Резултатите от изследването показват, че замърсяването с азотен диоксид е реален проблем за София и гражданите са изложени дългосрочно на нездравословно високи нива. В 19 от 27 точки от "За Земята" са измерили средногодишни концентрации над законовата норма. Най-сериозно засегнати са тези, които прекарват повече време близо до натоварени пътища, защото проблемът се наблюдава основно в близост до места с интензивен трафик на моторни превозни средства.
Нормата за азотен диоксид е средногодишна, каза в студиото на Радио София Ивайло Попов от „За земята“.
"Трябва да се измери една година каква е концентрацията във въздуха и тогава разбираме дали е нарушена или не нормата. Ние показахме, че през 2021 г. поне в 19 от 27 точки има превишение на нормата. Говорим в най-замърсените точки в порядък от 50%, при норма от 40 микрограма на кубичен метър. В най-замърсената точка е 62 микрограма, има и точки, в които замърсяването е с малко, но това не е успокоително", добави Попов.
Високите нива на азотен диоксид могат да доведат до респираторни проблеми.
"Дори здрави хора, когато се излагат дълго и систематично, както ние доказваме, в продължение на година, е проблем за респираторната система, може да се образува астма, може да доведе до структурни проблеми в белия дроб и други проблеми, свързани с инфекции", каза Ивайло Попов.
По думите му, за хората с респираторни проблеми, дори краткосрочни излагания на места с азотен диоксид са опасни.
Той добави, че транспортът е основен източник на азотен диоксид, а измервателните станции в "Павлово" и "Младост" не отговарят на изискванията, тъй като са поставени далече от пътните платна.
"Правилата за такива станции казват, че трябва да бъдат до 10 метра от пътното платно, а те са съответно на 12 и 72 м", каза Попов.
Той добави, че трябва да се подобрят официалните измервания, свързани с азотния диоксид, а от Столичната община да предприемат сериозни мерки за замърсяването от транспорта.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Заради ремонт на участък от релсов път се налага промяна на маршрутите на трамвайни линии № 20, 21 и 22 , съобщават в Столичната община. От 4:30 часа на 9 май 2025 г. (петък) до 24:00 часа на 11 май 2025 г. (неделя) се въвежда временна организация на движението на обществения транспорт, както следва: Трамвайна линия № 20 ще се движи от..
От 8 до 27 май галерия "Bobbina" се превръща в пространство за изгубената връзка между човека и природата, чрез иновативната изложба "Експонати". Проектът е първо издание на новата творческа платформа на Българската фондация "Биоразнообразие", като събира седем съвременни артисти, чиито произведения ни канят да преосмислим нашето място в сложната..
Американската звезда Coco Jones грабна симпатиите на феновете със своя прочит на съвременното арендби звучене. В края на април тя издаде Why Not More? като лайтмотивът на албума са различните измерения на арендби музиката. Траковете са следствие на експерименти на родената в Южна Каролина звезда, които демонстрират, че този стил може да е..
Благотворителен концерт, който събира средства за младите таланти на България, ще се състои на 9.05.25 от 19.00 часа в Аулата на СУ "Св.Климент Охридски". Събраните средства ще бъдат дарени на Фондация "Енчо Керязов". Концертът ще включва изпълнения на иметини класически музиканти, които ще събират средства за младите таланти на България...
Периодично е добре да си напомняме колко безкомпромисно и откровено може да бъде късометражното кино, особено в смутни времена, когато пред обществото ни назряват въпроси и предизвикателства, които със сигурност вещаят промени. “Тъй като от нас зависи в каква посока ще бъдат тези промени, поставяме тази блок-програма в отговор на актуалните процеси..
Международното триенале на сценичния плакат обяви конкурс за туристически плакат на България в партньорство с Министерството на туризма, Съюза на българските художници, Националната художествена академия и БТА. Целта е създаването на плакат, който в концентриран вид разкрива красотата на България и нейния положителен образ като примамлива..
Институтът GATE изготви Транспортен атлас на София , който показва натовареността на автомобилния трафик във времето и пространството. Разработката е дало на екип от учени с ръководител инж. д-р Лидия Лазарова-Витанова и състав Евгений Ширинян, Тереза Трендафилова и проф. Десислава Петрова-Антонова. Анализът на данните от края на..