Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Каква е сигурността на асансьорите в жилищните сгради

Снимка: Радио София

Според Българската асансьорна асоциация в страната има около 130 хиляди асансьора, като 90 хиляди от тях са монтирани преди 1999 година, а само през 2022 г. от движение са спрени 90. Ако контролните органи спазят изискванията за безопасността на съоръженията, те трябва да спрат 80% от асансьорите. Същевременно с изискванията на чл. 40 от Наредбата за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьори, Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) припомня, че срокът за монтиране на предпазен щит под кабината на асансьорите изтича на 31.12.2023 г. След края на посочения срок ползвателят и лицето, което поддържа асансьора, са длъжни да спрат неговата експлоатация и да уведомят съответния регионален отдел на Главна дирекция "Инспекция за държавен технически надзор" (ГД ИДТН). Подробности по темата разказаха инж.Григор Къшов, директор на ГД ИДТН в ДАМТН и Емануела Фролошка, изпълнителен директор на Фондация "Асансьорна безопасност".

"Към днешна дата няма точна статистика на сградите, в които функционират асансьорни съоръжения. Правила съм си труда да проверя в НСИ дали има такава статистическа извадка, дали са правени подобни проучвания, колко са сградите в режим на етажна собственост с височина предполагаща монтаж на асансьори. Тези данни се въртят в общественото пространство от много години, но те са хипотетични", подчерта Фролошка.


Тя посочи, че когато се прави паспортизация се прави цялостна оценка на сградата, както и на асансьорните съоръжения. Те са на специален режим, защото се водят съоръжения с повишена опасност и поради тази причина имат по-особен статут в рамките на сградата. Относно това, че в Държавен вестник са били обнародвани промените в Закона за етажната собственост Фролошка каза:

"Когато правим промени в законовата уредба, всички ние винаги се надяваме, че те ще доведат до нещо по-добро. Вероятно ще има някакво подобрение, но аз лично не вярвам, че то ще бъде в онзи обем, в който всички ние бихме искали."

Тя отбеляза, че проблемите, които са свързани с вземането на решения в етажната собственост произхождат по-скоро от това, да бъде определен конкретния проблем. Кой е конкретният проблем - там е конфликтната точка. Обикновено как можем да решим кой проблем да бъде приоритизиран и кой трябва да бъде решен първи, кой трябва да бъде решен втори. И оттам вече да бъдат събрани парите за отстраняването на съответния проблем. В повечето случаи кавгите тръгват от там. Схващането на фондацията и моето лично схващане е, че проблемите трябва да бъдат решавани по един много по-строен начин. И държавата и общините трябва да влязат в ролята си, като бъдат планирани мерки, чрез които етажните собствености, блоковете и сградите да бъдат поддържани по един адекватен начин. Това ще се случи през техническите паспорти", каза Фролошка.

Тя отбеляза, че често пъти се пропуска това, че след ремонт съоръженията трябва да минат през повторна проверка и изпитания за да се установи, дали всички ремонти са извършени качествено и дали съоръжението работи в съответствие с изискванията и неговата техническа документация. Чрез вписване в ревизионната книга съоръжението се пуска в експлоатация, като годно и безопасно за употреба.

Относно дигитализацията в другите държави Фролошка каза:

"За щастие, докато ние си говорим за чисто механични подобрения на нашите много стари асансьори, за които има предложения как да бъдат обновявани, но тези предложения все още не се възприемат, в малко по на запад ориентираните държави хората вече си говорят за изграждане на хъбове и за виртуално проследяване в реално време на съоръженията. Как те функционират, дали в някои от тях има грешки, като по този начин се установява и превенцията да не настъпят някакви фатални ситуации и съответните проблеми могат да се проявят в действителността. Ние не можем да говорим за безопасност с прилагане на привременни мерки."


По темата се включи и инж. Григор Къшов. По думите му законодателят е определил асансьорите като съоръжения с повишена опасност, но състоянието им зависи от собствениците и поддръжката.

"Най-честото, което сме засичали е липсата на годишен технически преглед. Всеки асансьор, също като леката кола един път в годината трябва инспектор да го прегледа целия, да установи дали той е безопасен, или не е безопасен и съответно да бъде спрян от експлоатация. Това често се пропуска. Иначе понякога има неработещи системи и неработещи устройства, поради което съоръжението отново се спира", посочи той.

Освен това каза, че за да се премахнат злоупотребите с фиктивни прегледи предстои да бъде внедрена дигитализация. Инж. Къшов отбеляза, че новите асансьори са по-добри от старите, защото отговарят на съвременните изисквания, но при старите може да се извършат преустройства. Това означава, че при повреда старите компоненти се подменят с чисто нови. По отношение на липсата на квалифицирани кадри той подчерта, че както в много други браншове, така и тук има липса на инспектори.

"Фирмата трябва да се състои най-малко от двама души със съответната правоспособност и квалификация. Законово никъде не е определено каква бройка асансьори може да поддържа. Но чисто от практиката мога да ви кажа, че когато един човек започне да поддържа прекалено много асансьори страда качеството, а конкурентната среда е много голяма и съответно клиентите започват да бягат", каза той.  

След 31 декември 2023 година изтича крайният срок за монтиране на предпазен щит под асансьорните кабини. Инж. Къшов категорично заяви, че след края на този срок съоръженията без такива щитове ще бъдат спирани, а фирмата и етажната собственост ще бъдат наказвани.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

КНСБ на протест пред парламента с искане за увеличение на заплатите в редица структури

Преди началото на утрешното заседание на парламента КНСБ ще проведе протестна акция до сградата на Народното събрание под надслов: "Искаме видимо увеличение на заплатите с Бюджет 2025".  Синдикалистите искат да се осигурят допълнителни близо 250 милиона лева за увеличение на заплатите в редица структури, сред които НОИ, Агенциите по заетостта..

публикувано на 19.03.25 в 10:42
Снимката е илюстративна

В София започват обработките срещу кърлежи, комари и гризачи

През тази седмица в София започват обработки срещу кърлежи, комари и гризачи на обществените тревни площи. Графикът, публикуван на страницата на Столичната община, предвижда днес да бъдат обработени районите “Искър” и “Сердика”. Вече са обработени районите “Подуяне”, “Оборище”, “Средец”, “Изгрев” и “Студентски”. Ще бъдат извършвани обработки в..

публикувано на 19.03.25 в 10:32

В София и с товарен велосипед може да превозите бойлер

Няколко години след Варна, където карго велосипеди влязоха в употреба чрез европейски проект , софиянци вече също могат да ползват услуги на товарни колела. Идеята е от лятото на 2024-та, но практически компанията действа в София от ноември, разказа пред БНР-Радио София предприемачът Кристиян Петров . "Започнахме в периода след..

публикувано на 19.03.25 в 10:15

Лекарският съюз застана зад психиатрите за достойни възнаграждения

Българският лекарски съюз (БЛС) подкрепя исканията на работещите в психиатриите за достойни възнаграждения и по-добри условия на работа. "Оценката за труда им е оскърбителна и показва неглижиране на ключовата роля, която те имат. Заплащането им не отговаря по никакъв начин на огромното натоварване, на което са подложени и на отговорностите, които..

публикувано на 19.03.25 в 09:41
Снимки: Иво Делин

Желание за разширяване на велосипедната инфраструктура има, но липсва проектна готовност

София е сравнително компактен град и е постижимо повечето задачи и придвижвания да стават на две колела. За предните управления на Столичната община веломрежата не беше приоритет. Сега местната власт дава признаци за по-позитивни нагласа, има желание за изграждана на велосипедната инфраструктура, но няма проектна готовност . Документално сме назад..

публикувано на 19.03.25 в 09:10

Продължава акцията за кръводаряване за пострадалите от Кочани

Продължава кръводарителската кампания на Българския червен кръст в подкрепа на пострадалите в пожара на музикалния клуб. в Кочани, Северна Македония Във ВМА дарители се приемат от 8 до 16, а в "Пирогов" - от 9 до 14 часа. Кръв може да се дари и в болница "Пирогов" и Националния център по трансфузионна хематология. Очаква се днес да стане ясно..

публикувано на 19.03.25 в 08:03

Предимно слънчево, максималната температура в София ще бъде около 7°

Днес ще е предимно слънчево. По-значителни временни увеличения на облачността ще има над източните райони. Ще духа до умерен вятър от север-северозапад. Максималните температури ще бъдат между 5° и 10°, в София - около 7° . По Черноморието ще е предимно слънчево. По-значителни увеличения на облачността ще има в следобедните часове. Ще духа..

публикувано на 19.03.25 в 07:12