Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Старо и ново, класика и експериментаторство в симбиоза

"Електрокласик" – до границата на музикалното въздействие

Неконвенционални, импровизирани електроакустични диалози ще предложат на меломаните Мануела Бончева и Николай Стойков тази събота (25 март) от 22:00 ч. в арт пространството на Théatro.

Проектът, обединяващ класика и електроника в денс формат, поставя началото на поредицата „Електрокласик“, разказаха пред Радио София двамата музиканти.

Те решават да направят нещо общо през 2019 г.

Тя музицира на електроника, най-общо казано, конструира саунд дизайн. Той свири на различни инструменти, но сега ще се изяви с клавесин и флейта.

Преди около 4 години Мануела Бончева чула изпълнение на клавесин от Стойков и „открила“ дълбочината на звученето му, „сякаш са повече от един инструмент“, видяла и връзката с електрониката.

„Старото (клавесина) и новото се съчетават много добре, сякаш образуват едно цяло. Симбиозата им дава повод да говорим за енергизиращото и релаксиращото въздействие на музиката, за терапевтичното ѝ приложение“, изтъкна Бончева.

„Искахме да покажем как двата инструмента и звуците им могат да си взаимодействат в изпълнение на музика, написана за клавесин“, отбеляза  Стойков.

Според двамата гости, музиката, която ще бъде изпълнени с техните изразни средства, ще въздейства по различен начин на хората. Концертът е за тези, които обичат да им се случва нещо различно по отношение на звука около тях, имат способността да усещат и да възприемат различни неща – в случая темброво съчетание от звуци.

„Ние работим като композитори. Експериментираме с всеки звук с всеки ритъм, докато усетим, че това е музиката и енергията с най-силно въздействие. Да пренесем слушателите в друг свят.“

Бончева и Стойков имат идея за бъдещи колаборации с творци от други видове изкуство.

Чуйте целия разговор на Лили Големинова.


  • Мануела Бончева завършва СМУ Пловдив със специалност пиано. Продължава образованието си в АМТИИ Пловдив и в НМА "Проф. Панчо Владигеров". Към момента преподава етномузикология и световна музика В НМА "Проф. Панчо Владигеров". Интересът й към различни аспекти на световната музика я насочва към студиото на проф. Симо Лазаров в НБУ, където през 2018-2019 прави специализация по компютърно музициране. През 2020 издава първите два EP-та с пет техно трака с испанския лейбъл Unsupportable Recordings. През същата година попада в класацията за най-добри музикални продуценти жени на подкаста Resonancias на испанското Radio 3 Extra. През 2021 получава предложение да се присъедини към артистите на базираната в САЩ неправителствена организация Remix ⟷ Culture с ремикс на Ferqa Ahwach Agdz's "Yallah Yallah Yannirda Woulli". По време на нейния престой в Мароко в края на 2021 се среща с цигуларя Хишам Телмоуди, откъдето се ражда идеята за електро-акустичния проект "Етноелектрокласик: Музика от Вселената", базиран на синтеза между класика, джаз и електроника с етно елементи. Неговата световна премиера се състои на 10 юни 2022 в рамките на МФ "Софийски музикални седмици" със специалното участие на Недялко Недялков - кавал и двамата цигулари от Мароко и Тунис - Хишам Телмуди и Зиед Зуари.
    Стилът на Мануела е определян в електронните среди като еклектичен и трудно попадащ в определена категория на електронната музика.
  • Николай Стойков учи в Консерваторията в Страсбург в класа по флейта на Сандрин Франсоа (първа флейта на Филхармонията в Страсбург), а след това в Париж, където в продължение на три години той специализира със световно известния флейтист Патрик Галоа. Интересът и страстта към старинната музика го вдъхновяват да учи клавесин и басо континуо при френските клавесинисти Жоел Понте и Виолен Кошар.
    Понастоящем Николай Стойков е флейтист в Софийския духов оркестър, както и в Националния музикален театър „Стефан Македонски“, и също концертира солово или камерно - както с флейта, така и на клавесин.
    През 2019 г. Николай Стойков осъществяват проекта „BJORK Alternative“ заедно с оперното сопрано Мила Михова. Проектът представя исландската изпълнителка Бьорк като композитор с аранжименти на някои от най-известните ѝ песни във версия за глас с акомпанимент на клавесин, челеста и пиано. По покана на Radio France Musique, капсулна версия на този проект е представена и на живо по френското национално радио.
По публикацията работи: Георги Нейков


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Сливница

Сливница е втора Шипка

Време е за поредното ни гостуване в Сливница. Този път започваме с Младена Шуманова - педагогически съветник в Професионалната гимназия по транспорт и с ученика в 8 клас Александър Русков за създадената преди 2 години междуучилищна телевизия: "60 години сме град, но имаме много история, населено място сме от древни времена, на Римски път сме. В..

публикувано на 02.02.25 в 11:14

Историята оживява - Радиотеатърът, части 1 и 2

Ако приемствеността е едно от най-хубавите качества на БНР, то Радиотеатърът  е значима част от сърцевината му. От основателите до техните наследници, от реализиращите го до поколенията, работещи с тях. Слушаме един от тонмайсторите, през чийто пулт е минала голяма част от продукцията на Радиотеатъра - Митко Василев, доцент в НБУ, в разговор с Боян..

публикувано на 01.02.25 в 16:00
Кино “Модерен театър”

Софийски разкази - Кино “Модерен театър”

Най-старият киносалон в България е “Модерен театър” (известно и като "Цанко Церковски" след 9 септември). Слушаме откъси от рекламен текст за откриването на Кино “Модерен театър”, както и откъси от спомените на Георги Каназирски - Верин за първия кинематограф в София и за първата кръчма, обърната в кино преди създаването на Кино “Модерен театър” в 1908...

публикувано на 01.02.25 в 15:00
Михаил и Кристина Белчеви

Адресите на любовта - Михаил и Кристина Белчеви

Кристина и Михаил Белчеви са заедно от 42 години, а са се разделяли за не повече от четири дни. Животът им е споделена нежност, изпята любов и музика, която докосва струните на душата. И предопределеност свише.  Криси чува песента на Лили Иванова “Самота” по текст на Мишо ден преди да се запознаят и си казва „Къде ли са тези сантиментални мъже, които..

публикувано на 01.02.25 в 13:55
Йосиф Аструков

Малките поколения са по-самотни

„Самотният зрител“ – огледало на обществото ли са новите сериали? Още по темата с Йосиф Аструков ,  Институт за изследване на изкуствата - БАН: "Темите не са нови, датират още от ТВ - хората са седнали заедно и гледат. Сега всеки се разцепва на малки екрани. Ако гледаш комедия и не ви е смешна, а цялата зала се тресе, и на теб ти става смешно...

публикувано на 01.02.25 в 11:46

“DEEP SEEK” ще помогне за по-добър BG GPT

Пускането на ИИ “DEEP SEEK” доведе до неочаквани реакции и събития – ЗАЩО?  Постига ли се наистина революция с този модел и повдига ли нови въпроси за надпреварата в разработването на технологията?  Събеседник по темата ни е д-р Димитър Димитров, част от Института „INSAIT” към СУ „Св. Климент Охридски“: “DEEP SEEK” е модел за разсъждение,..

публикувано на 01.02.25 в 10:53
Владимир Полеганов

Автентична емоционална палитра

Графичният роман „Mаус“ на Арт Спигелман  излиза за пръв път на български език. Представя ни го неговият преводач - Владимир Полеганов: "Комиксът е подценявана област на изкуството - смята се за явно популярна. Но чрез неочакваната форма се разказва история, която се говори и възприема много трудно. Авторът бавно е осъзнавал какво е да си син на..

публикувано на 01.02.25 в 10:15