В предаването ви предлагаме музика от английския бароков майстор Хенри Пърсел, известен като „Британският Орфей“ - ще можете да чуете неговото произведение в жанра семиопера с интригуващото заглавие „Кралицата на феите“, създадено през 1692 година. За онези от вас, които се затрудняват да определят жанра семиопера или в превод „полуопера“, ще кажа, че той е характерен за английския музикален театър през ХVІІ в. и съдържа говорни диалози, музика и танци.
Пърсел пише своето най-голямо театрално произведение като „превъплъщение“ на Шекспировата „Сън в лятна нощ“ и успява да завладее тогавашната публиката с пищността и изумителните си сценични ефекти. Разбира се, и с непреходната красота на музикалните идеи. Партитурата веднага след смъртта на Пърсел е загубена и въпреки, че Кралския оперен театър „Ковънт гардън“ дава голяма награда, ръкописът е открит едва в началото на ХХ век. Но това завръщане е белязано с нов бляскав успех!
Със записа на спектакъла на Кралския Датски театър в Копенхаген ще се пренесем в един приказен свят с вълшебни герои и изтънчена музика. В ефира ни ще оживеят шекспировите Оберон и Титания, Лизандър и Хермия, Нощта и Мистерията, четирите сезона и още лудо влюбени Богове и царе, елфи и феи, както и селяни, гордо пазещи своята чест. Съществуват предположения, че автор на либретото може да е популярния по това време актьор Томас Бетертон или драматургът Елкана Сетъл, по-известен като автор на пиесата „Царица Мароко“ (1673). В музикалните номера на „Кралицата на феите“ можем лесно да открием алегорията и феерията, фантастиката и изтънчената лирика, буфонадата и фолклорно-битовите епизоди, песни, танци, шествия и фойерверки.
Ето накратко съдържанието на „Кралицата на феите“: Царя на елфите Оберон изпраща своя пакостлив, но умен и верен придворен слуга Пук с поръчка. Той се озовава в красив стар театър, където всичко е подредено за началото на театралната пиеса: публиката е заела своите места, а оркестърът вече свири. Пук вижда възможност за малка шега и скоро започва да ръководи пиесата на сцената. Започва с Кралицата на феите, която губи своите крила. За да си ги получи обратно, трябва да разбере какво е да си жена – да бъдеш смъртна. Тя скоро открива, че да живееш като простосмъртните е доста объркващо и стресиращо, но в същото време може да бъде и доста красиво и вълнуващо. А с Пук на сцената наистина не знаеш какво може да ти се случи! Предимствата и недостатъците на женския живот на земята са представени в различни епизоди в музиката на Пърсел, където пиян поет например отговаря на проститутките под уличните лампи. Или пък ако бракът е проблемен, в двойката липсва желание и в леглото им има хъркане и други физиологични нелицеприятни явления (!?). В същото време впечатляваща и добре осветена фигура на Мадона влиза на сцената, но пък става ясно, че изглежда като проститутка. Но има и епизоди, в които всички изглеждат като феи и нимфи. Слушайте семиоперата, за да разберете как Кралицата на феите ще си върне вълшебните крила.
A ето имената на изпълнителите в спектакъла на Кралския Датски театър в Копенхаген: Мария Кеохане, сопран - Кралицата на феите и Пролетта; Син Бундгорд, сопран - Юнона, Птицата и Луната; Даниел Карлсон, тенор – Ангел и Кралицата на феите; Никълас Мълрой, тенор – Ангел и Есента; Ед Лайън, тенор – Черната фея, Лятото и Любовният интерес; Хенинг фон Шулман, бас – Мопса и Хименей, Питър Харви, баритон - Птица, Лято и Пастир; Якоб Блох Йесперсен, бас - Пияният поет, Ангел и Зимата; актьорът Оле Лемеке – Пук. Съпровождат ансамбъл Кончерто Копенхаген с диригент Ларс Улрик Мортенсен.
Внезапно на 58 години ни напусна Драгомир Йосифов – композитор, музиколог и диригент на Хора на Опера Пловдив. Драгомир Йосифов е роден през 1966 г. във Варна. Завършва диригентския клас на Държавната музикална академия в София при проф. Васил Арнаудов и доц. Димитър Манолов. Негови учители по композиция са проф. Лазар Николов и Божидар Спасов...
1 ноември Свири Оркестърът на Румънското национално радио с диригент Румън Гамба. 3.00 часа – Йон Думитреску (1913-1996), Симфоничен прелюд. 3.11 часа – Пьотр Илич Чайковски (1840-1893), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 35. Солист: Александру Томеску (цигулка). 3.48 часа – Николо Паганини (1782-1840), Каприз № 24 в ла минор. Изпълнява Александру..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" говорим за музикалното мениджърство и клубния живот в различните краища на Европа. Събеседник е Светослав Нунев – организатор на събития и концерти на български изпълнители в световната музикална столица Лондон, с дългогодишен опит като композитор и диджей. Той сподели своите наблюдения и..
Легендарната британска нойз/спейс/дрийм поп/психеделик рок формация The Telescopes , оглавявана от Стивън Лори, пристига у нас за концерт на 5 ноември в зала "Сингълс" а НДК по покана на "Аларма Пънк Джаз" на БНР. С музиката от съвсем новия си албум Halo Moon , издаден миналия месец от Tapete Records . По-рано тази година пък Fuzz..
Наскоро българската музикална сцена бе изправена пред новината, че обичаният композитор Митко Щерев ще се оттегли от сценичните си изяви. Окончателното сбогуване ще се състои на 28 октомври в зала 1 на НДК, по време на заключителния концерт "Обич и песен ". По думите на Щерев, неговото реално оттегляне от сцената е настъпило още през..
Столичната галерия за модерно градско изкуство "Риволи" открива втората си изложба "Поколение ботокс" на 31 октомври от 18.00 ч. Експозицията..
Защо свързваме играта с удоволствие, а ученето с тегоба? Този въпрос засяга порочния начин на мислене, който ограничава потенциала на игрите в..
Галерия "Астри" по неписана традиция представя новата изложба на художника Евгени Колев. Тя е назована лаконично "Живопис" и съдържа 21 картини, подредени..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg