"Към днешна дата няма точна статистика на сградите, в които функционират асансьорни съоръжения. Правила съм си труда да проверя в НСИ дали има такава статистическа извадка, дали са правени подобни проучвания, колко са сградите в режим на етажна собственост с височина предполагаща монтаж на асансьори. Тези данни се въртят в общественото пространство от много години, но те са хипотетични", подчерта Фролошка.
Тя посочи, че когато се прави паспортизация се прави цялостна оценка на сградата, както и на асансьорните съоръжения. Те са на специален режим, защото се водят съоръжения с повишена опасност и поради тази причина имат по-особен статут в рамките на сградата. Относно това, че в Държавен вестник са били обнародвани промените в Закона за етажната собственост Фролошка каза:
"Когато правим промени в законовата уредба, всички ние винаги се надяваме, че те ще доведат до нещо по-добро. Вероятно ще има някакво подобрение, но аз лично не вярвам, че то ще бъде в онзи обем, в който всички ние бихме искали."
Тя отбеляза, че проблемите, които са свързани с вземането на решения в етажната собственост произхождат по-скоро от това, да бъде определен конкретния проблем. Кой е конкретният проблем - там е конфликтната точка. Обикновено как можем да решим кой проблем да бъде приоритизиран и кой трябва да бъде решен първи, кой трябва да бъде решен втори. И оттам вече да бъдат събрани парите за отстраняването на съответния проблем. В повечето случаи кавгите тръгват от там. Схващането на фондацията и моето лично схващане е, че проблемите трябва да бъдат решавани по един много по-строен начин. И държавата и общините трябва да влязат в ролята си, като бъдат планирани мерки, чрез които етажните собствености, блоковете и сградите да бъдат поддържани по един адекватен начин. Това ще се случи през техническите паспорти", каза Фролошка.
Тя отбеляза, че често пъти се пропуска това, че след ремонт съоръженията трябва да минат през повторна проверка и изпитания за да се установи, дали всички ремонти са извършени качествено и дали съоръжението работи в съответствие с изискванията и неговата техническа документация. Чрез вписване в ревизионната книга съоръжението се пуска в експлоатация, като годно и безопасно за употреба.
Относно дигитализацията в другите държави Фролошка каза:
"За щастие, докато ние си говорим за чисто механични подобрения на нашите много стари асансьори, за които има предложения как да бъдат обновявани, но тези предложения все още не се възприемат, в малко по на запад ориентираните държави хората вече си говорят за изграждане на хъбове и за виртуално проследяване в реално време на съоръженията. Как те функционират, дали в някои от тях има грешки, като по този начин се установява и превенцията да не настъпят някакви фатални ситуации и съответните проблеми могат да се проявят в действителността. Ние не можем да говорим за безопасност с прилагане на привременни мерки."
По темата се включи и инж. Григор Къшов. По думите му законодателят е определил асансьорите като съоръжения с повишена опасност, но състоянието им зависи от собствениците и поддръжката.
"Най-честото, което сме засичали е липсата на годишен технически преглед. Всеки асансьор, също като леката кола един път в годината трябва инспектор да го прегледа целия, да установи дали той е безопасен, или не е безопасен и съответно да бъде спрян от експлоатация. Това често се пропуска. Иначе понякога има неработещи системи и неработещи устройства, поради което съоръжението отново се спира", посочи той.
Освен това каза, че за да се премахнат злоупотребите с фиктивни прегледи предстои да бъде внедрена дигитализация. Инж. Къшов отбеляза, че новите асансьори са по-добри от старите, защото отговарят на съвременните изисквания, но при старите може да се извършат преустройства. Това означава, че при повреда старите компоненти се подменят с чисто нови. По отношение на липсата на квалифицирани кадри той подчерта, че както в много други браншове, така и тук има липса на инспектори.
"Фирмата трябва да се състои най-малко от двама души със съответната правоспособност и квалификация. Законово никъде не е определено каква бройка асансьори може да поддържа. Но чисто от практиката мога да ви кажа, че когато един човек започне да поддържа прекалено много асансьори страда качеството, а конкурентната среда е много голяма и съответно клиентите започват да бягат", каза той.
След 31 декември 2023 година изтича крайният срок за монтиране на предпазен щит под асансьорните кабини. Инж. Къшов категорично заяви, че след края на този срок съоръженията без такива щитове ще бъдат спирани, а фирмата и етажната собственост ще бъдат наказвани.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
На 27 септември ще бъде официално открита реставрираната Астрономическа обсерватория на СУ “Св. Климент Охридски” в парк “Борисова градина”. “Обсерваторията е изцяло реновирана - всичките пет сгради, входното пространство, басейнчето с емблематичната скулптура на Васил Зидаров. Всичко това е реставрирано. През последните две години и половина..
Университетската спешна болница “Пирогов“ отбелязва Световния ден на сърцето 29 септември с профилактични прегледи, насочени към хора, които са стентирани или вече са преживели инфаркт. Прегледите ще се проведат на 28 септември, неделя от 9.00 ч. Те се организират и реализират от екипа на Клиниката по кардиология на УМБАЛСМ “Н. И. Пирогов“...
Комисията по транспорт и пътна безопасност в Столичния общински съвет ще обсъди план за преместване на трамвайното трасе по булевард "Ген. Скобелев". Темата е включена по спешност след решението на Върховния касационен съд за преместване на временното трасе по локалното платно на булеварда в срок до една година. ВКС: Столичната община да премести..
Заради измиване е въведена временна организация на движението се въвежда в два транспортни подлеза в София, съобщават от Столичния инспекторат. Забрана за влизане на пътни превозни средства ще има съответно: от 00.30 часа до 02.00 часа на 28 септември през транспортния подлез при пл. "Лъвов мост"; от 02.00 часа до 04.30 часа на 28 септември през..
В сутрешните часове на отделни места в низините и над източните райони ще има временни увеличения на облачността и намалена видимост. Минималните температури ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 11°, съобщават от Националния институт по метеорология и хидрология. През деня ще бъде предимно слънчево. Ще духа слаб до умерен вятър от..
Центърът за градска мобилност (ЦГМ) ще вкара билетите и картите за градския транспорт в дигиталните портфейли на телефоните до няколко месеца. "Няма да е необходимо да носите физическа пластика. Дори при изтощена батерия ще може да се валидира виртуалната карта, а всички валидатори ще бъдат сертифицирани за работа с този нов тип носители",..
На 27 септември, от 10.30 до 17.00 часа ще се проведе спортното приключение на открито в сърцето на квартал “Христо Смирненски”, район “Слатина“, София. Ще бъде затворена ул. “Ген. Георги Тановски“ между ул. “Камчия” и ул. “Мъдрен” и ще бъде превърната в истински рай за всички, които обичат спорта и игрите. Събитието се организира в партньорство с район..