Намираме я на път за Abbey Road и дори чуваме звуците на Лондон около нея. Оттам тръгва и разговора ни – за музикантите на най-високо ниво, които са съсредоточени в този град.
„Бих казала, че Лондон е най-конкурентното място в света. Има вековна традиция в това отношение – традиция, която се поддържа и до ден днешен. Тук са най-големите таланти в музиката и аз имам изключителния късмет в моята работа“, разказва Дорина.
Споделя, че изпива чувство на благоговение всеки път, когато прекрачва прага на Abbey Road Studios само като си представи музиканти от калибъра на Едуард Елгар или пък Йехуди Менухин, които са били част от историята там.
Тя е session musician в легендарното студио редом с концертмайсторите и водачите на групи в най-престижните лондонски оркестри.
„Музиканти с най-висока инструментална репутация, аз самата съм минала през лидерски позиции в Лондонската филхармония, сега свиря в оркестъра на Сейнт-Мартин. А самата работа в студиото изисква огромни умения, защото почти никога не знаем какво точно ще записваме, влизаме, слагат пред нас нотите, често страхотно трудни и на прима виста свирим и се очаква от раз да ги запишем“.
Затова и в Abbey Road Studios се записват най-големите проекти в киното, в поп-музиката, във всичко. Там прочутите музиканти са ежедневие. Така Дорина Марков е работила с Адел, Take That, Роби Уилямс, записвала е музиката към филмите на Педро Алмодовар, филмовите партитури на композитори като Александр Деспла, Хауърд Шор, Ханс Цимер.
„Последните две седмици минават под знака на Куинси Джоунс – истински колос, с когото съм имала щастието да бъда на две турнета, да си говорим, той е един от тези, които са оставили отпечатък в моето развитие. Знаменателен беше моментът, в който в студиото влезе Пол Маккартни – беше почти сюрреалистично, като си спомня как в апартамента в София някога съм слушала Бийтълс на грамофона, а сега съм в едно студио с него. Друга голяма личност, която е променила начина ми на мислене в музиката е Стинг“.
На 4 декември в София Дорина Марков ще представи своя проект Bring Up the Music, заедно с десетима музиканти, сред които Любо Киров и Орлин Павлов, както и Краси Куртев от Акага.
“Най-хубавото от годините в музикалното училище в София са приятелствата, които се оформиха и които продължават да са живи, базирани на онази невероятна връзка, която музиката създава“, казва цигуларката.
Неин преподавател в софийското музикално училище е бил Владимир Чопаринов, който не само изгражда цигулковите й умения, но отваря пред нея и други светове, освен този на класическата музика.
„Той ми пускаше Барбара Стрейзанд, например“, спомня си Дорина.
Вече в Америка, където продължава образованието си, най-важна е фигурата на Робърт Каплан.
„Той ме научи, че музиката е много повече от едно цигулково изпълнение, че тя е част от живота. Научи ме да бъда щастлива с музиката, а не непрестанно под напрежение“.
Дорина Марков е убедена, че всяко дете трябва да бъде запознато с музиката и да я заобича. Вярва, че тя е универсален език и че различните стилове си съжителстват отлично. Затова на концерта в София води инструменталисти от Лондон, които могат да свирят и класическа музика на най-високо ниво, но и най-модерното в музиката със същото увлечение и по най-добрия възможен начин.
Средствата от билетите ще бъдат предоставени на фондацията на Димитър Бербатов.
„Аз много уважавам Бербатов като футболист и като човек. Това, което той прави с фондацията си е много важно, защото дава шанс на талантливите деца да се развиват не само в България, но и по света.“
На концерта в София на 4 декември ще прозвучат и български творби – от Марин Големинов като представител на традицията, но и от Милен Кукошаров, един от най-талантливите автори към днешния ден. Всяко издание на Bring Up the Music си има тема – този път тя е свободата и годишнината от падането на Берлинската стена.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..