Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

240 години от създаването на Болшой театър

Лидия Глебова
Снимка: Николай Кръстев

Болшой театър започва като частен театър на губернаторския прокурор княз Петър Урусов. На 28 март 1776 г. императрица Екатерина Втора подписва документа под названието "привилегия“, с който се дават права за съдържанието на спектаклите, маскарадите, баловете и други увеселения за десет години. Тази дата се приема и за рождена на московския Болшой театър.

През първият етап от създаването си оперната и драматичната трупа са били всъщност едно цяло, като съставът и е бил разнообразен, включващ крепостни артисти и стигащ  до поканени за гастроли актьори от чужбина. Основна роля в създаването на оперно-драматичната трупа към Болшой театър изиграва в началото Московския университет и създадената към него гимназия, където се получавало много добро за времето си музикално образование. Паралелно с оперно-драматичната трупа се създава и театралната, която започва да развива своята дейност. Репертоарът е бил съставен предимно както и може да се очаква от италиански и руски комични опери и първите появили се тогава балетни представления и балетисти.

Първото здание, където се е намирал театърът, е било на десния бряг на река Неглинка и се е намирал на улица "Петровка", откъдето получава името си Петровский театър, като впоследствие той ще бъде наричан Петровский театър. Зданието е било построено за рекордния тогава срок от половин година. Откриването е на 30 декември 1780 година. По този начин той се превръща в първия обществен театър от такъв характер в Москва, а близо 30 години по-късно той получава и статута на императорски театър и е въведен в единната система на императорските театри в царска Русия в началото на 19 век.

Директорът на музея на Болшой театър Лидия Глебова разказа пред програма “Хоризонт” на БНР дали днес е лесно да бъде събирана на едно място историята на най-интересния театър в Русия: 

Много трудно е това. Практически е невъзможно да бъде събрана на едно място, защото практически не знаеш къде да отидеш и от къде да започнеш да го правиш това.  Всяка находка и откритие свързана с историята на театъра води след себе си следваща и така до всички останали документи и свидетелства, които разказват за пътя на културната институция. Така че историите могат да бъда различни, защото всичко е било свързано с ровенето в архивите не само на Санкт Петербург, където е била столицата в онзи момент на Царска Русия, после и в други градове, където пък са били запазени съвсем първите документи, датиращи откриването от края на 18 век на театъра в Москва.

Глебова допълва още:

През годините и столетията той е имал различно място. През 18 и 19 век, трябва да отбележа, че той далеч не е най-важният театър. По документите, с които разполагаме, можем да видим, че той е имал 3-4 пъти по-малко финансиране на императорския петербургски театър. В средата на 19 век в театъра идва да работи италианска трупа пет дни, а колко според вас работи руската трупа например? Колкото позволят, дори и през почивните дни. 

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14