Въпреки правилата, въпреки информацията от ресурсния център, малко са детските и учебните заведения, които имат готовност да работят с деца, които са със специални образователни потребности (СОП). Или нямат желание, или нямат възможността, сподели пред Радио София майка на дете със СОП.
Обучението на децата със специални образователни потребности не би следвало да се подчинява на много различни правила от тези на останалите деца, обясни в радиоефира Калоян Дамянов, директор на Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в София. В страната това се случва по два начина: 1. като кандидатстват наред с всички останали и след това се вземат необходимите мерки при обучението им; 2. предварително се прави оценка и при класирането се дават допълнителни точки на такова дете със СОП. В клас могат де бъдат приети до 3 такива деца.
На практика такова дете трябва да може да бъде прието във всяко едно училище, подчерта Дамянов. Препятствие продължава да бъдат предразсъдъците сред учителското съсловие (а и сред родителите), особено когато става дума за дете с по-сложно и предизвикателно поведение. За работа с такъв ученик наистина има нужда от повече ресурс и възможности.
Съответното дете има право на ресурсен учител, психолог, логопед, педагогически помощник. Уроците трябва да са адаптирани. Има помагала. Начинът на преподаване трябва да е съобразен.
В София децата със СОП са над 5000. За всяко се подготвя индивидуален план. Почти няма заведение, което да не е посещавано от такива подрастващи. По-труден е приемът в училища, където вече учат около 30 момчета и момичета със СОП и се получава пренасищане.
По отношение на приобщаващите програми България е напълно съизмерима с другите европейски страни, допълни Калоян Дамянов.
С него разговаря Елена Пъневска.
Невена Николова и Данаил Конов са имена от екипа на радио София - той идва от Враца в София в 2015, тя идва от радио Шумен. Още за техния път към и в радиото - в звуковия файл: Може ли по обява да намериш призвание и има ли значение какво казват родителите? Кои са най-сладките позиции, каква е разликата между новинар и водещ, както и репортер -..
Гостува ни актрисата Маргарита Костова. Надежда Герова разговаря с нея относно призванието актьор и всичко, което заобикаля един човек на изкуството. За работата на актрисата в куклени и драматични постановки и как предава занията си на деца и младежи нека чуем повече сега.
Какви са предизвикателствата пред младите хора в България? Каква е ролята на активните граждани за преодоляване на разделението в обществото? По темата ни гостува Мирослав Цеков, председател на Форум гражданско участие: "Отвореното ни писмо до НС бе провокирано от насочени срещу НПО призиви от политически сили в НС. Това е откровена заплаха и опит..
Албена Димитрова от Американския Университет в Благоевград представя състезанието по социално предприемачество "Станция Иновация": "Аз съм втори семестър в първи курс, следвам два бакалавъра. Клубът ни за по-добро общество организира благотворителни базари и в "Станция Иновация" парите също ще отидат при лица в неравностойно положение. То се..
В месеца на любовта търсим формулата за здрава връзка в примерите около нас. Книгите събират ли хората? Събеседници: Темз Арабаджиева и Антон Биров: "Вчера вечерта много исках да затворя вратата и да си чета книга. Любовта не е един конкретен ден. Нямам нищо против празника, стига малките прояви на любов да не са само един ден. Същото е с..
Как интересът на децата към книгите оформя читателските нагласи в бъдеще и какво има и трябва да има в списъка с книги до 12 клас? Събеседникът ни Борис Илиев е учител по български език и литература в Националната природоматематическа гимназия (НПМГ) „Акад. Любомир Чакалов“, която завършва като ученик: "Моите ученици много обичат да четат, но..
Разговорите са с Еди Емирян - един от стожерите на "Хоризонт" и с Милен Димитров - редактор в Дирекция “Дигитални програми”, направление “Интернет портал” на Българското национално радио. Също така Милен работи към Златния фонд на Радиото. И, разбира се, по-младите от нас го познаваме, като постоянен лектор в БНР Академията, създадена с методическа и..