Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рискове за безопасността при карането на ел. велосипед или тротинетка

Снимка: Георги Нейков

Наскоро лоша инфраструктура стана причина за инцидент с младо момче, управляващо електрическа тротинетка, при който то за съжаление изгуби живота си.
Това даде пореден повод да се обсъждат и коментират както незавидното състояние на пътища и алеи, така и поведението на някои водачи.

Гост по темата в БНР-Радио София беше Иво Делин от сдружение "Велоеволюция".

Освен проблемите с инфраструктурата, акцент в разговора беше и въпросът до каква степен е редно електрическите тротинетки да бъдат приравнени към велосипедите като средство за придвижване, макар да има съществени разлики, влизат ли в това число и електрическите велосипеди.

Важно е да отбележим, че разликата между велосипеда и тротинетката е в размера на колелото.

Ако искаш да се придвижваш на 2 колела, имаш избор. Но е важно не само с какво, а и как

Заблуда ли е състоянието на инфраструктурата за тези, които карат тротинетка и тези които карат колело?

"Със сигурност. Дори в началото, когато беше първият бум на електрическите тротинетки, много хора смятаха, че това е един бърз и евтин начин на придвижване и попаднаха на по-старите велоалеи в София. Асфалтът по тях е доста кърпен, доста издупчен, с шахти, преправяни по няколко пъти на десетилетие, препятствия, които една мъничка гума с под 5 цола няма как да преминава. Този факт, освен че води до по-некомфортно придвижване, го прави и доста опасно", подчерта Иво Делин.

Част от електрическите тротинетки са доста по-бързи и по-мощни, отколкото би трябвало да бъдат, или поне според позволеното по закон, отбеляза още той.

Електрическите велосипеди са приравнени към обикновените велосипеди, но с две условия – първото е да подпомагат с електрическия си мотор скоростта на движение и това подпомагане би трябвало да е ограничено до 25 км в час, поясни още Делин.

Досега обаче едва ли има санкционирани за превишение на тази скорост, която на практика не се проследява и контролира от никого в България.

Целта на ограничението е да предпазва хората, които имат проблем с придвижването – по-възрастни хора или такива каквито превозват товари, уточниха от "Велоеволюция".

Още конкретика чуйте в разговора на Константин Лавсов в звуковия файл.

Снимка: Даниела Костова
По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Най-много жилищни сгради са въведени в експлоатация в София-град

Броят на въведените в експлоатация жилищни сгради през второто тримесечие на 2025 г. е 1 256, а новопостроените жилища в тях са 6 001. Това показват предварителните данни на Националния статистически институт  От въведените в експлоатация новопостроени жилищни сгради през второто тримесечие на 2025 г. със стоманобетонна конструкция са 76.3%, с тухлена -..

публикувано на 08.08.25 в 19:01

Започва 13-ти Национален събор за народно творчество в Копривщица

От тази вечер започва 13-тия Национален събор за народно творчество в Копривщица. Съборът ще продължи до 10 август. Основни организатори са Министерството на културата, Община Копривщица, Областната администрация на Софийска област, Институтът за етнология и фолклористика с Етнографски музей при Българската академия на науките (ИЕФЕМ - БАН). Освен..

публикувано на 08.08.25 в 17:35
Ангел Джоргов

Туристическо влакче и куп инетересни атракции радват жителите на Община Самоков

От утре, 9 август, в Самоков отново потегля туристическото влакче.  Маршрутът на атракциона тази година ще бъде по-дълъг, съобщават от общината. Влакчето ще се движи по улиците на Самоков до 24 август по утвърдено разписание. Общината иска да закупи свое влакче, вместо да наема такова, като оферти се приемат до 12 август, а заложената сума е до..

публикувано на 08.08.25 в 17:33

Колко енергия харчат умните системи и как да намалим екологичния им отпечатък?

Изкуственият интелект (ИИ) има огромен потенциал за създаване на иновации, които да балансират между технологичен напредък и социална отговорност в сферите на екологията, образованието, медицината, инженерството, финансите и много други. Покрай ентусиазма в медии и социални канали, както и дигитални термини като облачно пространство в ИИ..

публикувано на 08.08.25 в 16:45
Nik St от Overhook

Група "Overhook" хваща лошия бик за рогата в новата си песeн "Bad toro"

Група Overhook , пусна новата песен, наречена "Bad toro" . Тя прозвуча премиерно - съвсем топла-топла, в ефира на Радио София, ден преди да бъде пусната официално във всички музикални платформи. Гост в предаването беше Nick ST, който разказа повече . "Новата песен се казва "Bad Toro" (Лошият бик). В нея се разказва за един минотавър, който..

публикувано на 08.08.25 в 15:57
Георги Вулджев

За кого е полезна Държавната верига "Магазини за хората"

Тази седмица правителството одобри създаването на еднолично акционерно дружество с държавно участие в капитала „Магазин за хората“ с цел осигуряване на достъпни български стоки. Министерският съвет прие разпореждане за образуване на еднолично акционерно дружество с държавно участие в капитала - "Магазин за хората“, със седалище в София. Утвърдено..

публикувано на 08.08.25 в 15:15

Банско джаз фестивал - визитната картичка на джаза в България пред света

Изнесеното ни "Радиокафе" в разгара на 28-ото издание на Банско джаз фестивала е разположено точно до сцената в парка на курортния град. На нея в 11 часа всеки ден се представят проектите, селектирани за Джаз академията, а вечер 19 тук тече най-новата линия на фестивала – концертите от световната сцена. Именно от новото тази година и многобройната..

публикувано на 08.08.25 в 14:05