Неговата любов към небето, летенето и майсторенето на самолетни модели започва от ученическите години. Първоначално искал да се запише в курсове за корабомоделизъм, дори отишъл да попита. Но му казали, че е още малък и когато порасне, може да опита.
"В училище дойдоха хора от Пионерския дом, където се водеха курсовете. Те предложиха да посещаваме авиомоделизъм. Никой не постави условието първо да пораснем, пък след това. И се записах. Оказа се попадение - нито един от тези, които посещавахме курсовете днес не е гладен или беден", разказва Румен.
С авиомоделизма са свързани и най-сладките му спомени от дете - като например това, че с акордеон на гърба върти педалите на велосипеда не към уроци по инструмента, а към Пионерския дом в Стара Загора, където се учат как да правят самолетни модели.
"Разбира се, че нашите узнаха - тръгвам да се прибирам - колелото го няма, а те минали оттам, видели го и взели. Идвам си у дома, разплакан, а велосипедът - там. И татко ме пита - ти къде ходиш", спомня си с усмивка авиомоделистът.
Родителите не се разсърдили на момчето, а той пък от своя страна усвоил и акордеона до съвършенство. Ала сърцето го теглело към самолетите...
Първият модел на самолет, който направил бил още по време на курсовете като ученик - така наречената "чучулига", която се управлявала с дълъг канап и летяла, както сам Румен казва, колкото Господ позволи. А докато следял полета на самолетчето, Румен не видял канавката и паднал в нея. Счупил ключица, но и това не го отказало - възстановил се, записал да учи за техник на самолет в училището в Долна Митрополия.
А след това - и курсове за бордови техник на хеликоптер...
Дали съжалява, че не е станал пилот – "да", казва Румен, но допълва, че е постигнал на 90 процента целта си – летял е и на самолети, и на хеликоптери. А в аероклубовете дори е пилотирал сам. Сега отново пилотира, но от земята – управлява моделите, които той изработва. А те вече не са като в детството му, а умалени копия на безмоторни самолети за висш пилотаж.
"За да направиш модел на самолет са нужни години", разказва авиомоделистът. И обяснява: прецизността и точността на всеки детайл, всяка частичка, са от значение. С части се снабдява от сайтове и специализирани магазини. В последно време много помагат китайците – обикновено "скелетът" е вече готов, остава да се сглоби, всичко пристига в пакети с инструкции.
"Но на мен инструкции не ми трябват, защото в повечето случаи има какво да се пипне по конструкцията", казва Румен.
Авиомоделите, изработени от него са с двутактов двигател. Летят с най-обикновен бензин. Вдигат се на височина от 200-250 метра. Могат да достигнат и много повече, но не бива – защото и за авиомоделиста е важно броят на излитанията да е равен на броя на кацанията. А за да е сигурно че ще стане така, е важно през цялото време, докато самолетът е в небето, управляващият да има пряк визуален контакт с него. Изгуби ли го, може да се стигне до катастрофа.
Общо 6 са самолетните модели, които притежава Румен Тончев. Признава, че през годините са му предлагали добри пари, за да продаде някои от тях. Не го е направил и едва ли ще го стори. Защото това е хоби, страст, удоволствие, обяснява Румен Тончев. И допълва, че онова, което му тежи, е че днес няма интерес у младите към авиомоделирането.
За Румен Тончев и неговата любов към самолетите, летенето и небето разказва репортажът в звуковия файл.
В Казанлък тъкат рекордно дълга черга, която да обедини хората и да им покаже, че и от парцали може да се създаде красота. Идеята подсказва кметът на Казанлък Галина Стоянова, която вижда арт проект създаден от българката Ивайла Живкова при..
Суингът е музика, танц, култура, начин на живот. Възниква през 20-те години на миналия век в Харлем – Ню Йорк като уличен танц. Корените му са афроамерикански, но се танцува от всеки, който желае. Суинг буквално означава въртя се, завъртам се, люлея се..
За 36-ти път България е домакин на дните на японската култура. Двадесет и три събития, за три месеца, представят богатството на японската традиция и съвременно изкуство. Те са организирани в седем български града: Варна, Велико Търново, Враца (за първи..
Първи Кулинарен празник на Крутмача в димитровградското село Крепост ще се проведе на 7 септември 2025г. от 11 часа в двора на ОУ "Хр.Ботев". В кулинарния празник ще бъдат представени стари занаятчийски сирена като крутмач, сирене в стомна, в..
Тромпетистът Йордан Йончев – Гъмзата и актьорът Краси Радков превърнаха 36-ото издание на уникалното по рода си Биорали в Гурково в истинско зрелище. Над 6 000 зрители на градския стадион станаха свидетели как двамата слязоха от сцената и се впуснаха..
Казанлъшкото село Голямо Дряново е малко, китно и добре уредено. Жителите го описват с думите "чиста природа и честни хора. Помагаме си. Къщите и колите ни стоят отключени. Живеем, като в старите времена на бабите и дядовците си. Много орехови градини и..
Високопланинското изкачване на Елбрус, първенеца на Европа -5642 м. в Кавказ е една сбъдната мечта за 42-годишната Боряна Инджова от Сливен. Групата, с която изкачва върха се състои от три жени и петима мъже. Организатори на изкачването са..
Скулпторът Тамер Халил от Харманли е автор на новите указателни табели за обекта с национално културно значение "Изворът на Белоногата", които ще указват мястото, възпято от Петко Рачев Славейков за шофьори и пешеходци. Припомняме, че община..
Представителен танцов ансамбъл „Настроение“, гр. Стара Загора с гл. худ. ръководител Красимир Димитров и Фолклорна група при Културно-художествено дружество „Огриджанка“ от Северна Македония, канят жителите и гостите на града да станат част от пъстро..
„Човек от стомана“ е заглавието на новата песен на група „Strykers“. Започнаха и снимките към клипа на песента. „Сюжетът ни пренася във времена на битки, мъжество, достойнство и метъл. Някъде в Средновековието, а защо и не по – далеко…въпрос на..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net