"От дете съм приобщена към операта, аз съм от Русе. Моите родители са от хората, които винаги са били съпричастни към музикалния живот в Русе. Майка ми от малка започна да ме води на опера и обичам операта. Откровено казано, вече като бях студентка в Музикалната академия и нашите преподаватели повече ни насочваха вниманието към симфоничната, камерната, инструменталната музика и някак си операта ми остана встрани от интересите. В един период от време, в който си търсех работа моят ментор и скъп приятел акад. Марин Големинов ме заведе буквално за ръчичката при директора на Софийската опера Димитър Тъпков", каза тя.
По думите й тогава е станала оперен драматург в Софийската опера и балет, където е прекарала 20 години. Във времето на ковид пандемията тя е завършила 20 литературни портрета на нейни любими оперни певци и тогава е подредила книгата.
"Да поясня, че аз не преподавах "История на музиката". И това съм преподавала, но тук в случая съм инспирирана от другата специалност, която водех - това е "Оперна драматургия". В НАТФИЗ проф. Семерджиев създаде тази специалност преди 20 години и я нарече "Драматургия за музикален театър". Там повече внимание се отделя и на жанрова като мюзикъл, рок опера, оперета... Искам да кажа, че в това преподаване на оперна драматургия аз осъзнах, че не може да се отдели една творба и да й се прави музикално-драматургичен анализ сам за себе си. То трябва всичко да бъде поставено в контекста на творчеството, на времето, на авторите, на сюжета, защото много често популярните опери на 19-и век са писани върху известни произведения на известни писатели, поети, драматурзи", отбеляза проф. Арнаудова.
Тя сподели, че тогава е осмислила, че е много важно да се проследи пътя, по който е възникнало това изкуство и защо вече около 450 години то продължава да съществува. Според една нейна теза операта съществува четири века и половина, защото тя никога не е била жанр, който има строго определени фиксирани форми.
"Това я прави едно обтекаемо тяло, което се нагажда според публиката. Тя винаги се е нагаждала на публиката, тъй като операта се създава като придворно изкуство за забавление на едно общество, но същевременно още през 30-те години на 17-и век във Венеция вече има публичен театър, в който можеш да си купиш билет, да влезеш и да гледаш опера. Тя много бързо паралелно се развива като изкуство и на най-високата класа, но и на гражданите, на обикновените хора", каза проф. Арнаудова.
Освен това добави, че в началото операта е била полу-изпят, полу-рецитиран текст на поет. До времето на Джузепе Верди ариите са написани в мерена реч, докато в 17-и век задължително всичко, дори речитативите се пишат в мерена реч. Първите оперни звезди се появява заедно с появата на операта във Флоренция. Относно книгата проф. Арнаудова каза:
"Идеята ми е била малко да се пресекат две точки - едната, която е интересът на любителите към оперната история и от друга страна да помогне в учебния процес на студентите в музикалните академии у нас."
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
Днес предаването гостува на празника на община Мирково . Ще говорим за развитието на региона, традициите и обичаите на хората, които живеят в този красив кът на България. Пръв гост ни е кметът Цветанка Йотина : "Мирковчани са били находчиви, когато не е имало църква са закопали камък като знак, където да им се разреши изграждането. Баба е..
Теодор Войников е син на архитект Тодор Войников - автор на картата на Стара София към книгата “Драски по софийските работи”: "Идеята за картата на улицата започна преди 2 години. Баща ми е автор на тази карта, която вече е върху елтабло до сградата. Не бяхме сигурни как да реагираме - таблото имаше нелицеприятен вид. Имах идея да се изрисува от..
Борислав Виларов - историк, политолог, общественик и правнук на архитект Вельо Дебелянов, братовчед на Димчо Дебелянов, автор на повечето сгради по ул."Иван Асен Втори" от Орлов мост до пл. "Никола Гюзелев": "Имах ясни спомени от прадядо си, отраснал съм на коленете му. Беше обаятелна личност и като почваше да пее, полилеят трепереше. Разказвал ми..
Най-непоклатимият дует в българската музика - Ритон, разкрива в Адресите на любовта тайните на дълговечното съжителство, при което работа и семеен живот се врастват един в друг. Тази година Катя и Здравко отбелязват 50 години от запознанството си в Kонсерваторията и с типичното си чувство за хумор споделят лични истории, забавни случки,..
Жасмина Свиленова стана абсолютна световна шампионка по калистеника (стрийт фитнес) и ни гостува в студиото: "Сега вече съм трикратна абсолютна световна шампионка. Аз съм световна в моята категория, но съм взела и в другите категории. Няма значение дали си на 13 или 20. Имаше участници от цял свят. Упражненията са еднакви в цял свят. По-добрите имат..
НЧ "Христо Смирненски" кани на п ролетно почистване в жк "Лагера" - слушаме Йоана Лазарова, читалищен настоятел: "Инициативата е за пореден път, всеки път правим по едно. Идеята е какво да правим с омалелите дрехи на децата, разрастнахме се и сме за всички възрасти за всички вещи. Мотото ни е, че непотребното за едни е съкровище за други. Винаги..
Трети етап от доброволческата акция: заедно да възстановим парка зад Философския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ (кв.Гео Милев) - Андрей Димитров, студент по политология, Софийски университет „Св. Климент Охридски“: "Прекарвам времето си във Философския факултет, разказваха ми за парка, скептицизмът на по-възрастните ме..