Ханс Кристиан Андерсен… Наричат го Велик магьосник, Приказник. И житейският му път, и творческият му свят са изпълнени с много поезия и красота. За каквото и да пише, той търси смисъла на съществуването ни и вечните ценности, които крепят човешкия дух.
„Торният бръмбар” не е най-типичната андерсенова приказка. В нея като че ли има най-малко поетичност и най-много сарказъм. Андерсен сякаш се е ядосал на човешкия род, доколкото на автор като него въобще му е възможно да изгрубее, и е разказал чрез пътешествията на торния бръмбар, какви сме и ние хората, когато се чувстваме пренебрегнати и обидени. Когато ламтим за високи почести и за златни подкови. Когато малкото езерце до конюшнята, в която живеем, ни се струва океан. Когато живеем извън реалността и искаме всичко, което не ни се полага, но и сме доволни от торта, в която сме родили и отказваме да я заменим с нещо по-добро. Защото нямаме нито очи, нито смелост да променяме себе си и света в името на по-възвишени идеали.
„Торният бръмбар” е социална, личностна и многопластова приказка. Наречена е приказка, но дали наистина е написана за деца? Може да се нарече социална сатира. Може да се нарече приказка за възрастни. Може да се нарече огледало, в което да се огледаме.
Както и да бъде наречена, Радиотеатърът ви предоставя възможността да я чуете в ранното съботно утро на 13 септември.
Превод: Светослав Минков
Драматизация: Илия Атанасов
С участието на: Никола Анастасов, Тодор Димитров, Румен Костадинов, Красимир Обретенов, Слава Рачева и други
Режисьор: Илия Атанасов.
събота, 13 септември от 7.15 часа
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg