Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Премълчаната история на забулването на жените

БНР Новини
Мюсюлманска жена, носеща бурка. (Брюксел, Белгия)
Снимка: ЕПА/БГНЕС

След като фереджетата, бурките, яшмаците и шамиите бяха сякаш завинаги забравени, ислямската революция в Иран предизвика нова вълна от забулване сред мюсюлманките и то не само в арабски свят. И забулването отново стана масово явление дори в Европа, разпространи се бързо като забравена епидемия или възкръснала мода – но дали наистина е мода или това явление е трайна тенденция към завръщането на традициите?  Само времето ще покаже…
Как се чувстват жените под покривалото, уютно ли е им и са принудени да го правят и търпят, само традицията ли е водеща или съзнателно искат да се отделят от днешността, която за тях е опасна със своя разврат, извратеност и липса на минимум морални норми…
Още от Античността, дълго преди историческото възникване на исляма и неговото разпространение в Близкия изток, в земите, разположени на юг и изток от Средиземноморието, е съществувал обичай за забулване на жените, което най-често е означавало покриване на женското тяло от главата до стъпалата. Обаче, значението на забулването в тези региони се е променяло, понякога драматично, през различните исторически периоди.

Две мюсюлмански жени, носещи никаб в Дуе, Северна Франция. Снимка: ЕПА/БГНЕСПрез II хил. пр. Хр. в древните култури на Асирия и Вавилон например булото е служило като маркер за принадлежност към висшата социална прослойка, разграничавайки жените, които се смятат за „уважавани и почитани“, от онези „на публично разположение“. Следователно булото се е схващало като знак за социалния статут на жената.
Жената с високо положение е трябвало да се забулва докато това е забранено за проститутките и робините, като по този начин се прокарва разграничителна линия между прослойките в обществото, като почтените и уважавани свободни жени се отделят от останалите. Анализирайки теологически, юридически, философски, етнографски и исторически източници, в своето обширно изследване на булото Фадуа ал-Джунди разграничава пет модела за забулване на жените, съобразно които тази практика функционира и бива възприемана в отделни ранни културни традиции:
1) добавъчен в Шумер;
2) специален, привилегирован в персийско-месопотамския случай;
3) егалитарен в древен Египет;
4) йерархичен в елинската култура;
5) изолиращ/отделящ във византийската култура.

Забулването като част от институционалната структура и етнос на тези общества придобива допълнителни конотации при налагането на някои от моралните норми на монотеистичните религии.
В Библията Моисей категорично забранява на жените да се обличат в мъжки дрехи и обратно – мъжете в женски, а старозаветните еврейки носят хитони, които стигат до петите, и покриват главите си като знак за бащина или мъжова власт над себе си. Утвърждавайки благоприличието в облеклото и скромността и целомъдрието в обноските на вярващите, в християнството светите апостоли въвеждат правила, които се отнасят и до начина на обличане, нормирани по-късно в каноничните правила на Църквата от Гангърския събор (340) и Шестия вселенски събор (681). Покриването на главата на жената по време на християнско богослужение в храма бива утвърдено за всички християнки: девици, омъжени жени или вдовици.
„За забулването на девиците“, от своя страна, е съчинение, в което Квинт Септимий разглежда не само темата за благоприличието и целомъдрието на младите девойки, но посвещава XVII глава на омъжените жени, където остро укорява християнките, противопоставящи се на апостолските повели, като използва сравнение с арабките идолопоклоннички по онова време (кр. на II в. – нач. на III в. сл. Хр.)

В предаването ни гостуват доц. д-р Светлана Иванова, от Катедрата по история на България в Историческия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, и доц. д-р Павел Павлович, ръководител на Катедрата по арабистика и семитология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.



Ако желаете да оставите коментар, посетете страницата на предаването във Фейсбук


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доц. Драгомир Дарданов

Живот по ръба на скалпела

Гостуването на доц. Драгомир Дарданов от болница "Лозенец" бе белязано от много прагматични и полезни послания. Младият лекар с две специалности – анатомия и хирургия, ни поведе по резонно стряскащия маршрут между операционната и живота. Специалистите-хиурзи са особен вид лекари – характерни са със своя радикализъм и почти винаги, при остри или дълго..

публикувано на 22.10.25 в 09:05

Световно изложение показва иновациите в областта на водорода в Хамбург

В Хамбург от 21 до 23 октомври се провежда Hydrogen Technology World Expo – най-голямото събитие в света, посветено на водорода. Учени, инженери, изследователи, политици и бизнес лидери се срещат в Хамбург, за да си сътрудничат и да ускорят водородната революция. Осем европейски журналисти, избрани чрез неотдавнашния конкурс на CLEW..

публикувано на 21.10.25 в 14:25

Новата книга на Робърт Саполски – атака срещу идеята, че имаме свободна воля

В книгата си "Предопределен" Робърт Саполски атакува идеята, че има самостоятелен Аз. Във "Време за наука" разговаряме с преводача на книгата Росен Люцканов – за това как работи съзнанието и защо Саполски е един от най-интересните научно-популярни автори на нашето време. Саполски е интердисциплинарен учен – специалист по поведенчески..

публикувано на 21.10.25 в 13:36
Катедралният площад в Лече

Лече – градът на бавното живеене

Италианският град Лече е разположен, там където започва токът на Ботуша и се срещат водите на Йонийско и Адриатическо море, а високи живописни скали се редуват със златни плажове и гори. Наричат го "Флоренция на Юга" или "Бароковата перла на Италия". И това не е изненадващо. Този архитектурен стил царува по улиците на историческия център. В него се..

публикувано на 20.10.25 в 17:23
Галерия

Музей на народните художествени занаяти и приложните изкуства Троян: Епизод 5 – Музеят и изящните изкуства

Отправяме се на пътешествие към два от останалите обекти на Музея на занаятите в Троян. Запознаваме се с историята на единствената художествена галерия в града "Серякова къща", построена на мястото на дома на Ботевия четник Георги Серяков (Гио). За отношението на посетителите към изобразителното изкуство и различните изложби, които галерията..

публикувано на 20.10.25 в 13:05