Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рискове за безопасността при карането на ел. велосипед или тротинетка

Снимка: Георги Нейков

Наскоро лоша инфраструктура стана причина за инцидент с младо момче, управляващо електрическа тротинетка, при който то за съжаление изгуби живота си.
Това даде пореден повод да се обсъждат и коментират както незавидното състояние на пътища и алеи, така и поведението на някои водачи.

Гост по темата в БНР-Радио София беше Иво Делин от сдружение "Велоеволюция".

Освен проблемите с инфраструктурата, акцент в разговора беше и въпросът до каква степен е редно електрическите тротинетки да бъдат приравнени към велосипедите като средство за придвижване, макар да има съществени разлики, влизат ли в това число и електрическите велосипеди.

Важно е да отбележим, че разликата между велосипеда и тротинетката е в размера на колелото.

Ако искаш да се придвижваш на 2 колела, имаш избор. Но е важно не само с какво, а и как

Заблуда ли е състоянието на инфраструктурата за тези, които карат тротинетка и тези които карат колело?

"Със сигурност. Дори в началото, когато беше първият бум на електрическите тротинетки, много хора смятаха, че това е един бърз и евтин начин на придвижване и попаднаха на по-старите велоалеи в София. Асфалтът по тях е доста кърпен, доста издупчен, с шахти, преправяни по няколко пъти на десетилетие, препятствия, които една мъничка гума с под 5 цола няма как да преминава. Този факт, освен че води до по-некомфортно придвижване, го прави и доста опасно", подчерта Иво Делин.

Част от електрическите тротинетки са доста по-бързи и по-мощни, отколкото би трябвало да бъдат, или поне според позволеното по закон, отбеляза още той.

Електрическите велосипеди са приравнени към обикновените велосипеди, но с две условия – първото е да подпомагат с електрическия си мотор скоростта на движение и това подпомагане би трябвало да е ограничено до 25 км в час, поясни още Делин.

Досега обаче едва ли има санкционирани за превишение на тази скорост, която на практика не се проследява и контролира от никого в България.

Целта на ограничението е да предпазва хората, които имат проблем с придвижването – по-възрастни хора или такива каквито превозват товари, уточниха от "Велоеволюция".

Още конкретика чуйте в разговора на Константин Лавсов в звуковия файл.

Снимка: Даниела Костова
По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Светлана Иванова

Третото издание на "Салона на музите“ започва с двама великолепни млади перкусионисти

Светлана Иванова гостува в Радио София, за да разкаже за новия сезон на един много специален софийски фестивал. Тя самата е пианистка и певица, възпитаничка на Националното музикално училище и Националната музикална академия в София, творческият и житейският й път преминават през ЮАР и Австрия. Тя е автор на цялостната концепция на "Салона на..

публикувано на 26.09.25 в 13:58

Рожден ден, "Сливи за смет" и "Светулки рън" организира Софийски планински клуб

Три събития организира Софийски планински клуб в края на септември и началото на октомври.  "Сливи за смет" е първото от тях. То се провежда вече за 10-а година.  "Организираме се, както е в приказката, с едно сериозно количество сини сливи, които раздаваме на хора само на Витоша, тази година на пет локации", казва Никола Пенчев от Софийски..

публикувано на 26.09.25 в 13:35

Изкуственият интелект е като ножа - с него можеш да нараниш човек, но можеш и да си отрежеш хляба

Приятел или враг е изкуственият интелект за младите хора, к ак той влияе на подрастващите, на младите хора, ако предлагайки им освен забавление, информация и знание, възникват и проблеми -  върху това е акцентът в разговора със Слави Стоев – психолог, психотерапевт, автор на книги и подкасти. “За пръв път в човешката история можем да..

публикувано на 26.09.25 в 13:15
Радослав Механджийски

Oт 2 до 5 октомври София говори на езика на изкуството

Oт 2 до 5 октомври 2025 г. в София Тех Парк ще се проведе второто издание на най-мащабното събитие за съвременно изкуство в България Sofia Art Fair, тази година път под знака на IMAGINE. Форумът ще обедини водещи галерии, институции и визионери от Европа, превръщайки София в международен хъб за глобален културен диалог. Форумът ще събере..

публикувано на 26.09.25 в 12:17
Ларгото и сградата на Народното събрание

София отбелязва Световния ден на туризма с отворени врати на музеи и галерии

Общинско предприятие “Туризъм" към Столичната община ще отбележи Световния ден на туризма на 27 септември с програма от 17 безплатни обиколки, които ще дадат възможност на гостите на столицата да опознаят и обикнат града. Всички маршрути са пешеходни или с градски транспорт – малка стъпка към по-устойчиво пътуване и опазване на околната среда. Сред..

публикувано на 26.09.25 в 12:08
Симеон Ставрев

ЦГМ вкарва картите за градския транспорт в дигиталните портфейли на телефоните

През седмицата столичният кмет Васил Терзиев, заедно с председателя на Столичния общински съвет Цветомир Петров и общинските съветници от групата на  "Продължаваме промяната – Демократична България" – Симеон Ставрев, Грети Стефанова, Димитър Димитров и Димитър Петров, внесоха доклад с предложения за промени в правилата за паркиране в София...

публикувано на 26.09.25 в 10:52

Временно спират водоподаването в част от ж.к. "Зона Б-19"

Във връзка с изграждане на сградно водопроводно отклонение по бул. "Александър Стамболийски“, ж.к. "Зона Б-19“, на 26 септември 2025 г. се налага спиране на водоподаването от 09.00 до 19.00 часа на клиентите на "Софийска вода“ в района на: -   ул. "Шар планина“ от бул. "Александър Стамболийски“ до бул. "Тодор Александров“. При..

публикувано на 26.09.25 в 07:32