понеделник
от 16.30 до 17.00 часа
"Музей в ефира – предаването за визуални изкуства по радиото" по програма "Христо Ботев" на Българското национално радио проследява, обсъжда и анализира актуални събития и процеси в съвременния художествен живот.
От самото си създаване през 2009 г. предаването се стреми да компенсира по свой начин липсата на музей за съвременно изкуство в България. Страната ни продължава да е единствената в Европа, а дори и на Балканите, която няма такъв музей. А той е важна и необходима част от образователната система не само на ниво училище, но и за обществото като цяло. Със своята колекция, с постоянната си експозиция, с екипа си от специалисти, призванието на този музей е да запознава публиката – както специализираната, така и широката – с историята, развитието и постиженията на съвременното изкуство у нас. Което отдавна вече е неделима част от историята, развитието и постиженията на международната арт сцена.
Явявайки се своеобразен "виртуален музей" на съвременното ни изкуство, предаването обсъжда неговата история и днешното му развитие, разглежда "ключови" изложби и произведения, говори за важни събития у нас и в чужбина, за личности и институции със значим принос в тази област. Освен всичко друго създава и виртуална колекция – от произведенията, които според събеседниците в студиото непременно трябва да влязат в бъдещия реален музей за съвременно изкуство в България. В нея са събрани над 200 творби, които отразяват мечтата за такъв музей и които представляват интерес не само за любителите, но и за изследователите на художествените процеси у нас.
Водещата на предаването Диана Попова е изкуствовед, критик, куратор, редактор във вестник "Култура" (1992-2001), като продължава да е активен сътрудник на сп. "Култура" и "Портал Култура", наред с други издания. В статиите си тя изследва широк спектър от явления на съвременното българско изкуство, като акцентира на неконвенционалното, иновативното и концептуалното, представя изявите на различни поколения художници и стимулира развитието на националния дебат по проблемите на българското и европейското съвременно изкуство в контекста на световния културен процес.
Екип на предаването: Диана Попова, Ани Маринова, Цвети Бахариева.Изложбата "Отвъд всякакъв разум. В огледалото на сюрреалистичните времена" (открита в галерия "Структура" до 3 юни) представя произведения на съвременни български художници, избрани от куратора Грегор Янсен. Поканата към него е в рамките на проекта..
Публикуваната преди дни книга за пловдивската група "Ръб" бе поводът да се замисля за историята. Познавам авторите и съм била свидетел на дейността им в края на 80-те и началото на 90-те години на ХХ век, отразявала съм акциите и изложбите им в статии във..
"Това е една изкуствоведска изложба", чух да казват за изложбата "Документи. Живопис след фотографията в България през 70-те и 80-те години на 20-ти век", открита в СГХГ до 4 юни. И това е така, защото е създадена от изкуствоведи, изследвали важно..
В "Строителите на съвременна България" Симеон Радев пише, че на 12 август 1884 в Русе три жени се явили да гласуват на избори, но бюрото не ги допуснало. И отбелязва "България броеше първите свои суфражетки". Следва дълъг път и борба, за да се стигне..
"С изключение на произведения на Кристо и Жан Клод, Центърът "Помпиду" в Париж притежава едва няколко творби от съвременни български автори – една серия рисунки на Недко Солаков, а във видеоархива му се намират две видео произведения на Красимир Терзиев...
Изложбата "Жорж Папазов – осветителят" (16 декември 2022 – 19 март 2023) в НГ "Двореца", куратор Мария Василева, е първата сериозна ретроспектива на творчеството му от 1988 насам. Тръгнал от Ямбол към Европа, установил се в Париж, той става..
"Понякога тишината" е названието на изложба живопис, открита в галерията на Гьоте-институт до 17 февруари 2023. В концепцията за нея Мирослав Христов и Калия Калъчева обсъждат позицията на живописта в днешната масова визуална култура. А именно: "Отказ от..
Художествените събития през изминалата година се оказаха много – и у нас, и в чужбина. Много са причините за това изобилие. Отчасти то се дължи вероятно на облекчението от края на двегодишната пандемия. И на възроденото желание за активно движение и..
Всъщност за общуването става дума. Поставено под въпрос в две художествени събития, но далеч не само в тях. "След като нашите канали за комуникация се превръщат в просто инструменти за манипулация, ние питаме: какво остава от публичния разговор. Ако се..
"Суперпозиции 2 / Заплитане" е годишна програма от изложби на Института за съвременно изкуство в София за 2022. Включва шест проекта, като всеки от тях е резултат от взаимодействието на художник и куратор, които досега не са работили заедно...
В рубриката "Темите на деня" разговаряхме с Милена Статева , доктор по психология и социален психолог, която ни разказа за един иновативен метод за..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg