Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Диалози за трима” - концерт на Георгита Бояджиева, Росен Идеалов и Атанас Карафезлиев, сряда, 11 март от 19 часа

БНР Новини
Атанас Карафезлиев, Георгита Бояджиева и Росен Идеалов (отляво надясно)
Снимка: личен архив

Проектът се ражда преди две години. Негови създатели са уважаваните български инструменталисти и преподаватели проф. д-р Георгита Бояджиева и Росен Идеалов. Тогава третият е пианистът доц. Александър Василенко. Сега обаче триото има още по-необичаен състав - към кларинета и виолончелото, се добавя звукът на тромбона на доц. д-р Атанас Карафезлиев. Общото между тях е, че често свирят заедно, изпълнявайки нова музика от български композитори и друга музика за комбинацията от тези инструменти.
Така през 2014 г. триото става първи изпълнител на пиесата „Илюзии” от Марин Вълчанов и от илюзия, че проектът „Диалози за трима” ще има свое продължение, става възможност. На 11 март в Концертното студио на БНР от 19 часа ще чуем новата им програма, включваща освен вече познатите „Илюзии”, само премиерни за България творби от съвременни автори, а и една световна премиера - Дуо концертанте за чело и кларинет от Васил Казанджиев. Атанас Карафезлиев пък за първи път ще сподели с българската публика свой личен подарък, който е получил от холандския композитор Кейс Блокер преди доста време, когато тромбонистът печели специалната награда на конкурса в Енсхеде (Холандия), а авторът е бил член на журито. Творбата се нарича „Четири пиеси за соло тромбон”.
Триото успява да приобщи към идеята и композитора Драгомир Йосифов, който специално за концерта прави свой, авторски прочит на стара музика отпреди няколко века:   
Когато композираш изцяло със собствен материал, отговорността изцяло ляга върху теб. Когато обаче перифразираш (или може да се каже - паразитираш върху) чужд материал нещата изглеждат другояче. Скрит под дебелата сянка на някой класик, човек се чувства в значителна степен защитен. Но не само това, разбира се. Човек, т. е. - композиторът, чрез преработката, транскрипцията, контрафактурата, вариацията, пародията се сближава тясно с музика, която обича. Или - още по-добре, с такава, която не съвсем обича. Възниква особено музикално същество, в което през строгите черти на класическия образец надничат тревожно гримасите на паразитиращия по-късен компонист. Вълнуващо занимание е да се опиташ да слееш две времена в едно, да пропукаш някак гладката звукова повърхност на това, към което си насочил вниманието си. Бих определил своите промени на идеалните образци от Жоскен Дю Пре, Гийом дьо Машо като звукови и структурни диверсии. Само чрез слушане не можеш да влезеш напълно, в нещо, което много харесваш. Да не забравяме, че дори Бах се е учил, обработвайки, тоест - влизайки в пълен контакт с музиката на други композитори. Че Моцарт обработва за струнно трио няколко фуги от Бах, добавяйки към тях собствени прелюди, а Хелмут Лахенман интегрира откъси от Кларинетния концерт на Моцарт в своето Accanto… Радостта и опасността да си музикален диверсант споделям с моите колеги, приятели и авантюрни съмишленици Георгита Бояджиева, Росен Идеалов и Атанас Карафезлиев. Които все ме подтикват към подобни отношения със старата и прастарата музика. Не мога да забравя също Рефрените по Машо на моя учител Божидар Спасов, както отвъдно хубавия цитат от Kyrie на Меса Nostre Dame на същия Машо в сърцевината на все още неизпълнената Симфония на моя приятел Андриан Первазов.

Ваш - Гийом Йосифов. Драгомир Машо или кой знае вече кой…



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Аида" на Верди с новогодишна премиера в Метрополитън

След почти 40 години най-мащабната опера на Джузепе Верди "Аида" се завръща на сцената на Метрополитън опера - Ню Йорк. Интересът към тази творба не намалява, дори след внушителните почти 1200 представления, осъществени от оперната къща през годините. Музикалният директор Яник Незе-Сеген заема подиума за новогодишната премиера на грандиозната нова..

публикувано на 25.01.25 в 08:05
Костадин Генчев

За страстта в музиката – с вдъхновения и петолиния

На 14 декември 2024 кавалджията, аранжор и автор на музика Костадин Генчев навърши 55 години. Това бе повод в едно от изданията на предаването "Портрети" да се потопим в красивия му музикален свят и да поговорим за творческия му път. А той е богат и както самият Костадин се изразява доста "шарен": "Роден съм в Габрово и всъщност първо започнах не..

публикувано на 24.01.25 в 09:15

15 години квартет "Светоглас"

"Светоглас" е първата българска мъжка вокална формация за старинна полифонична музика. Основана е през 2009 година, като нейната цел е многогласно пресъздаване на българската фолклорна и църковна музика. Изпълненията на формацията винаги будят възхищение и удивление в слушателите, но наравно с това, те са и еталон за майсторско музициране.

публикувано на 23.01.25 в 09:10

Bulgar Klezmer Band с концерти и творчески работилници в София

Първият клезмер оркестър в България има богат опит в различни музикални стилове, но страстта на музикантите към традиционната клезмер музика (музиката на ашкеназките евреи от Източна Европа) е онова, което ги обединява.  Създадена през септември 2022 г., групата прави първите си концерти на различни култови места в града и така се превръща в първата..

публикувано на 21.01.25 в 16:45

Най-важно е да се правят концерти за младите

Боян Виденов е роден в София, в семейство на музиканти. Напуска родината съвсем малък и получава завидно европейско музикално образование. На 23 години основава Манхаймската филхармония – оркестър за обучение на млади професионалисти от цяла Европа, които искат да продължат кариерата си в престижните оркестри. През 2019 основава платформата за..

публикувано на 21.01.25 в 14:50