Заедно с маестро Емил Табаков продължаваме цикъла от предавания, в които представяме интеграла с всичките 15 симфонии на великия руски композитор, записани студийно със Симфоничния оркестър на БНР под негово диригентство. Петата симфония в ре минор, опус 47 от Шостакович е известна с подзаглавието, тиражирано от пресата - „Отговорът на съветския художник на справедливата критика”. А каква е предисторията на това заглавие? След посещението на Сталин на един от спектаклите на операта „Лейди Макбет от Мценска околия” от Дмитрий Дмитриевич и набързо излязлата във в. „Правда” статия „Хаос вместо музика”, „справедливата” критика заклеймява в ожесточена дискусия неговата опера и изобщо неговата музика като „формалистична”. Травмиран композиторът сваля премиерата на Четвъртата симфония, но няколко месеца по-късно вече е готов с новата, Пета. Тя е поврат в творчеството му и установява музикална лексика, която става характерна за стила Шостакович. Симфонията е написана по образците на класическия четиричастен симфоничен цикъл, а темата (по думите на автора) е: „Издигането на личността. Човекът с всички негови преживявания виждах аз в центъра на замисъла на това произведение, лирично по своя характер от началото до края”. Първото изпълнение е на 21 ноември 1937 г. в Ленинград с Ленинградската филхармония под диригентството на Евгений Мравински. В родния град на композитора е и премиерата на Шестата симфония в си минор, опус 54 на 5 ноември 1939 г. със същия оркестър и диригент. Творба с необичайна структура - след епично скръбно ларго, следват две вихрени части: скерцо, съчетаващо (както композиторът обича да прави) бруталното и нежното, и гръмлив финал ала мюзикхол-галоп. Тутакси правоверните критици кръщават Шестата „Симфонията без глава” (по алюзия с романа на Майн Рид „Конникът без глава”), озадачени заради отсъствието на същинска първа част - драматично сонатно алегро. И наистина, без да робува на каноните, Шостакович отново прекроява жанра, съобразно идеите си, вградени в творбата.
петък, 29 юли от 19.30 часа
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg