„Присъединяването на Турция към Европейския съюз е много повече в ръцете на съюза, отколкото в нашите ръце, защото ние направихме всичко, което беше поискано от нас. Сега Съюзът трябва да реши дали иска Турция в редиците си. Разбира се, ние искаме да се присъединим към общността и отговор дали това ще се случи и кога, защото чакането продължава твърде дълго.“ Това заяви в интервю за БНР Фатих Туна, който е доктор по политически науки и международни отношения и заместник-председател на истанбулската организация на управляващата Партия на справедливостта и развитието.
„От дълго време се опитваме да влезем в Европейския съюз, но той има своите критерии. Проявяваме разбиране към това и ги прилагаме, но всеки път се задават нови изисквания към нас, а това продължава вече твърде дълго“, посочи Туна.
По думите му, резултатът от срещата ЕС – Турция във Варна „е същият, както и след предишни подобни разговори“ и нито е окуражил, нито развълнувал Турция.
Запитан как ще убедят скептиците, които са против членството на Турция в ЕС, Фатих Туна коментира, че Турция може да е полезна на Европейския съюз и в икономически, и политически план, а от подобно партньорство съюзът би спечелил много:
„Турция е голяма страна на прага на Близкия изток, Азия и Африка. Намираме се на границата между западната и източната цивилизация. Държавата ни свързва Азия и Европа - мястото, където се произвеждат стоките и се срещат интересите на производителите и потребителите на петрол и газ.“
„Има фундаментални проблеми с Европейския съюз, които трябва да бъдат решени единствено от истинска среща на върха - с лидерите на всички европейски държави. Във Варна не можеха да се вземат решения, които да са обвързващи за страните-членки.“ Така смята Онур Йоймен - бивш турски посланик в Чехия, Германия, Дания и в НАТО. Йоймен е бил и постоянен секретар на Министерството на външните работи на Турция и два мандата депутат от опозиционната Народнорепубликанска партия.
„След влизането на Кипър в ЕС, в Съюза има две страни, чиято цел е да блокират турското присъединяване или да използват преговорите за постигане на свои цели. Има други страни като Австрия или партии като германските християндемократи, с които трябва да бъдат разрешени проблемите преди да очакваме членство“, коментира Онур Йоймен.
„Ако казват, че принципът е да не се допуска членство без проблемите със съседите да са разрешени, как гръцката част на Кипър беше приета като пълноправен член, след като има проблем с Турция? Този европейски аргумент просто е незащитим“, добави той.
Сред турците има голямо разочарование, турските граждани са уморени от ЕС и подкрепата за пълноправно членство е много малка, каза Онур Йоймен и се аргументира: „Съветът на ЕС наложи вето върху 8 преговорни глави. Франция блокира още 5 глави, после отмени едно вето. Гърция наложи ембарго на още 6 глави. Т.е. общо не можем да преговаряме по 18 глави. 16 са замразените сега, така че практически няма глави, по които да се преговаря. До момента това не е било прилагано спрямо никой друг кандидат за членство.“
„В случай, че Турция не се присъедини към ЕС, ние няма да сме единственият губещ“, убеден е Йоймен: „И в Европа един ден ще се питат кой „изпусна“ Турция. Защото ми се струва, че настоящите лидери на Европа не могат да се мерят с бащите-основатели след Втората световна война. Ако принудят Турция да търси други варианти, те ще са губещите в много сфери. Мисля, че към настоящия момент европейските лидери не са способни да схванат какви са дългосрочните интереси на Европа и чувствата на турския народ.“
Двете мнения чуйте в звуковите файлове.
Ако процесът на комуникация между Европейския съюз и Турция не продължи, нещата ще ескалират в негативна посока и то много бързо, прогнозира в предаването "Събота 150" преподавателят от Университета за национално и световно стопанство доц. Пламен..
Докато външната граница на Европейския съюз в Егейско море не се охранява добре, Европа ще зависи от споразумението с Турция за мигрантите. Това заяви в интервю за БНР германският политолог проф. Йоахим Краузе. Запитан дали обещанието на ЕС за нови..
Две машини за асфалтирани са изгорели рано тази сутрин, собственост на частната фирма, осъществяваща ремонтни дейности в пътната отсечка. Те са се намирали в района на светофара на "Капчето". От пожара малкия валяк е напълно унищожен, а са нанесени..