Нова система за електронно проследяване на транспортираната дървесина представиха експерти от Югозападно държавно предприятие - Благоевград. От няколко месеца тя работи експериментално в Горското стопанство в Гърмен.
Новата система дава пълна информация за процеса по най-апетитната дейност - горите, добива и продажбата на дървесина. На електронния билет, който издава горският служител, е описано количеството и вида на дървесината, времето на издаване, името на фирмата, която транспортира, номера на колата, името на шофьора, както и кой е издал билета. Посредством терминал и мобилен телефон, свързани чрез общ софтуер, за 30 секунди информацията отива в сървъра на горското стопанство и контролните институции. Освен пълната проследяемост, има и други ефекти от иновативната система, твърди заместник-директорът на предприятието Дамян Дамянов.
При сегашната работа, при късите станции един камион може да направи два-три курса с един билет. Сега вече това няма как да стане, сега на момента се праща информация, че колата тръгва.
Освен тази масова доскоро практика за измами, има и друга тенденция - да се обявява по-евтин вид дървесина, а да се транспортира по-скъпа.
Вкарват категория дърва, а всъщност автомобилът вози целулоза. Там има разлика в цената и така нататък.
По тази схема само на територията на областта загубите за държавата са между пет и шест милиона. В нея активно участват и горски служители.
С тези проверки, които правим в момента, те почват да излизат един по един, защото на билета пише, че той е издаден от конкретно лице, автографът е там.
Българско национално радио © 2018. Всички права са запазени.