Въпреки правилата, въпреки информацията от ресурсния център, малко са детските и учебните заведения, които имат готовност да работят с деца, които са със специални образователни потребности (СОП). Или нямат желание, или нямат възможността, сподели пред Радио София майка на дете със СОП.
Обучението на децата със специални образователни потребности не би следвало да се подчинява на много различни правила от тези на останалите деца, обясни в радиоефира Калоян Дамянов, директор на Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в София. В страната това се случва по два начина: 1. като кандидатстват наред с всички останали и след това се вземат необходимите мерки при обучението им; 2. предварително се прави оценка и при класирането се дават допълнителни точки на такова дете със СОП. В клас могат де бъдат приети до 3 такива деца.
На практика такова дете трябва да може да бъде прието във всяко едно училище, подчерта Дамянов. Препятствие продължава да бъдат предразсъдъците сред учителското съсловие (а и сред родителите), особено когато става дума за дете с по-сложно и предизвикателно поведение. За работа с такъв ученик наистина има нужда от повече ресурс и възможности.
Съответното дете има право на ресурсен учител, психолог, логопед, педагогически помощник. Уроците трябва да са адаптирани. Има помагала. Начинът на преподаване трябва да е съобразен.
В София децата със СОП са над 5000. За всяко се подготвя индивидуален план. Почти няма заведение, което да не е посещавано от такива подрастващи. По-труден е приемът в училища, където вече учат около 30 момчета и момичета със СОП и се получава пренасищане.
По отношение на приобщаващите програми България е напълно съизмерима с другите европейски страни, допълни Калоян Дамянов.
С него разговаря Елена Пъневска.
Пълнометражен документален филм за Лазар Радков и хилядите доброволци зад инициативата "Капачки за бъдеще“. Това е кино с кауза – всеки закупен билет подпомага изграждането на национална мрежа от точки за първа долекарска помощ чрез поставяне на автоматични външни дефибрилатори (AED) в българските училища. През 2017 г. Лазар Радков поставя началото..
Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България предлага повишаване на таксата за посещение при личен лекар на два етапа – от ноември да се плаща 3.90 лева, а от догодина около 6 лева или 0.5% от минималната работна заплата. Пред Радио София председателят на Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България доц. д-р..
Study in France – Work in Bulgaria – Салон за образование и професионална реализация, ще се проведе на 13 октомври 2025 г. Инициативата предоставя уникална възможност за среща на желаещите да се включат с представители на няколко френски университета и Grandes école, като ще имат възможност да зададат своите въпроси и да изградят своя план за..
Фотоработилница 66, фотографката Михаела Вачева и Мулти култи колектив представят изложбата “Това, което пазя“ - третата поред годишна експозиция с творби на непридружени деца бежанци от Сирия, настанени в столичния квартал “Овча Купел“. Децата канят публиката да види София през призмата на техния личен опит. Тази изложба продължава разказа,..
За програмата на предстоящото единадесето издание на Синелибри, разказа Юлия Владимирова, която е част от екипа на Международния литературен кинофестивал. “Фестивалът ние си го отглеждаме вече много години, той се разрасна буквално в нашите ръце и затова ни е толкова скъп. Най-важното е, че той “отгледа“ и своята публика. И тъй като..
Лишени от свобода ще се включат в почистването на район "Красно село“, за което е помолила самият районен кмет Цвета Николаева. Това обяви министърът на правосъдието Георги Георгиев по време на кръгла маса за управление на градските отпадъци, организирана от Центъра за изследване на демокрацията, съвместно със Столичната община. Във форума се..
Ученици от 5 и 7 клас от училището в село Кладница дискутираха темата за агресията в училище с инспектор от "Детска педагогическа стая“ при Второ РУ в Перник. На децата са били разяснени видовете агресия и действията на полицаите и училищното ръководство при констатиране на насилие в училищата. Обяснено им е било и сътрудничеството с Отдела за закрила..