"Към днешна дата няма точна статистика на сградите, в които функционират асансьорни съоръжения. Правила съм си труда да проверя в НСИ дали има такава статистическа извадка, дали са правени подобни проучвания, колко са сградите в режим на етажна собственост с височина предполагаща монтаж на асансьори. Тези данни се въртят в общественото пространство от много години, но те са хипотетични", подчерта Фролошка.
Тя посочи, че когато се прави паспортизация се прави цялостна оценка на сградата, както и на асансьорните съоръжения. Те са на специален режим, защото се водят съоръжения с повишена опасност и поради тази причина имат по-особен статут в рамките на сградата. Относно това, че в Държавен вестник са били обнародвани промените в Закона за етажната собственост Фролошка каза:
"Когато правим промени в законовата уредба, всички ние винаги се надяваме, че те ще доведат до нещо по-добро. Вероятно ще има някакво подобрение, но аз лично не вярвам, че то ще бъде в онзи обем, в който всички ние бихме искали."
Тя отбеляза, че проблемите, които са свързани с вземането на решения в етажната собственост произхождат по-скоро от това, да бъде определен конкретния проблем. Кой е конкретният проблем - там е конфликтната точка. Обикновено как можем да решим кой проблем да бъде приоритизиран и кой трябва да бъде решен първи, кой трябва да бъде решен втори. И оттам вече да бъдат събрани парите за отстраняването на съответния проблем. В повечето случаи кавгите тръгват от там. Схващането на фондацията и моето лично схващане е, че проблемите трябва да бъдат решавани по един много по-строен начин. И държавата и общините трябва да влязат в ролята си, като бъдат планирани мерки, чрез които етажните собствености, блоковете и сградите да бъдат поддържани по един адекватен начин. Това ще се случи през техническите паспорти", каза Фролошка.
Тя отбеляза, че често пъти се пропуска това, че след ремонт съоръженията трябва да минат през повторна проверка и изпитания за да се установи, дали всички ремонти са извършени качествено и дали съоръжението работи в съответствие с изискванията и неговата техническа документация. Чрез вписване в ревизионната книга съоръжението се пуска в експлоатация, като годно и безопасно за употреба.
Относно дигитализацията в другите държави Фролошка каза:
"За щастие, докато ние си говорим за чисто механични подобрения на нашите много стари асансьори, за които има предложения как да бъдат обновявани, но тези предложения все още не се възприемат, в малко по на запад ориентираните държави хората вече си говорят за изграждане на хъбове и за виртуално проследяване в реално време на съоръженията. Как те функционират, дали в някои от тях има грешки, като по този начин се установява и превенцията да не настъпят някакви фатални ситуации и съответните проблеми могат да се проявят в действителността. Ние не можем да говорим за безопасност с прилагане на привременни мерки."
По темата се включи и инж. Григор Къшов. По думите му законодателят е определил асансьорите като съоръжения с повишена опасност, но състоянието им зависи от собствениците и поддръжката.
"Най-честото, което сме засичали е липсата на годишен технически преглед. Всеки асансьор, също като леката кола един път в годината трябва инспектор да го прегледа целия, да установи дали той е безопасен, или не е безопасен и съответно да бъде спрян от експлоатация. Това често се пропуска. Иначе понякога има неработещи системи и неработещи устройства, поради което съоръжението отново се спира", посочи той.
Освен това каза, че за да се премахнат злоупотребите с фиктивни прегледи предстои да бъде внедрена дигитализация. Инж. Къшов отбеляза, че новите асансьори са по-добри от старите, защото отговарят на съвременните изисквания, но при старите може да се извършат преустройства. Това означава, че при повреда старите компоненти се подменят с чисто нови. По отношение на липсата на квалифицирани кадри той подчерта, че както в много други браншове, така и тук има липса на инспектори.
"Фирмата трябва да се състои най-малко от двама души със съответната правоспособност и квалификация. Законово никъде не е определено каква бройка асансьори може да поддържа. Но чисто от практиката мога да ви кажа, че когато един човек започне да поддържа прекалено много асансьори страда качеството, а конкурентната среда е много голяма и съответно клиентите започват да бягат", каза той.
След 31 декември 2023 година изтича крайният срок за монтиране на предпазен щит под асансьорните кабини. Инж. Къшов категорично заяви, че след края на този срок съоръженията без такива щитове ще бъдат спирани, а фирмата и етажната собственост ще бъдат наказвани.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Режисьорът Валентина Ганева вече много години живее отвъд океана. По време на деветото издание на София Филм Фест тя е в България, за да представи своя филм “Шиндлер – архитект на пространства“ , а също и като част от журито за документални филми. "Шиндлер – архитект на пространства“ проследява историята на архитекта Рудолф Михаел..
С кратко блокиране на движението по бул. "Цар Освободител", в близост до Българската народна банка, тази сутрин се проведе протестът на служители от публичния сектор, които настояват за увеличение на възнагражденията им. Организираната от КНСБ акция, обедини работещи в редица структури от държавното управление, транспортни дружества, както и..
Тази вечер Националната класация БНР Топ 20 ще раздаде своите Годишни музикални награди за 2024 г. Събитието е в столичния клуб City Stage от 19.30 часа. Свои песни ще изпълнят Мария Илиева, Любо Киров, Jeremy?, No More Many More и Валери Йорданов, ТОМА, Славин Славчев и Марта Цветкова, Funkilicious, Ерсин, GABO, Ася Ганкова, Дани Илиева и..
Когато говорим за хакатон, всичко е много бързо, в рамките на определени часове, но когато говорим за дезинформацията и нейното разпознаване, това е процес. Първият в България “бавен хакатон“ – DisInfoHack 2025 ! Заедно срещу дезинформацията!” се провежда в Софийския университет. “Хакатонът е една страхотна възможност да се срещнат млади хора с..
Най-мащабната международна инициатива на WWF, посветена на опазването на природата “Часът на Земята“, тази година ще се проведе на 22 март от 20.30 до 21.30 часа. Тя започва през 2007 г., когато по инициатива на WWF повече от 2 милиона души и 2000 компании в Сидни изгасят за един час осветлението си, за да акцентират, че е необходима грижа..
Каква е ролята на електрическите мрежи за реализиране на ВЕИ, каква е стратегията на Европейския съюз. Това е темата в рубриката "Мисли в зелено", която се осъществява между Радио София и Сдружение "Соларна академия - България". “Важно е да се знае, че ако източниците на електроенергия, било то въглищни, водни, вятърни или фотоволтаични..
“София е пешеходен град. Можем да достъпим доста неща, ходейки пеша. Особено в идеалния център, където се намира и Университетът и БНР. Истината е, че централните улици вече са снабдени и с благоустроени тротоари, които обаче имат вградени в себе си всякакъв вид препятствия. Двояко е състоянието, което наблюдаваме в момента в столичния град и в..