Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рискове за безопасността при карането на ел. велосипед или тротинетка

Снимка: Георги Нейков

Наскоро лоша инфраструктура стана причина за инцидент с младо момче, управляващо електрическа тротинетка, при който то за съжаление изгуби живота си.
Това даде пореден повод да се обсъждат и коментират както незавидното състояние на пътища и алеи, така и поведението на някои водачи.

Гост по темата в БНР-Радио София беше Иво Делин от сдружение "Велоеволюция".

Освен проблемите с инфраструктурата, акцент в разговора беше и въпросът до каква степен е редно електрическите тротинетки да бъдат приравнени към велосипедите като средство за придвижване, макар да има съществени разлики, влизат ли в това число и електрическите велосипеди.

Важно е да отбележим, че разликата между велосипеда и тротинетката е в размера на колелото.

Ако искаш да се придвижваш на 2 колела, имаш избор. Но е важно не само с какво, а и как

Заблуда ли е състоянието на инфраструктурата за тези, които карат тротинетка и тези които карат колело?

"Със сигурност. Дори в началото, когато беше първият бум на електрическите тротинетки, много хора смятаха, че това е един бърз и евтин начин на придвижване и попаднаха на по-старите велоалеи в София. Асфалтът по тях е доста кърпен, доста издупчен, с шахти, преправяни по няколко пъти на десетилетие, препятствия, които една мъничка гума с под 5 цола няма как да преминава. Този факт, освен че води до по-некомфортно придвижване, го прави и доста опасно", подчерта Иво Делин.

Част от електрическите тротинетки са доста по-бързи и по-мощни, отколкото би трябвало да бъдат, или поне според позволеното по закон, отбеляза още той.

Електрическите велосипеди са приравнени към обикновените велосипеди, но с две условия – първото е да подпомагат с електрическия си мотор скоростта на движение и това подпомагане би трябвало да е ограничено до 25 км в час, поясни още Делин.

Досега обаче едва ли има санкционирани за превишение на тази скорост, която на практика не се проследява и контролира от никого в България.

Целта на ограничението е да предпазва хората, които имат проблем с придвижването – по-възрастни хора или такива каквито превозват товари, уточниха от "Велоеволюция".

Още конкретика чуйте в разговора на Константин Лавсов в звуковия файл.

Снимка: Даниела Костова
По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 24.11.25: Маратон от протести през седмицата заради бюджета

В първия работен ден от новата седмица, темите от деня в предаването "Форум", коментира Тодор Терзиев, завършил Международен бизнес и мениджмънт с профил финанси и маркетинг в Хага, Нидерландия. Заедно с водещия Лъчезар Христов, се спряха на следните теми: -  Маратон от протести през седмицата заради бюджета. -  От "Продължаваме промяната"..

публикувано на 24.11.25 в 19:05

На 1 декември стартира гласуването в кампанията "Решава София"

На 1 декември стартира гласуването в кампанията "Решава София", в която граждани могат да подкрепят проекти , предложени от самите тях или от неправителствени, или професионални организации. В рамките на две седмици ще се определят първоначалните предложения, а след това предстои да се гласува и за окончателните. Столичани отново ще могат да..

публикувано на 24.11.25 в 17:25

Данита Заричинова: Моделът "замърсителят плаща" мотивира хората да намаляват отпадъците

Такса битови отпадъци е основен елемент в управлението на отпадъците - с нея общините покриват разходите за събиране, транспорт и третиране на твърдите битови отпадъци. В България в момента плащаме на база данъчна оценка на имота, но отдавна се говори за реформа на тази такса и за въвеждането на модела "замърсителят плаща" или още: “плащаш, колкото..

публикувано на 24.11.25 в 16:16
Елица Павлович

Първият Интерактивен музей на “Будителките” с фокус върху Екатерина Каравелова

През 2025 г. се навършват 165 години от рождението на Екатерина Каравелова, първата защитничка на женските права в България, учителка, преводачка, писателка. Какво място заема нейната личност в първия Интерактивен музей на “Будителките”, който се намира на площад "Гина Кунчева" в София, разказва Елица Павлович от екипа на Фондация "Будителките",..

публикувано на 24.11.25 в 16:00

Шестчасов маратон по писане на писма за права ще се проведе в София

Всяка година кампанията "Пиши за права" на "Амнести интернешънъл" обединява хора от цял ​​свят, за да се борят с несправедливостта и да подкрепят хора, чиито права са застрашени. През последните няколко години действията на хора, съпричастни на инициативата, допринесоха за освобождаването активисти по света и възтържествуване на..

публикувано на 24.11.25 в 15:35
Николета Руева и Димана Георгиева

И след повече от 200 г. романът "Франкенщайн" на Мери Шели е актуален

Много изследователи определят тази книга като първия научно-фантастичен роман, готически шедьовър и основа за развитието на хора жанра. Колкото и изумително да е за съвременните читатели, неостаряващата книга "Франкенщайн, или новият Прометей" е написана от Мери Шели , когато е била едва на 18 години. Успоредно с поредната и..

публикувано на 24.11.25 в 14:35