Приносът на археолозите и консерваторите - разговор с гл. ас. д-р Петя Пенкова, реставратор в НАИМ-БАН:
"17 години съм част от реставраторския екип. Любов от пръв поглед и дълъг път след това - не се учеше археологическа реставрация. Тя е по-специализирана, но вече има събуждане на интереса към археологията. Изискват се познания в много различни посоки. Необходим е респект към миналото и любов и интерес към хората, които са живели.
Специализацията ни е на база на материала - метал, силикатни материали - керамика, мозайки, по-рядко - стъкло и органични материали. Златото най-малко има нужда от наша намеса. Среброто е много тежко за реставрация, желязо, мед и сплави, заради корозионните процеси - също.
Първата ми специализация бе във Франция, после в Майнц - Германия, предстои ми такава в музея "Гети" в Лос Анжелис. Наколенникът от Враца ми е най-голямото предизвикателство, имаше краен срок преди изложбата в Лувъра. При нас непрекъснато навлизат нови материали и методи. Ще работим с лазери по нагръдника от Голяма Косматка.
В етичния ни кодекс е казано, че нямаме право да влагаме собственото си въображение в това, което правим. Първоначално правим експертиза на състоянието, техниките, понякога правим консултации с физици, химици, рентгенолози. Ние сме от държавите с много богато културно наследство. Не знам, дали е овладяно иманярството. По трасето на една магистрала много често се намират археологически предмети, но не се откриват съкровища, те всичките са случайно открити, далеч от археологически разкопки.
Нашите открития са под микроскоп, като видиш някакъв детайл. Винаги леко подценяваме тогавашните технологии, но те са били много напреднали."
Археологическият музей в София представя изложба "Време, материя и дух: или как реставрацията вдъхва живот на предметите" - подробностите в интервюто на Христина Иванова с ръководителя на лабораторията за анализи, консервация и реставрация Ренета Караманова:
За предстоящата премиера на "Веселата вдовица" в Националния музикален театър говорим с двама от "виновниците" за събитието. Началото е със Стефан Илчев, един от солистите: "Подготовката е много голямо преживяване - никога не знаем какво да очакваме. Режисьорът Валентин Ганев много разбира целия процес - музикалния, заедно с визуалния. Благодарение на..
Албена Ненкова има зад гърба си няколко книги – трилогията за „Софиянката, която слага всичко в тигана“, книги за виното и книга за ракията (с разкази по тази интригуваща тема). Родена в София, израснала като малка в Ловеч при баба си, Албена живее интересен и пълнокръвен живот. Така е и като човек. Била е в националния отбор по синхронно..
Приемаме, че информирането е нещо добро, но знаем, че всичко има две страни. Досега обаче никой не е поглеждал на този процес както п роф. Ювал Харари. Той хвърля сянка на съмнение върху това твърдение, казвайки, че под информация се разбира: 1. това, което ни дава знания за света, а 2. – това, което подрежда света. В единия..
Разказът е на Снежана Маринова - краевед, изследовател на историята на Стара Загора и съавтор на книгата “Мозайка от миналото на Стара Загора”:
Как се казва сега кварталът, кой носи орлите, откъдето започва и още любопитни неща - в звуковия файл: И още: кои са сградите на "портата" на т.н. "трета извънградска част"? Какво е имало на мястото на Полиграфическия к-т? Още подробности от спомените на майката на Драган Тенев, който разказва за обитателите на квартала, в който прекарва почти 70 г...
В рамките само на една година телевизионната легенда Иван Гарелов губи и двете си съпруги, които обича - бившата и настоящата. И Василка Гарелова (запазва фамилията му след развода, заради двете им деца), и Донка Стамболийска са журналистки. Но само дама със същата професия би могла да разбере отдадеността на работата и рисковете, които поема..
Мая Бочева-Уики, художник-илюстратор и издател на детски книги-игри представя д ебютния си късометражен анимационен филм „Кой светна Луната?“, реализиран с подкрепата на НФЦ. Филмът вече е с номинация за „Златен ритон“ и е създаден по едноименната книга, с която децата ще се запознаят след прожекцията (1 март, 17 ч., вход свободен - сцена Централни..