Симеоновският лифт неочаквано спря да работи в последните дни на миналата година. Кметът на София Васил Терзиев разпореди на кмета на район "Витоша" арх. Зарко Клинков да провери обстоятелствата около спирането му и да уведоми главния архитект на София.
Въпреки че Терзиев обеща да осигури допълнителен брой автобуси, придвижването си остава проблемно. Репортерска проверка на БНР установи, че желаещите да посетят планината са много, а по пътя към "Алеко" има километри паркирани коли. Затова шофьорите трудно се разминават.
„Трафикът нагоре се засилва. Образуват се опашки“.
„Получава се задръстване. Има проблем“.
Пътуването може да се осъществи и с автобусна линия № 66.
„Страхотна идея е, че има градски транспорт до Витоша. Бяхме свидетели как заради коли два автобуса не могат да се разминат.“
„Преди сме идвали с лифта да караме тук и е много по-лесно, отколкото с автобуса. Сега ни отне доста повече време. Но автобусът е добра алтернатива в момента“.
„Единият автобус беше напълно запълнен и доста хора не успяха да се качат. Трябваше да изчакат. С лифта ще е по-добре за доста голям процент от хората“.
„Трябва да има лифт. Много са колите. Проблем е“.
„С лифта е по-добре, защото няма място за голям брой коли, които да паркират“.
Шофьорите трябва да бъдат внимателни, когато пътуват по пътя към "Алеко“, предупреди журналистът Александър Ников.
П
Един от двигателите беше свален за ремонт. Тези дни ще го върнем обратно, но ще трябва да се направи и нова синхронизация между двигателите. Не мога да отговоря за колко време би могла да се случи тя".
Калчев не пожела да се ангажира със срокове кога съоръжението ще заработи отново.
"Отдавна говорим за рискове при експлоатацията на тези съоръжения. Това е същественото, за което трябва да се води дебат. Нашите деца пораснаха в това безвремие. 20 години нищо не се предприема, за да бъдат подменени".
За да се случи промяна, значение имат Планът за управление и Законът за горите, който забранява определени действия, посочи Калчев.
"През последните години ние извървяхме път със Столична община. Нещата бяха задвижени. Стигнахме дори до инвестиционно намерение, което трябваше да бъде отправено към МОСВ. Трябва обаче да бъде учредено право на сервитут. Как ще го учредим? Това са общински земи, горски фонд, а голяма част са върнати на собствениците им".
Карат ни да възстановим едно невъзстановимо съоръжение, заяви той и напомни, че там е имало смъртен случай през 70-те години.
Калчев изрази съмнения относно подготвеността на хората, които трябва да се седнат и да дискутират бъдещето на това съоръжение.
"Много често има смяна на управление на общини, на комисии, на правителства. Имам известни съмнения доколко тези хора са информирани за проблема".
Той посочи, че на комисията, която е изпратена, за да извърши проверка, са предоставени всички необходими документи и информация.
Цялото интервю на Валерия Николова с Ян Калчев може да чуете в звуковия файл.
Сега могат да се правят само поддържащи ремонти, тъй като пътищата са горски и нямат подробен устройствен план".
Необходимо е да се разработи такъв и да бъде одобрен от Столична община, разясни Белев.
"Тези пътища да станат общински с решение на Министерски съвет".
Трябва всички възможни начини за достъп до планината да съществуват, заяви той.
"Невъзможно е да се спре достъпът до планината с моторни превозни средства. Има хора, които не могат да се качат по друг начин. Но може да го регламентираме. Може да изчистим места за паркиране и да се допускат такива, които нямат друг начин – ученици, хора с проблеми в опорно-двигателния апарат, майки с колички. Трябва да развием градския транспорт на Витоша, както и да възстановим лифтовете.
Собственикът на съоръженията, в лицето на "Витоша ски“, явно няма интерес. Съоръженията са опасни, дори когато са спрени".
Столична община трябва да предприеме стъпки - или да задължи собственика да ги възстанови, или да ги изкупи, ако той няма желание да ги поддържа, смята Тома Белев.
"Не може да оставим планината Витоша на волята на един собственик и на безхаберието на общината. Кметът трябва да предприеме стъпките".
Цялото интервю на Валерия Николова с Тома Белев може да чуете в звуковия файл.
Летище София работи нормално при зимни условия. Пистата за излитане и кацане, рульожките за маневриране и перонът са почистени. Извършват се процедури против обледеняване на самолетите, уточняват от летището. Препоръката към пътниците е да идват два часа преди полета си на съответния терминал на летището. През следващото денонощие в по-голямата..
Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров“ ще посрещне едни от най-добрите млади пианисти от цял свят. За първи висшето училище ще бъде домакин на Международния клавирен конкурс "Панчо Владигеров", който ще се проведе от 1 до 9 март 2025 г. Идеята за международен конкурс за пианисти на името на Панчо Владигеров възниква в началото на..
Мемоарната книга „Самата аз“ събира съкровените мисли на актрисата Катрин Деньов , записани между безкрайните часове усилена работа във филмите “Тристана”, “Танцьорка в мрака”, “Индокитай” и други шедьоври на киното. В края на книгата, която предстои да излезе тази седмица, е публикувано и пространно интервю, в което тя прави още интересни..
На територията на цяла София продължават обработките със смеси срещу заледяване, както и избутване на снежна маса. Към 11.00 часа в понеделник, обработки се извършват със 170 снегопочистващи машини . Градският транспорт изпълнява маршрутите си при зимни условия, с изключение на автобусите към Витоша. Поради изключително обилния снеговалеж на Витоша..
Образователна програма за първомартенската обредност ще се проведе в Националния етнографски музей от 17 до 22 февруари. Работилницата е озаглавена "На́ на тебе мартеница, дай на мене здраве“. В нея децата ще разберат повече за образа на Баба Марта, за нейното семейство, за символиката на мартеницата и за обредните действия на..
Едуард Хаджолян е фасилитатор, обучител, планински водач, авиоинженер и специалист по лидерство и управление на екипи и треньор по Емоционална Интелигентност. "Моето професионално пътешествие ме е отведе както в офиси на международни корпорации, така и по върховете на планините. Личното ми търсене и работата ми в групи ме отведе до социалната..
Преди няколко месеца, екип от Стопанския факултет към Софийския университет обнови подлеза при спирка "ж.к. Изток“, под бул. "Цариградско шосе“, където се намира и Стопанският факултет. "Net Zero подлез“ е част от концепцията на ръководството на Стопанския факултет за създаване на Net Zero Campus като мечтано устойчиво пространство, в което..