Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

По следите на цивилизацията на древните кхмери

Симеон Идакиев на терасата на слоновете в комплекса от храмове Ангкор.
Снимка: личен архив
Журналистът разказва за езерото Тонле Сап и прочутия комплекс от храмове Ангкор на древните кхмери - цивилизация, която цели пет столетия владее почти целия Индокитайски полуостров. Храмовете, които са едно от все още непризнатите, но безспорни „чудеса на света” за всеки, който ги е зърнал.

© Снимка: Симеон Идакиев

Загубен сред древните храмове
Посещението в Ангкор е вълнуващо завръщане в миналото и поставя повече въпроси, отколкото отговори.
Но, устоял на времето и даже на войните, днес безценният комплекс от храмове е заплашен от много по-голяма опасност - набезите на иманярите. Многочислени крадци и цели въоръжени банди извозват барелефи и статуетки, които поемат към частни колекции в цял свят. Прекупвачите им плащат повече, отколкото биха изкарали за няколко години честен труд. И в резултат - много от статуите биват разрушавани или остават без глави и ръце - жертва на човешката алчност.

© Снимка: Симеон Идакиев

Храмът Та Пром (вляво) и Ангкор Бат.
След всичко видяно, споделя Симеон Идакиев, започнах да се питам кой е по-умен - ние, днешните поколения, или някогашните кхмери, докарали водата на Тонле Сап чак до Ангкор. Без чиято живителна течност не биха могли да съществуват.Тя пълнела широките ровове, а после се разливала в по-малките изкуствени езера, които символизирали свещените океани около митичния център на вселената. Но кой знае и би могъл да каже, че този център не е бил наистина именно тук, в Ангкор - древната столица на цяла Югоизточна Азия.
По публикацията работи: Симеон Идакиев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Валентин Вълканов

Валентин Вълканов: Разликата между Борисов и Пеевски е единствено на риторическо ниво

Кой е Джордж Сорос и на какъв тип политици пречи дейността му, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Валентин Вълканов , преподавател по социология в НБУ. Кой е Сорос "Джордж Сорос, чисто формално, е един от най-успешните финансисти в историята на модерния капитализъм. От там нататък неговата филантропска дейност е именно нещо, което..

публикувано на 04.10.25 в 09:00

От закони към реалност – къде се губи защитата на децата жертви на насилие?

В рубриката "Темата на деня" в ефира на "Нашият ден" разговорът бе посветен на болезнена и дълбоко тревожна тема – има ли справедливост за децата, които стават жертви на насилие у нас? Защо зад стените на институциите се случват злоупотреби, за които "всички знаят, но никой не говори"? Отговорите потърсихме от Росица Кратункова, основател на..

публикувано на 03.10.25 в 11:15
Константин Семьонов

Бежанската история на Константин Семьонов

Константин Семьонов е бежанец от Русия, който повече от десет години живее извън своята страна. Още от преди 2014 година подкрепя независимата ориентация на Украйна. Напуска Русия за да не бъде вкаран в затвора заради политическите си убеждения. Живее на различни места по света, а след началото на войната в Украйна през 2022 година отива там за да..

публикувано на 03.10.25 в 09:50

95 филма от 55 държави пристигат на фестивала "ОКО"

Днес се открива VI издание на Международния фестивал на етнографското кино "ОКО" , който представя 95 филма на 103 режисьори , на 25 езика , от 55 държави , разположени на пет континента . От тях 93 ще бъдат показани в София на три локации . Сред акцентите са продукции – носители и номинирани за наградите "Оскар" и "BAFTA" ,..

публикувано на 03.10.25 в 09:00

"Аз съм тук" – изкуството за социална промяна и преодоляване на "присъдата възрастен"

"Възрастен" не е обида, категория или присъда. Да бъдеш "възрастен" е възможност, символ на прогреса в света ни. Така смятат от сдружение "Аз съм тук", чийто едноименен проект работи за достъп до изкуство на възрастни хора. Социално изключване, дискриминация, усещане за липса на сигурност, усещане за липса на безопасност. Такива са..

публикувано на 02.10.25 в 13:15