Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Милчо Левиев до Хъмфри

БНР Новини
Снимка: Даниела Манолова

Фичърът на Милан Огнянов следва реално случила се история от сериозна дистанция във времето. Връщаме се в развития социализъм, когато двама приятели от двете страни на желязната завеса, при това намиращи се и на два различни континента, и двамата отдадени,  влюбени и направо побъркани по джаза, си пишат писма. Дълги, подробни писма, някои от които по 16 страници. Писма, в които се говори за социализма с човешко лице, за нещата в България, които я се оправят, я не, за работата и печеленето на насъщния, за любимата музика, музикантите наоколо, новите хора и старите приятели, които си отиват от живота един по един, и пак за любимата музика и нейните предизвикателства. Единият е Милчо Левиев. Другият – Хъмфри. Зад името Хъмфри се крие прекрасен добър приятел, джазмен и джазпропагандатор, когото навремето наричали Паисий Хилендарски на джаза. Цялото му име е Румен Петров. Кореспонденцията на Милчо Левиев и Хъмфри е запазена и много години по-късно, през 2002 г., кинорежисьорът Милан Огнянов направи тази документална продукция, като използва текстовете на писмата, актьорското четене на Богдан Глишев, за да превърне старите писма в аудио, а също така направи и поредица нови записи с Милчо Левиев.

В историята участва и още един добър стар приятел и духовен брат Емил Попа, Емил Бояджиев, с когото Милчо Левиев живее дълго в Германия. Ето какво пише Емил Бояджиев в едно от писмата си от 1971 г.: Смятам да напиша есе върху проблема „писането на писма“. Сега би трябвало да кажа, каквото казах, – а именно, че ние, аз и Милчо – не-млечният брат пишем писма, за да бъдем международно спасени. И това е нашето днешно състояние, а може би сме наели стаи пред централната германска поща несъзнателно… но и двамата съзнателно забелязахме този факт на сегашната ни ситуация, която ние разбираме буквално като ситуация отвъд доброто и злото.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15

Мир, обратното на война

Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..

публикувано на 12.09.24 в 11:56
Първото издание на „Под игото“ на български език

Величието на "Под игото": препотвърждаване

На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..

публикувано на 06.07.24 в 16:15

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02