Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тома Белев: Не може да оставим Витоша на волята на един собственик

Защо не работи Симеоновският лифт?

Ян Калчев, "Витоша ски": Това съоръжение е с отдавна изтекли срокове на експлоатация

| Анализ
Снимка: БГНЕС

Симеоновският лифт неочаквано спря да работи в последните дни на миналата година. Кметът на София Васил Терзиев разпореди на кмета на район "Витоша" арх. Зарко Клинков да провери обстоятелствата около спирането му и да уведоми главния архитект на София. 

Въпреки че Терзиев обеща да осигури допълнителен брой автобуси, придвижването си остава проблемно. Репортерска проверка на БНР установи, че желаещите да посетят планината са много, а по пътя към "Алеко" има километри паркирани коли. Затова шофьорите трудно се разминават.

„Трафикът нагоре се засилва. Образуват се опашки“.

„Получава се задръстване. Има проблем“.

Проверка на Столичната община

Пътуването може да се осъществи и с автобусна линия № 66.

„Страхотна идея е, че има градски транспорт до Витоша. Бяхме свидетели как заради коли два автобуса не могат да се разминат.“

„Преди сме идвали с лифта да караме тук и е много по-лесно, отколкото с автобуса. Сега ни отне доста повече време. Но автобусът е добра алтернатива в момента“.

„Единият автобус беше напълно запълнен и доста хора не успяха да се качат. Трябваше да изчакат. С лифта ще е по-добре за доста голям процент от хората“.

„Трябва да има лифт. Много са колите. Проблем е“.

„С лифта е по-добре, защото няма място за голям брой коли, които да паркират“.

Шофьорите трябва да бъдат внимателни, когато пътуват по пътя към "Алеко“, предупреди журналистът Александър Ников. 

П

Симеоновският лифт не работи, защото е в пореден ремонт, съобщи в предаването "Хоризонт до обед" Ян Калчев, изпълнителен директор на "Витоша ски“.

"Това съоръжение е с отдавна изтекли срокове на експлоатация. То е на повече от 40 години, като имате предвид, че може би е най-новото, заедно с "Витошко лале“.

Един от двигателите беше свален за ремонт. Тези дни ще го върнем обратно, но ще трябва да се направи и нова синхронизация между двигателите. Не мога да отговоря за колко време би могла да се случи тя".

Калчев не пожела да се ангажира със срокове кога съоръжението ще заработи отново. 

"Отдавна говорим за рискове при експлоатацията на тези съоръжения. Това е същественото, за което трябва да се води дебат. Нашите деца пораснаха в това безвремие. 20 години нищо не се предприема, за да бъдат подменени". 

За да се случи промяна, значение имат Планът за управление и Законът за горите, който забранява определени действия, посочи Калчев. 

"През последните години ние извървяхме път със Столична община. Нещата бяха задвижени. Стигнахме дори до инвестиционно намерение, което трябваше да бъде отправено към МОСВ. Трябва обаче да бъде учредено право на сервитут. Как ще го учредим? Това са общински земи, горски фонд, а голяма част са върнати на собствениците им".

Карат ни да възстановим едно невъзстановимо съоръжение, заяви той и напомни, че там е имало смъртен случай през 70-те години.

Калчев изрази съмнения относно подготвеността на хората, които трябва да се седнат и да дискутират бъдещето на това съоръжение. 

"Много често има смяна на управление на общини, на комисии, на правителства. Имам известни съмнения доколко тези хора са информирани за проблема".

Той посочи, че на комисията, която е изпратена, за да извърши проверка, са предоставени всички необходими документи и информация. 

Цялото интервю на Валерия Николова с Ян Калчев може да чуете в звуковия файл. 

Природозащитникът Тома Белев в БНР
Тома Белев, бивш заместник-министър на околната среда и водите и бивш директор на Природен парк "Витоша“, отбеляза, че е пътищата за "Алеко“ и за "Златните мостове“ са горски. 
"Не са част от националната или общинската пътна мрежа. 

Сега могат да се правят само поддържащи ремонти, тъй като пътищата са горски и нямат подробен устройствен план".

Необходимо е да се разработи такъв и да бъде одобрен от Столична община, разясни Белев.

"Тези пътища да станат общински с решение на Министерски съвет". 

Трябва всички възможни начини за достъп до планината да съществуват, заяви той.

"Невъзможно  е да се спре достъпът до планината с моторни превозни средства. Има хора, които не могат да се качат по друг начин. Но може да го регламентираме. Може да изчистим места за паркиране и да се допускат такива, които нямат друг начин – ученици, хора с проблеми в опорно-двигателния апарат, майки с колички. Трябва да развием градския транспорт на Витоша, както и да възстановим лифтовете. 

Собственикът на съоръженията, в лицето на "Витоша ски“, явно няма интерес. Съоръженията са опасни, дори когато са спрени".

Столична община трябва да предприеме стъпки - или да задължи собственика да ги възстанови, или да ги изкупи, ако той няма желание да ги поддържа, смята Тома Белев. 

"Не може да оставим планината Витоша на волята на един собственик и на безхаберието на общината. Кметът трябва да предприеме стъпките".

Цялото интервю на Валерия Николова с Тома Белев може да чуете в звуковия файл. 

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Историческият музей в Самоков вече е и с виртуален достъп до експозициите

"Все пак това е бегло запознаване с богатите ни експозиции, създавани десетилетия", вметна директорът и припомни за образователните програми и практически занятия, които се изпълняват с участието на млади хора. В момента музейните служители работят усилено за отваряне и на дигитална библиотека. Предстои да бъде оборудвана нова зала,..

публикувано на 31.10.24 в 18:59

Как да избегнем интернет измамите при онлайн пазаруването

Кръгла маса на тема: "Измамите в интернет – новата пандемия“ организираха Патентно ведомство на Република България, Комисията за защита на потребителите и Европейски потребителски център – България.  Дискусионният форум бе със специалното участие на Главна дирекция за борба с организираната престъпност (ГДБОП). По време на кръглата маса..

публикувано на 31.10.24 в 17:49

Задържаният за убийството на жена в кв. “Младост” остава за постоянно в ареста

Задържаният за убийството на 77-годишната жена от столичния квартал “Младост” Михаил Ценков остава за постоянно в ареста.  Софийският градски съд определи най-тежката мярка за 41-годишния рецидивист, който е осъждан за грабежи и изнасилване, а преди по-малко от 2 месеца е излязъл от затвора, където е излежал 19-годишна присъда за убийство.  Ценков е..

публикувано на 31.10.24 в 17:33

Нов център на EIT у нас поставя България на европейската карта на иновациите

Европейският институт за иновации и технологии (EIT) , орган на Европейския съюз, започва най-новия си съвместен център в България . Чрез свързването на регионални участници, иноватори и партньори с най-голямата иновационна екосистема в Европа, новият RIS център на общността на EIT ще засили сътрудничеството между водещи бизнес,..

публикувано на 31.10.24 в 17:16

"Джобен фестивал" с есенно издание от 1 до 3 ноември

В три поредни дни, от 1 до 3 ноември, в "Ателие Пластелин" ще се състои есенното издание на "Джобен фестивал". Той се организира два пъти годишно и включва в себе си всички сфери на изкуството. Фестивалът навършва 12 години, каза пред Радио София създателят му Светослав Николов. "В началото си мислех, че това ще бъде поредното нещо,..

публикувано на 31.10.24 в 16:16

Защо е важно часовете на учениците в малките класове да започват по-късно?

Първият учебен час да започва в 9 часа, а не в 7,30 или 8 часа , настояват родители на ученици от първи до четвърти клас. От поне 10 години Асоциация "Родители" застъпва по-късното започване на класната работа и настоява всички училища да преминат на едносменен режим на обучение , за да може това да стане реалност. "Когато повдигаме..

публикувано на 31.10.24 в 15:42
Строителите работят по Сектор А на бъдещия стадион.

Започнаха изкопните работи по Сектор “А” на стадиона на ЦСКА-София в Борисовата градина

От ЦСКА София и “Главболгарстрой” показаха на медиите прогреса по строежа на стадион “Българска армия”. Строителството върви с доста добри темпове, като е съобразено с опазването на екоравновесието в Борисовата градина и се стреми към минимално влияние върху околната среда в парка. “Всички фази на проектиране са завършени, сега предстои най-хубавата..

публикувано на 31.10.24 в 14:43