Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не всяка детска мечта започва с "Норма" и "Тоска", но сопраното Марияна Панова има и таланта да сбъдва мечтите си

БНР Новини
Марияна Панова като Катерина Измайлова в едноименната опера на Шостакович
Снимка: Държавна опера - Пловдив
Вчера (23 май) се откри 50-ият Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Бързаме да се похвалим, че бяхме лично поканени от оперната певица Марияна Панова да чуем на 30 май от 19 часа в Камерна зала "България" специалния концерт "Opus Dei" – с произведения на В. А. Моцарт и Рихард Щраус, замислен от трите талантливи българки: Цветана Бандаловска, Мариaна Панова и Боряна Ламбрева. Поканата, разбира се, важи за всичките слушатели на "Артефир". Но предстоящият концерт "Opus Dei" е чудесен повод да ви запознаем отблизо с Марияна Панова - оперната певица, чиито ярки музикални превъплъщения на сцената следим с възхищение и внимание.

Тя е един от изявените солисти на Държавна опера Пловдив. А интерпретацията й на роли като Катерина Измайлова в едноименната опера на Дмитрий Шостакович, под режисурата на Вера Немирова, както и на Жената в монооперата „Човешкият глас» по пиесата на Жан Кокто и музиката на Франсис Пуленк, под режисурата на Паоло Джани Чеи потвърждават, че при Марияна Панова покоряващият сопранов глас е «в дует» с драматичния талант. За ревностната оперна публика в България този факт е отдавна известен. Началото на нейната международна оперна кариера, обаче, е чак зад Атлантика - с ролята на Олга в операта "Федора" в Палм бийч, САЩ, под палката на маестро Гуаданьо.

Това се случва веднага след дипломирането й в Музикалната академия "Панчо Владигеров" София. Била е и Мими в "Бохеми" в извънредната програма на същата опера. Веднага след това пее във Варненската опера, където дебютира в ролята на Виолета в "Травиата" от Верди. От 2001 година едно след друго следват предложения и изпълнения в Софийската опера като Виолета от "Травиата", Лучия ди Ламермур, Донна Анна от "Дон Жуан" на Моцарт, Мюзета от "Бохеми", а също и в оперите във Варна и Русе.

Тя изпълнява главната роля в продукцията на "Маноел театър" в Малта на "Лучия ди Ламермур" с режисьор проф. Пламен Карталов и диригент М. Луис, участва в кралския фестивал в Уексфорд като Теринка в "Якобинецът" от Дворжак. От 2003 Марияна Панова е добре позната на френската публика, където участва в различни постановки във Франция: Графинята в "Сватбата на Фигаро" в "Espace Culturel du Pin Galant" в Meриняк, под палката на Д. Милър; Донна Анна от "Дон Жуан" със същия диригент, Дездемона в "Отело" с диригент Фернандо Алварес. Тя открива фестивала в Каркасон с ролята на Виолета от "Травиата".

През 2006 г. в ролята на Амелия в "Симон Боканегра" дебютира в операта в Нант, Франция, под диригентството на Жан Иф Осенс. През 2007 г. е ангажирана с оперни спектакли в Италия и Испания: Мюзета от "Бохеми" в театрите в Толедо, Сарагоса и Аликанте, в "Кармина Бурана" на Фестивала в Кап Рош в Испания, отново "Кармина Бурана" през 2009 г. на Фестивала в Кан под диригентството на Рафаел Роше. Следва Графинята от "Сватбата на Фигаро" с диригент Никола Джусти в Париж и в Националния театър в Сет. Дебютира и в Холандската продукция на режисьора Рето Никлер в ролята на Тоска и покорява публиката в Хага, Ротердам, Айнховен, Гент...

Репертоарът на Марияна Попова включва богат калейдоскоп от сопрановите роли на световната оперна класика и едва ли е възможно в рамките на една статия да бъдат представени всички изяви и артистични ангажименти на Марияна Панова. Напълно възможно е, обаче, да чуем от нея самата в звуковия файл какво влага, за да достигне до виртуозно превъплъщение във всяка от героините си на оперната сцена.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Българският хор "Булгапея" с първи концерт в Брюксел за 2025 година

Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création.  Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..

публикувано на 18.02.25 в 14:35
Албена Петрович-Врачанска

Албена Петрович-Врачанска: Човек за да пише, трябва да има нещо да каже

Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...

публикувано на 18.02.25 в 08:20
Васил Спасов

Да сбъдваш джаз мечти динамично и елегантно

"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..

публикувано на 17.02.25 в 17:35

Глен Хюз идва с мегаспектакъла "Гласовете на рока със симфоничен оркестър"

A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...

публикувано на 17.02.25 в 12:53

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50