Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Вечеря за четири стола“ е победител в конкурса за радиопиеса

„Вечеря за четири стола“ е победителят в конкурса на екип „Драматургични форми“ за нова радиопиеса, посветен на 80-годишнината на Радиотеатъра. Автор на пиесата е Александър Лютов, писател от Пловдив, роден през 1962 г. От краткото му представяне в сайта LiterNet, където са публикувани негови кратки разкази, разбираме, че е завършил инженерна физика в ПУ „Паисий Хилендарски“, а интересите му са в областта на литературата, философията, религията, културологията, теоретичната физика и историята. В творческата му кариера това е поредната награда, която получава: носител е също на награда на сайта LiterNet (2002), през 2005 и 2007 г. печели трета награда на конкурса „Таласъмия“. Има и още други награди.

„Вечеря за четири стола“ е монодрама или, както Александър Лютов сам отбелязва: „Радиопиеса за една артистка“. Журито бе спечелено от изваяната ѝ форма, в която самотата се превръща в глас на/за надежда, упование и облекчение. Решението на екипа на Радиотеатъра не беше лесно, тъй като няколко драматургични текста биха могли да претендират също за наградата от 1000 лв.: „Авариен изход“ на Силвия Чолева, „Мост“ на Петрана Златева, „Полет 423 за Рим“ на Йоана Мирчева и „Последен поглед“ на Иван Странджев. Радиотеатралният им потенциал със сигурност обаче ще бъде реализиран в бъдещи проекти на екип „Драматургични форми“. Пиесата „Вечеря за четири стола“ също ще бъде записана до края на настоящата година.

„Вечеря за четири стола“ бе избрана от общо 131 изпратени драматургични текста от повече от 100 автора (някои изпратиха повече от едно предложение). Общата картина сочи, че битовите и социалните проблеми са преобладаваща тема. Не всички участници познават добре тънкостите на драматургичното майсторство, но огромното количество текстове сочи вярата им, че изкуството има силите да стори по-светъл света.

Вижте интервюто на Митко Новков пред БНТ 2 в предаването „Рецепта за култура“ с Юрий Дачев. Можете да го проследите от 32.31 до 45.15 мин.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15

Мир, обратното на война

Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..

публикувано на 12.09.24 в 11:56
Първото издание на „Под игото“ на български език

Величието на "Под игото": препотвърждаване

На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..

публикувано на 06.07.24 в 16:15

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02