Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Фиделио“ на Бетовен от Залцбург

БНР Новини
Сцена от постановката „Фиделио“ на Залцбургския фестивал, 2015 г.
Снимка: Salzburger Festspiele / Monika Rittershaus

Миналата година в програмата на Залцбургския фестивал включи постановка на „Фиделио“ от Лудвиг ван Бетовен – неговата единствена творба в този жанр, много дълго изстрадана творчески, но затова пък дълбоко впечатляваща! Новата сценична продукция е на Клаус Гат, под диригентството на Франц Велзер-Мьост и със забележителен изпълнителски състав. Канадското сопрано Ейдриън Пиечонка се превъплъщава прекрасно във вярната Леонора, а звездният немски тенор Йонас Кауфман – с глас по-трагичен от всякога брилятно покрива изискванията за ролята на Флорестан. Виенската филхармония и хора на Виенската държавна опера допълват с артистичното си присъствие други основни щрихи в целия спектакъл.
„Фиделио“ е красива история за свободата, любовта и отдадеността, написана на основата на драмата на Жан Буйи (1763-1842) „Леонора“ или „Съпружеска любов“. Сюжетът е вдъхновен от действителен френски случай от времето на революцията: жена, преоблечена като войник спасява от смърт своя съпруг, затворен по политически причини. Бетовен е дълбоко трогнат от тази история и избира нея за своето произведение, въпреки че е запознат с операта върху същия текст на френския композитор Пиер Гаво (1761-1825), изнесена през 1798 г. в Париж. По времето, когато Бетховен започва да пише „Фиделио“, в Дрезден (1804) е поставена операта „Леонора“ или „Съпружеска любов“ от италианския композитор Фердинанд Паер (1771-1839). Немският текст на либретото Бетовен получава от виенския литератор Йозеф Зонлайтнер (1765-1835), който изцяло преработва френския първообраз. Операта е завършена през 1805 г. и е представена за първи път на 20 ноември същата година под името „Леонора“, но поради слабия успех е свалена от сцената. Разочарованието е пълно! За композитора е трудно да проумее как сюжетът на Буйи, който е толкова истински, може да не вълнува публиката. Въпреки емоционалния си срив, композиторът решава да я преработи, като някои откъси прекомпозира, а други написва наново и работи с различни литератори и режисьори. Пише и нова увертюра, позната днес под името „Леонора № З“. Приятелят му на Стефан Бройнинг се заема с либретото и го съкращава на две действия. Но, уви, следва нова неуспешна премиера, още по-разтърсваща и от първия път! Бетовен е съкрушен и дълго не се връща към своята рожба. В свои писма споделя, че би искал „да напише музиката към Гьотевия „Фауст“, но страхът от провал възпира вътрешните му желания“. Чак след завършването на Седмата и Осмата симфония страстта му към „Фиделио“ се връща. Този път започва работа с опитния драматург, литератор и режисьор Фридрих Трайчке (1776-1842). Към тази трета оперна редакция композиторът написва нова, вече четвърта и по-кратка увертюра, известна днес под името „Фиделио“. Премиерата на операта е на 22 май 1814 г. в „Кертнертортеатър“. Успехът е заслужен и дългоочакван. Истинска популярност „Фиделио“ през 1822 г., когато известната певица Шрьодер Девриент е в ролята на Леонора.

Изпълнителски състав:
• Флорестан, затворник – Йонас Кауфман
• Дон Фернандо, министър – Себастиан Холечек
• Дон Пизаро, началник на затвора – Томаш Кониечни
• Леонора, негова жена, прикриваща се под името Фиделио – Ейдриан Пиечонка
• Роко, тъмничар – Ханс-Петер Кьониг
• Марцелина, негова дъщеря – Олга Безсмертная
• Жакино, вратар – Норберт Ернст
• Сянката на Пизаро – Пол Лоринджър
• Сянката на Леонора – Надя Кихлер
• Войници, офицери, затворници, стражи, народ.
Хор на Виенската държавна опера, Виенска филхармония.
Диригент – Франц Велзер-Мьост.

Съдържание на операта „Фиделио“



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ингви Малмстийн: Барок-ен-рол богът каца в София

Шведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..

обновено на 04.08.25 в 10:19
Мирян Колев

Звуците на Малайзия

Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г.  Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..

публикувано на 03.08.25 в 10:15

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 август 2025

1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..

публикувано на 31.07.25 в 09:25

Джаз по наследство – Вероника Вапирова и Международният джаз фестивал "Варненско лято"

Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..

обновено на 30.07.25 в 17:28

Певицата Мона за силата и музиката, достъпна за хора, лишени от слух

Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..

публикувано на 30.07.25 в 12:45