Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кирил Кондрашин: Темпераментът е способност изцяло да се потопиш в музиката

През февруари се навършва столетие от рождението на прочутия руски диригент. Кирил Кондрашин си извоюва трайно място сред безспорните асове на пулта. Пътят му обаче никак не бе лек. Принудиха го да емигрира в края на 70-те години. Заради абсолютната безкомпромисност в работата и отстояване на собствени възгледи, често твърде неприемливи меко казано за управниците на бившия СССР. Тъкмо тогава през 1979 г. маестрото оглави прочутия Концертгебау оркестър в Амстердам, след като 15 години бе на пулта на Московската филхармония.
Казват, че е първият съветски диригент спечелил признание отвъд желязната завеса. Особено значима за маестрото е 1958. Годината, в която Ван Клайбърн печели конкурса „Чайковски”. Съществен дял за това имат московските филхармоници водени от Кондрашин. Следват триумфални турнета в големите музикални центрове на САЩ. В „Лирик опера” в Чикаго маестрото дирижира няколко спектакъла на „Мадам Бътерфлай” от Пучини с Рената Тебалди. Критици и меломани ги определят като истинска сензация! В авторитетни издания се сипят с непривична охота хвалебствия за Кирил Кондрашин. Открояват лекотата в общуването с оркестъра и публиката, непреклонната воля и убеденост в собствените идеи, често встрани от обичайните канони.
Кондрашин има подчертан афинитет към емоционалните взривове в партитури с ярка драматургия като тези на Бетовен, Брамс, Малер, Чайковски, Шостакович, Барток. Работохолик до мозъка на костите, маестрото е абсолютно непримирим към сънливите и индиферентни лица на някои оркестранти. Не търпи своеволия, но има сили да каже: „Извинете, тук май си позволих повечко…” При Кондрашин усетът за ансамбъл сякаш е вроден. Ето възможното обяснение. Родителите му навремето свирили в московски оркестър без… диригент. А синът бил неотменна част от почти всички репетиции и концерти. „Още тогава ме порази огромната амплитуда на оркестровия звук и безкрайно богатство от багри. Реших да стана диригент, тъй като напълно отричам колективното начало. Изкуството е немислимо без ярка индивидуалност, която е запазената марка на всеки ансамбъл”, убеден е Кирил Кондрашин. И добавя: „Не се увличам по силния, удебелен звук. Колкото по-прозрачна е звучността, колкото повече звук има в динамика „р” толкова по-добре. Така се разкриват детайлите в партитурата, контрапунктичния рисунък.”
През 1960 Кондрашин става шеф-диригент на Московската филхармония, която бързо намира място сред водещите световни оркестри. Канят ги в САЩ, Франция, Германия, Италия, Швеция, Холандия, Канада, Мексико, Япония…
Маестрото печели слава на едни от най-търсените, т.нар. диригенти-акомпанятори. Възторжени са отзивите за съвместните им изяви с Давид Ойстрах, Рихтер, Гилелс, Ростропович, Артур Рубинщайн, Артуро Бенедети Микеланджели, Исак Щерн…
„Да акомпанираш не означава умение само да „хващаш” солиста”, повдига завесата Кондрашин. „Ансамбловото изкуство е музика все пак, а не игра на гоненица, както често се случва – кой кого ще хване… Трябва да възприемеш органично творческата индивидуалност на солиста. Неговата трактовка и… да живеете заедно в музиката”.
Маестрото ни завеща не само ценни записи, но и своите прозрения за този дяволски труден занаят в една уникална технология на вдъхновението, както нарича книгата си с име „Светът на диригента”.
Ето още няколко реда оттам: „Ако диригентът не се слива с оркестъра, той въобще не е диригент. Това сливане зависи и от темперамента. Там е работата, че ако буйства и обилно се поти в кулминациите, обезателно го считат за темпераментен. Такъв диригент често скучае в лиричните епизоди, в очакване на следващото cresc. А темпераментът е способност изцяло да се потопиш в музиката. Да убедиш оркестъра, че точно в този момент е немислимо да се свири по друг начин…”
В неделната вечер ще слушате записи на Московската филхармония с диригент Кирил Кондрашин: Шостакович – симфония № 15 и Малка сюита от Клод Дебюси. С Давид Ойстрах и Симфоничния оркестър на Съветското радио и телевизия ще представят цигулковия концерт на Брамс. Във фонотеката на БНР се пази запис от гостуването на Кондрашин у нас през 1969 година: с радиооркестъра са изпълнили увертюра към операта „Дон Жуан” от Моцарт.

неделя, 23 февруари, от 19.30 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Мая Нешкова с нов албум и концерт в Летния театър в Пловдив

Мая Нешкова ще представи новите си песни от албума "Сърцето на любовта" пред публиката в Пловдив. Летният театър е сцената, на която тя и нейният съпруг Кирил Икономов, с когото работят в тандем, ще се срещнат с почитателите си. За новините на програма "Христо Ботев" Мая Нешкова каза, че я чакат още готови песни за запис и е вероятно скоро да има..

публикувано на 21.08.25 в 17:30

Млади банди, отворена сцена и палатки: фестивалният дух превзема Панчарево

Лятото е тук, а с него и най-очакваното време за фестивали на открито. Сред зеленината край Панчарево тази година ще оживее едно специално събитие – TRAP FEST x MOGA FEST – Панчарево Open Air 2025 . Три дни, изпълнени с музика, творчество и приключения, само на крачка от София, обещават да съберат хората в едно истинско празненство на духа и..

обновено на 21.08.25 в 10:04

Йохан Щраус, Верди и Бизе звучат в Белоградчик

Симфониета – Враца ще участва днес в "Сцена на върховете" в Белоградчик. Концертът "С музиката на Андре Рийо" включва музикални шедьоври от Йохан Щраус, Лехар, Верди, Офенбах, Бизе и др. Солисти ще бъдат сопраното Таня Лазарова, мецосопраното Цветелина Коцева и тенорът Андрея Мирчев. Ето какво сподели пред Мартина Кръстева самата Таня..

обновено на 21.08.25 в 09:28

С напрежение заради участието на Kneecap започва "Рок на Сена"

С напрежение и оттеглена общинска субсидия започва парижкият фестивал "Рок на Сена" (Rock en Seine) , който ще продължи от днес до 24 август. Събитието се нарежда сред най-големите летни фестивали във Франция и Европа, като традиционно привлича десетки хиляди посетители всеки ден. Тази година програмата включва някои от най-популярните имена на..

публикувано на 20.08.25 в 09:37

Два последователни концерта на Ник Кейв в сърцето на Античния театър

Австралийският музикант, композитор, артист, поет и писател Ник Кейв идва за първи път в България. Известният изпълнител има концерти на Античния театър в Пловдив в два последователни дни – 19 и 20 август. На тези концерти Ник Кейв ще бъде без групата си, но с китариста на "Рейдиохед" – Колин Груийнууд . Ник Кейв е роден през 1957 г. в малък..

публикувано на 19.08.25 в 16:04