Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Звукови хроники „Музика от извора”: Бахши - лечителите-музиканти

Жена свири на кобиз

Втората ни среща в цикъла за музикалното наследство на Изтока е посветена на лечителите-музиканти в Средна Азия - бахши. Те са основна фигура в средноазиатската духовност. Багши на узбекски език или бакши на киргизки е народен певец, бард, изпълнител на епическия фолклор (дастан). Всъщност независимо от етническия си произход бардът трябвало да изпълнява своето изкуство на трите разпространени езика в Средна Азия – персийски, тюркски и кюрдски. Думата бахши е със неясен средноазиатски произход и етимологията й отразява ролята на барда във всичките му аспекти за различните етноси – лечител за тюркските народи, будистки монах, когато е свещеник (смята се, че тяхната религиозност е силно повлияна от разпространената преди исляма будистка религия) и поет, когато е разказвач на персийски легенди.

При узбеките и таджиките основен инструмент е ръчният барабан или дайре, сходно на дафа. При узбеките ръчният барабан се нарича дойра или чилдрама (на тюркски означава „четиридесет” и вероятно има връзка с космогонията им). По време на лечителския обред - камлането, камът изсипва върху болния своите духове-помощници, които вече са се събрали в тъпана му призовани от неговите песни. Ритуалният инструмент е украсен с рисунки предимно със соларен характер. Често има и дупки в коженото тяло на тъпана, като вероятно в миналото при узбеките и таджиките това се е свързвало с 40 духове-помощници. В днешно време те се правят за по-добро звучене на дайрето. По същите причини преди време колелцата-гривни също трябва да са 40, но днес са важен музикален атрибут на инструмента. При таджиките и узбеките това дайре обикновено се предава по наследство и така има дайрета, предавани четири поколения назад. И до ден днешен е запазена традицията дайрето да има мъниста за защита от зли очи. Отношението на лечителите и знахарите към този инструмент е сакрализирано и всъщност, както казва Айдай, знахарка през 60-те г.. на ХХ в., „дайрето не е мое, а тяхно (на помощниците). Ако не свирим на него, те няма да дойдат”.

Ритуални тъпанчета или барабани изглежда е имало и при казахите и киргизите, но през ХІХ в. те изчезват от атрибутите поради предпочитанията към друг инструмент - кобиза. Той наподобява гъдулката като външен вид и техника на свирене, т.е. свири се с лък и докосване на нокътя по струните, но е доста по-различен. Направен е от цяло парче дърво (за да се съхрани по-добре душата на дървото) с дължина 60–70 см. Формата наподобява ябълка с гриф за лявата ръка и дълга основа, която при свирене се подпира на колената или на земята. Подобно на друг популярен инструмент в Средна Азия - дутар, той е с две струни от 104 конски косми. Има разновидности със или без прагчета на грифа. Почти пълна аналогия на този инструмент намираме при археологическите проучвания на скитски могили от V в. пр. Хр. Във вътрешната страна на резонаторното тяло се слагат амулетчета от сребро за увеличаване силата на звука и за визуален ефект. Други украшения, като пера от бухал, огледалца и т.н., подсилват търсения лечителски ефект или защитават бахшията по време на церемонията от лоши срещи в отвъдното. В миналото кобизът се е използвал само с ритуални цели или в епическия епос на казахите – жырау, но около средата на ХІХ в. тази традиция се нарушава и започва да се използва и в светската музика. Ритуалното му значение е подобно на тъпана. Бахши Сюименбай казва, че „Джиновете - моите духове, ми си подчиняват, когато ги призовавам с помощта на кобиза”. При казахите, и каракалпаците има множество легенди за този древен инструмент, една от тях е, че първият кобиз е направен от ствола на черница. Ритуалната важност на инструмента се подчертава от поговорки от рода на тази: „Всеки бахши трябва да може да свири на кобиз или поне на домбра”.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Математика без граници

Повече от 1200 ученици ще участват във финалното състезание на 12-ото издание на Международния турнир "Математика без граници", което ще се проведе в Несебър. Подробности разказва организаторът на турнира Любомир Любенов в предаването "Следобед за любопитните". "Сред претендентите за медали са 758 финалисти от над 150 училища в България. В Несебър..

публикувано на 27.06.25 в 10:10

Световни специалисти обсъждат в София ключовата роля на изкуствения интелект

На 26 юни София отново е домакин на едно от най-очакваните събития в света на иновациите – Webit 2025: Web3 and Human-centered AI Edition . Това е ден, посветен на бъдещето, който събира на сцената едни от най-ярките умове в бизнеса и представители на водещи компании в света, политици, медии и предприемачи, които ще обсъдят последните новости в..

публикувано на 26.06.25 в 14:21

Имена на светци в наименованията на билките в полския и българския език

Според народната традиция 24 юни, наричан Еньовден, е свързан със старинни ритуали за плодородие и здраве, популярен е и като празник на билките. Според църковния календар 24 юни е Рождество на св. Йоан Кръстител, Предтеча на Спасителя, а Еньо е един от народните варианти на името на св. Йоан. В облика, ритуалите и паметта за този ден се преплита..

публикувано на 25.06.25 в 12:14
Веселина и Донко Филипови

Веселина Филипова и нейните пътешествия по света

"Човекът на път гледа света с жадните очи на дете. Защото всеки е Колумб, пътувайки. И няма пътешественик, който да не гори от желание да сподели откритията си из удивителната планета, която обитаваме.  Тази книга е точно това: един въодушевяващ средиземноморски полъх, който Веселина Филипова споделя с читателите си", пише журналистката и..

публикувано на 25.06.25 в 10:02

Историята може да е интересна и вълнуваща за младите хора

"Моят роден край в семейните спомени" е съвместен проект на Регионалния исторически музей, Бургас и Средно училище "Христо Ботев", Айтос. Идеята за него се ражда още по време на пандемията и в началото не изглежда особено привлекателна за учениците. Много скоро обаче децата започват да проявяват интерес и днес желаещите да участват са много, казва..

публикувано на 25.06.25 в 08:45