Според проучвания, производството на облекло е вторият по големина индустриален замърсител. Всяка материя има своя въглероден отпечатък върху климата в резултат на добив, енергия за производство, транспортиране, отпадъци.
Данните сочат, че се очаква емисиите на парникови газове от производството и търговията с дрехи да се увеличат с 50% до 2030 г.
Затова се обръща все повече внимание върху регулирането на тази индустрия.
"Има и други производства, които са замърсители, но специфичното при тази индустрия е, че тя в най-голяма степен стига до крайните клиенти – коментира пред БНР-Радио София Маргарита Асадурова от „Климатека“. – Абсолютно всички хора си купуваме дрехи и интересното е, че през XXI век отношението на хората в глобален мащаб към дрехите се промени. Появи се така наречената бърза мода, която свали цените на дрехите след поредица от спорни практики. Стигна се дотам, че една дреха да струва колкото хубав шоколад."
Много хора посягат към покупката на нова дреха, защото им се струва красива или изгодна, дори за да се почувстват по-добре, допълни специалистката. Скоро след това обаче, тези потребители забравят покупката в гардероба или тя стига до контейнера за смет.
"Реално, колкото повече купуваме, толкова повече произвеждаме текстилни отпадъци. Всъщност ефектът се получава от това, че ние купуваме неефективно."
Факти:
Асадурова припомни, че преди да бъде сложена на закачалката, дрехата преминава през редица производствени, замърсяващи процеси. Друг съществен фактор и свързан с транспортирането на стоките.
"Много, много често дрехи купуваме импулсивно, точно както да кажем – шоколад. Но те не се дематериализират както шоколада, те оставят своя въглероден отпечатък, остават в природата. Психологическите процеси, свързани с покупката на дрехи, могат постепенно да ни завихрят в свръхконсуматорство, без да си даваме сметка. Всепризнато е, че жените са по чести купувачи на такива стоки – допълни експертът. – В тази индустрия е трудно да се въвеждат регулации. Много по-резултатно е да се работи отдолу нагоре – да се повлияе върху потребителските решения и навици. Нека се средоточим върху целта да увеличаваме живота на дрехата."
Чуйте разговора на Невена Николова.
Коментатори във "Форум" тази седмица са двама политолози - Светлин Тачев и Атанас Радев. Заедно с водещия Лъчезар Христов, част от темите, които дискутираха днес бяха: - Политически обзор на годината – избори, блокажи, коалиции и предизвикателствата пред демокрацията - "ДПС - Ново начало" няма да издига нито председател, нито заместник-председател..
По случай Щедрия вторник, Българската болнична асоциация организира кампания по кръводаряване. Инициативата е съвместна с Националния и регионалните кръвни центрове от страната, и с партньорството на фондация BCause. До 5 декември болниците, които участват в кампанията са МБАЛ „Света София“, София; МБАЛ Хигия, Пазарджик; МБАЛ „Света Каридад“, Пловдив,..
Най-трудно намират работа хората, които нямат опит и тепърва стартират кариерата си. Често те имат погрешни очаквания, каза пред Радио София комуникационният мениджърЕмил Томов. „Виждам демонстрация на по-достъпен висок стандарт, който понякога хората без опит очакват, че се придобива прекалено бързо. Мислят, че още започвайки първата си..
В рамките на кампанията на на Фондация BCause #ЩедриятВторник, Фондация "Глобални библиотеки България" организира акция през днешния ден за събиране на книги, които ще достигнат до библиотеки в малките населени места. “Нашият призив е в рамките на деня, но може и един-два дни след това, който се чувства ангажиран с каузата на четенето и грамотността,..
Пазарът на труда на национално ниво остава без значителни промени, сочат новопубликуваните данни за регистрираната в бюрата по труда безработицата през 2023 г. В общините текат различни процеси, като данните показват запазване на много големите разлики между силните регионални икономики и по-слабо развитите части на страната. Забелязва се..