Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Музикантите трябва да образоват и възвисяват своята публика

Прочутият френски виолончелист Ромен Гариу пред Радио София:

„Музикантите трябва да образоват и възвисяват своята публика“

Ромен Гариу е възпитаник на Парижката консерватория, която завършва с първа награда в две специалности – виолончело и камерна музика. Гради впечатляваща кариера, лауреат е на конкурси от ранга на „П.И. Чайковски“ в Москва и „М. Ростропович“  в Париж; носител е на Първа награда от „Валентино Буки“ в Рим. По същото време е определен за „откритието на годината“ (2002) от Френския институт на професионалните музиканти.

Чест гост е в най-престижните европейски зали като Музикферайн и Концертхаус във Виена, залата на Берлинската филхармония; концертира и изнася майсторски класове в Италия, Испания, Швейцария, ЮАР и Китай; често можете да го видите по телевизия MEZZO.

През последните няколко години Ромен Гариу често идва в България – като жури в конкурса „Млади виртуози“, като солист на Симфоничния оркестър на БНР, представял е премиерно концерта за виолончело и оркестър на каталунския композитор Жорди Сервейо, свирил е заедно със Светлин Русев на концерт, посветен на лютиера Апостол Калоферов, а сега и за майсторски клас в София по покана на фондация Арденца (и за концерт, на който свири заедно с проф. Даниела Дикова).

Ето какво разказа той за началото на своя път в музиката и за ролята на преподавателя:

Бях на три години, когато отидох на концерт, баща ми ме заведе да слушам солов рецитал на Йо Йо Ма. Не мисля, че го е направил, защото е искал да свиря на виолончело, но аз бях така дълбоко впечатлен от личността на сцената и от емоцията, която получих като част от публиката, че си казах „ето това искам да бъда аз“.  Като че ли нямаше значение какъв ще бъде инструмента, но свиренето на виолончело ми се удаде веднага и с лекота – не знам, може би щеше да е същото и с други инструменти, не съм опитвал много, само на пиано съм свирил и може би щях да стана добър пианист. Но се оказах много талантлив точно за виолончелото, всичко ми се получаваше. Но, както казвам на моите студенти, музикалният инструмент е по-скоро средство, смисълът и посланието са важните. Има една фраза, изречена от Лютославски, която звучи така – „аз композирам музика, за да ловя души“. И аз точно затова излизам на сцената – първо е връзката с композитора, в която инструменталистите сме посредници между автора и публиката, която следва да образоваме и, бих казал, да възвисяваме. Това се старая – да възвисявам своите слушатели – духовно, интелектуално, стилистично, и да изграждам вкуса на публиката. Но същевременно се стремя да я трогна, да „уловя душите“ на хората в залата и понякога се свързвам наистина дълбоко с някои от тях – виждам го в погледа им, в гласа им, когато дойдат при мен след концерта, това е близост на едно друго, духовно ниво.

Естествено, всеки има нужда от някой, който да му помогне да изрази себе си – това не става от само себе си, не е даденост. Можеш да имаш определен талант – на физическо или интелектуално ниво, но има и духовен път, които трябва да изминеш и често това пътуване към самия теб трае цял живот. На това се опитвам да науча моите студенти – да имат своя собствена интерпретация. Аз им давам уменията и знанията, не само за музиката, но и в по-широк културен контекст, свързан със знания и традиции и оттам – нататък те сами трябва да надграждат, според своята същност, стремежи и интереси.  Но всяка интерпретация е пресъздаване, а няма как да създадеш нещо, ако не си стъпил здраво на традициите и на опита. И тук е ролята на преподавателя – да каже „да, това е верният път“ или „не, това е път, по който мнозина са тръгвали и той не ги е отвел доникъде“. За да създадеш своя интерпретация, трябва да познаваш и уважаваш хармонията, структурата, стила, да знаеш как са звучали инструментите тогава, когато Бах е създавал своите творби. Когато всички тези елементи са на мястото си, когато студентът ти ги усети, веднага виждаш как се променя начина, по който свири. Удивително е как, щом започнат да мислят, музикантите засвирват другояче.  И другото важно нещо е, както при всяка интелигентна дейност, да откриеш баланса между интелектуалното и емоционалното и именно сложността на този процес е опияняваща. Ето аз се опитвам да обясня на студентите си каква е разликата между това да изсвириш дадена творба и самият ти да се превърнеш в музика. Ето това е наистина е висш пилотаж, това е сложно и многопластово. И е изключително важно винаги да влагаш нещо от себе си, от своите емоции и преживявания. Ако композиторът е написал носталгична или трогателна творба, ние трябва да се потопим в собствената си история и да направим паралел с адекватна наша емоция, така ние вплитаме себе си в музиката, която пресъздаваме. И едновременно с това, трябва да спазваме някаква дистанция и да упражняваме контрол, защото изпълнението ни следва да бъде на високо ниво, а за да е така, е необходимо хладнокръвие.

Затова понякога ми се налага да се извинявам на своите студенти за това, че ги карам да жертват някаква част от чистото удоволствие на музицирането и искам от тях да слушат и контролират своето изпълнение, за да се получи то възможно най-добре. Защото и на мен ми се е случвало така да се потопя в музиката, че да загубя усещането за контрол в реално време, но пък тогава макар и много рядко, може да се получи друго просветление. Балансът между всички тези елементи е почти недостижим или ако го постигне, е твърде крехък и нетраен.

На Ромен Гариу му предстоят записи на сюитите на Йохан Себастиан Бах за соло чело.  „Досега винаги съм изчаквал, за мен музиката на Бах е свързана със зрелостта, тя е едновременно спонтанна, пълна с въображение и изобретателна, с безкрайни възможности, закодирани в нея. Преподавам неговите произведения на своите ученици повече от 20 години и все още откривам нови гласове в полифоничната структура и нов колорит в отделните гласове.“


По публикацията работи: Людмил Фотев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Радиоразходка по ул. Георги С. Раковски

Разходката по ул. Георги С. Раковски започва от най-високото ѝ място, с паметника на Вазов и витошката морена, от която да гледа към любимата си планина. Наблизо е Палатата Св.София, дело на арх.Парашкеванов (1929). Там е пл.Николай Гяуров, кръстен по инициатива на Гена Димитрова, която също живее наблизо. Следва историята на Военния клуб - коя всъщност..

публикувано на 19.07.25 в 16:00
Аспарух Лешников

Историята оживява - Аспарух Лешников, АРИи първа и втора

Веселина Узунова от ИИИ-БАН за Аспарух Лешников: "Басът на групата Роберт Биберти е завиждал и на Аспарух Лешников, и на евреите в групата. Омразата по онова време се е ширила, дори и между членовете на групата. Аспарух Лешников става плячка на Биберти. След 9 септември 1944 на Лешников не е разрешено да напусне България. Писмата му доказват..

публикувано на 19.07.25 в 15:00
Борю Зевзека (в средата) с приятели

Адресите на любовта - Борю Зевзека

Борис Руменов, чиито псевдоним Борю Зевзека е измислен от проф. Иван Шишманов, е легендарна фигура сред софийските интелектуалци и бохеми през първите десетилетия на ХХ век. Името му е нарицателно, и също както за проф. Александър Балабанов, за него се разказват комични и куриозни случки. Хуморът му е свеж, заразителен и незлоблив, автор е на 15..

публикувано на 19.07.25 в 14:00
С Константин Драгов и Сана Драгова

Медитацията е начин да се чувстваме нормално

Шри – Шри Рави Шанкар гостува отново в България – Константин Драгов и Сана Драгова: "Той е основателят на фондация "Изкуството да живееш", тя е в над 180 държави. Учителят ще има лекция с възможност за въпроси и отговори и най-вече, ще има медитация в залата (НДК - зала 1). Ще е като на концерт. Заедно ще преминем отвъд хаоса. Блаженството е..

публикувано на 19.07.25 в 11:54

Киното е лесен път за предаване на култура

Филмът „Гунди“ влиза в британската разпространителска мрежа – режисьорът Димитър Димитров с подробностите: "Много е важно, че филмът продължава като част от програмата на британските кина от веригата "Орион". Тя е достъпна в сайта им и те са си направили сметка, че не само българи ще го гледат. Като студент там не съм си и мечтал, че някой ден мой..

публикувано на 19.07.25 в 11:02

Мост между поколенията

Голямата маса: Градски дворове – Божидар Емануилов, зам.-кмет на "Оборище":  "Има най-различни работилници за деца и възрастни в един от дворовете, гаражна разпродажба в друг, жива музика. Градските дворове е изчезваща среда, тези, които сме израснали в центъра ги помним. Те са мост между поколенията. Има и хора, които негодуват заради ограничения..

публикувано на 19.07.25 в 10:11

Уличното изкуство дава свобода

Уикенд с „ Мале-мале“ – второ издание на мини фестивала в Южния парк, гост по този повод ни е Петринел Денев: "Програмата ни е малка, първото издание бе изцяло за деца. Хуморът е подходящ и за възрастните. Предвидили сме и уъркшоп за улична клоунада - така и ние започнахме с "Мале-мале". Уличното изкуство дава свобода - да пробваш, да..

публикувано на 19.07.25 в 10:00