостта при младите и необразованите намалява, сочи анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ), базиран на данни на Националния статистически институт за второто тримесечие на 2025-та. Един от основните изводи на икономистите е, че има тенденцията за изместване на заетостта към сфери, които изискват повече интелектуален..

публикувано на 26.08.25 в 15:27
Алена Вергова

Музиката е като ДДС към актьорството за Алена Вергова

В предаването “Добър вечер, София“ гостува актрисата Алена Вергова , з а да разкаже за  своята  авторска  песен, която е озаглавила " Приключваме" . "С песента може би искам да кажа, че с тези малки, неприятни, задушаващи неща трябва да се приключва навреме . Текстът беше готов отдавна, но тъй като аз не съм певица, не съм музикант,  няма как..

публикувано на 26.08.25 в 14:46

Първият музей за иммерсивно изкуство у нас отваря врати в София

Най-новото пространство за иммерсивно изкуство в България отваря врати на 29 август в София. Музей MINA предлага на посетителите визуално приключение в изкуството, науката и древната история чрез 360-градусови прожекции, оригинален саундтрак и 3D среда. За две години от създаването си в Румъния, музеят отбелязва 700 000 посещения...

публикувано на 26.08.25 в 13:35

БТС отбелязва 130 години организирано туристическо движение с юбилейни чествания

Юбилейни чествания по повод първия организиран поход, осъществен от Алеко Константинов преди 130 години, планира Българският туристически съюз. От 27 до 31 август 2025 г. в София и на Витоша, любителите на туризма могат да се включат в шествия, спортни надпревари и концерти, с участието на обичани български артисти. Празникът ще започне на 27 август..

публикувано на 26.08.25 в 11:47