Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

На 6 февруари, РЦСИ "Толоцентрала" от 19 часа

Спектакълът на Ива Свещарова "Ако Афродита е чудовище" - с втора премиера

Метаморфозите на женското тяло и женствеността през образа на гротеската

Новият спектакъл на Ива Свещарова "Ако Афродита беше чудовище" вече е с насрочена втора премиера.

Свещарова е сред най-значимите артисти в съвременната ни хореография. Тя е носителка на награда "Икар" за съвременен танц и пърформанс и е един от създателите и организаторите на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс "Антистатик". 

В студиото на БНР-Радио София тя гостува заедно с Ангелина Георгиева и разказаха за спектакъла.

"Аз и всички мои колеги, които работим в това поле, ежедневно се сблъскваме с много трудности. Не е никак лесно да правиш представления, поради различни причини – недобро финансиране, липса на места за репетиции... Също така няма достатъчно места, където да се показват такъв тип представления - посочи Свещарова. И допълни - Тези трудности допълнително ни провокират и вдъхновяват. За да си наясно с нещата, които искаш да правиш, е много нужно да имаш и пространство, където да се развиваш."

За съвременния танц има публика, сигурна е драматургът Ангелина Георгиева:

"Много е интересно преливането на различните публики. Публика, която посещава съвременните визуални изкуства, също се интересува от съвременния танц и пърформанс. Тези зрители споделят много сходни кодове и теми, просто езикът, чрез който се изразяват е различен. Сферата, в която Ива Свещарова работи е на експерименталния танц. Всяко едно представление предлага нов език. Тя експериментира със самия език – на танца, на хореографията, на тялото. Публиката се чувства провокирана, защото и се представят неща, които досега не е виждала, които са ѝ малко непознати. Всеки човек, който е с по-отворени сетива, по-отворен за провокации, би се заинтригувал", посочи тя.

Ангелина Георгиева и Ива Свещарова

Акцент върху две знакови срещи оставили трайна следа в професионалния ѝ път на развитие посочи Ива Свещарова – с режисьора Николай Георгиев и работата ѝ в частната театрална трупа в Португалия, "където изцяло работихме по методологията на Грутовски. Там имах възможност да продължа в една по-друга посока и в други изследвания, които Грутовски е правил. Тези две срещи са много знакови и те ми отвориха врата към едно експериментално поле – да не се притеснявам в търсенията си, а да съм дръзка и спокойно да пробвам това, което е в главата ми и образите, които непрекъснато витаят там", посочи тя. 

 В театралните експериментални класове на режисьора Николай Георгиев, тя среща и Вили Прайер, с когото си сътрудничат дълги години.

"Заедно сме направили над 10 колективни представления, работили сме по фестивала “Антистатик“ и много други проекти", отбеляза Ива Свещарова.

Ангелина Георгиева от своя страна разказа какво я свързва с артистичния тандем, както и за ролята на драматургията в хореографията. 

"Аги е вторият мой мозък. Изключително важна фигура е в процеса. Благодарение на нейното присъствие имах възможността да се връщам там, където съм тръгнала, защото докато работиш, много лесно започваш да се губиш, поради интереса към много неща, които искащ да правиш - разкри Свещарова. - Това което ми харесва най-много в съвместната ни работа е, че всеки път тя идва с много въпроси, които понякога са ме стряскали, защото не съм се замисляла върху тях, а друг път ми помагаха да разбера къде се намирам, какво имам като материал, какви са образите, които излизат от хореографската партитура, какво имам налично и какво още трябва да генерирам, за да се стигне до момента, в който започваме да мислим, как да се изгради драматургичната структура на представлението."

Втората премиера на представлението "Ако Афродита е чудовище" ще се състои на 6 февруари.

“Представлението разглежда женското тяло и женствеността през похватите на карнавалното и гротеската, а тя във нашия случай е не само концептуален и естетически избор, много основно я използваме и като акт на освобождение. Във всяка от сцените на представлението търсим как може тялото на изпълнителите да минават през ритуала на метаморфози, в който телесното да стига до преувеличения и до някакви абсурдни експлозии", разкри хореографът.

Чуйте още в разговора на Лили Големинова.

По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Бирария

Софийски разкази - старите питиепродавници

Бюфетът в Градската градина (5.8.1878) е със сигурност най-старата питиепродавница според архивите. По европейски посреща и забавлява посетителите си - недалеч от пресечката с ул."Аксаков". Бирарията "Дълбок зимник" е друго от любимите места на софиянци, още преди изграждането на "бирарията" си - носили са я от Княжево. Заедно с "България" (до Ариана) се..

публикувано на 21.06.25 в 16:00

Историята оживява - Старо Павлово

"Старо Павлово", брой единствен - разгръщаме страниците му и гледаме черно-белите снимки, запазили за поколенията очарованието на една отминала романтика с пътуването с "малкото" трамвайче до Бояна (всъщност - съвсем нормален трамвай, какъвто се движеше и по други линии). Специалният разказвач Иван Тодоров представя поредното си изследване върху..

публикувано на 21.06.25 в 15:00
Анна Малешевска

Адресите на любовта - Дупнишката Райна Княгиня и племенникът на Хаджи Димитър

Дупнишката Райна Княгиня в един и същи ден става знаменоска на чета, празнува сватбата си и остава вдовица. Анна Малешевска, дъщеря на македонски поборник, близък съратник на Гоце Делчев, член на ВМОРО, се залюбва с племенника на Хаджи Димитър - Кръстьо Асенов, войвода на Кукушката чета. Тя ушива знамето по проект на бащата на Христо Смирненски,..

публикувано на 21.06.25 в 14:00

Пространство за въображение, движение, среща

Нестабилна земя : Какво значи да играем свободно, как може да изглежда едно пространство за игра и кой има право да го използва? Силвия Чернева и Любов Жеглова с някои от възможните отговори: "Не се случва често да намериш някой, на когото да не обясняваш дълго идеите си - така се срещнахме с Любов, и двете сме архитекти, дезертирали от професията..

публикувано на 21.06.25 в 11:33

Няма как огънят и ритъмът да не повдигнат духа ни

Огнена мимодрама " В ритъма: Пулсът на огъня " – представят ни я Пламен Георгиев и Елена Пап от Жар театър: "В живота все по-рядко има време за малко покой. Отдаваме благодарност за това, че сме живи, без да обръщаме внимание кое е станало успешно, кое - не толкова." (Елена) "Всички наши спектакли се основават на поетичното изкуство на пантонимата...

публикувано на 21.06.25 в 11:06
Адриана Узунова

Виждам топлината в процеса

Съхранение на разпада – как твърдият метал става мек и гъвкав, за да улови историята и емоциите в ръцете на склуптура – интервю с Адриана Узунова: "Намирам много допирни точки между графиката и метала. Бижутерия, медална пластика. Някои графични процеси са свързани с метала. Но има и медали от лед." Как една стара къща в с.Давидково в Родопите се..

публикувано на 21.06.25 в 10:38

"Форум", 20.06.25: Скокът на цените е "чиста спекула", не инфлация

В последния ден от седмицата, водещият на публицистичнотго предаване "Форум" Лъчезар Христов обсъди със седмичните коментатори следните теми: МВР се мобилизира в издирването на черна пантера, пума или друг едър хищник, забелязан в района на Шуменското плато; НАП: Скокът на цените е "чиста спекула", не инфлация; Българите планират да..

публикувано на 20.06.25 в 18:20