От Монреал до София без презареждане - вълнуващ разказ на капитан Радослав Василев - пилот от авиокомпания "България еър" , който в интервю за БНР-Радио София, разказа за един от своите най-вълнуващи и интересни полети на борда на "Еърбъс А220".
Той разкри подробности за устройството на самолета, както и предаването му от базата на производителя, от които произтича високата отговорност на пилота към машината още от самото начало.
"Еърбъс А220" е пътнически самолет, предвиден за средно далечни разстояния, произвежда се в два варианта – „А220-100“ и „А220-300“ – който е по-големият, в нашата компания. Той е 143-местен, а пък „100 вариант“ е 118-местен, като броят на седалките зависи от конфигурацията на самолета. Идеята на този самолет е да изпълнява полети от среден диапазон със средно дълги (до 5 часа) полети, да покрива спокойно европейските полети до Мадрид, Лисабон, Лондон, посочи капитан Радослав Василев.
"Моята задача беше първо да приема чисто новия самолет и след това да го докарам до София.
Процедурата по приемането продължава около 1 седмица, започва с един полет, с продължителност 2-3 часа, в който се тестват всички системи – прави се аварийно снижение, аварийно пускане на колесници, аварийно спускане на задкрилките, проверяват се всички уреди, как работят през целия диапазон, има ли някакви отклонения, както и всички радиостанции.
Това е всъщност вторият полет на самолета изобщо, след като излезе от завода. Първият е сертификационен, на производителя. След това, следва процедура по регистрация, за да бъдат издадени всички нужни документи – от сертификат за летателна годност, сертификати за шум и т.н., преминава през доста сериозна документална част, докато стане готов да влезе в българския регистър, за да прелети от Канада, където е самият завод, до София“, разкри пилотът.
Василев поясни, че по първоначален план полетът е включвал междинно кацане за презареждане с гориво в Осло:
“До кацането в Осло имаше няколко междини варианта в зависимост от приоритета, понеже оборудването на самолета не позволява летене на по-големи височини над океана, за да се лети на по-големи височини има специални изисквания откъм оборудване и предаване на данни между самолета и земята, което е по-различно от обичайната радиолокация, вторичната локация, с която се лети до Европа. Над океана има други изисквания за водене на радио разговори, няма възможност за УКВ.“
Маршрутът, който е най-краткото разстояние между две точки по земното кълбо се нарича ортодромия, на картата изгледът му е подобен на дъга, полетът който беше първоначално предвиден до Осло беше с продължителност 6 часа и 20 минути, доста близо до ортодромията – най-късото разстояние между Монреал и Осло. По думите на капитан Василев, проблемът обаче не е само в оборудването на самолета, но и в липсата на резервни летища, необходими за всеки полет.
Според регулацията такова летище трябва да има на всеки един час. Ако няма такова, за дву-двигателните самолети важат специални изисквания и специално издаване на разрешение.
"Всъщност, реално над Гренландия има две. Точно този ден, в който прелитах най-южното летище, имаше лошо време, а летището беше с къса писта и доста стръмен заход, най-малката видимост, която трябваше да има е 6 километра, но в деня на прелитането, 18 декември, видимостта беше 1200 метра, със силен снеговалеж. Това наложи да се промени първоначалния план, за да се използва по-северното летище в Гренландия, което е по-добре оборудвано“, разказа Василев.
Във въздуха планът отново се променя.
Какво се случва и как обстоятелствата се стичат така, че полетът преминава без презареждане директно до София – чуйте целия разказ в интервюто на Мария Бояджиева в звуковия файл.
За програмата на предстоящото единадесето издание на Синелибри, разказа Юлия Владимирова, която е част от екипа на Международния литературен кинофестивал. “Фестивалът ние си го отглеждаме вече много години, той се разрасна буквално в нашите ръце и затова ни е толкова скъп. Най-важното е, че той “отгледа“ и своята публика. И тъй като..
Ученици от 5 и 7 клас от училището в село Кладница дискутираха темата за агресията в училище с инспектор от "Детска педагогическа стая“ при Второ РУ в Перник. На децата са били разяснени видовете агресия и действията на полицаите и училищното ръководство при констатиране на насилие в училищата. Обяснено им е било и сътрудничеството с Отдела за закрила..
Неформален арт колектив ще представи на 11 октомври (събота) първата си изложба в София - “Фрагменти от пространства”. С тази изложба, колективът заявява себе си и своето място в изложбения живот на столицата. В Неформален арт колектив влизат художниците Деница Михайлова, Боряна Боко, Велина Гребенска, Илиан Урумов, Кирил Киров и Диян Ангелов, заедно с..
В София съществува т.нар. граждански бюджет под формата на програма “София избира”. “Най-важното на гражданския бюджет е, че хората сами решават какво ще бъде реализирано и какво - не, чрез гласуване, т.е. те дават идеите, те гласуват, а ние осъществяваме проектите“, заяви Надежда Бачева , зам.-кмет по социалните дейности към Столичната община...
От 8 октомври започва налагането на ефективни санкции на търговците, които не спазват разпоредбите на Закона за въвеждане на еврото в Република България. Търговците, които не изписват коректно цените в левове и в евро, ще бъдат глобявани, както и тези, които при липсата на икономически предпоставки, вдигат цените си. Периодът на адаптация, при..
Камион на общинското предприятие "Софекострой" започна да разчиства купищата събрани боклуци в столичния квартал "Красно село", съобщи кметът на района Цвети Николаева. "Получаваме помощ от "Софекострой". Благодарим от сърце. Един от камионите, който чисти район "Красна поляна", започна да чисти и ж.к. “Славия", заяви Николаева във Фейсбук профила..
Европейското пространство за езикови данни и Институтът за български език към БАН събират експерти от българските технологични компании, публичната администрация и научните среди, за да обсъдят значението на езиковите данни за развитието на езиковите технологии и инструментите, базирани на изкуствен интелект, в България. Събитието ще се проведе през..