Пиесата Михал Мишкоед за първи път е представена пред публика на 15 юли 1856, във времена, когато българският театър все още е пробвал различни жанрови конструкции като използва чужди драматургични образци в търсенето да намери себе си. Част от творческия процес в средата на 19 век е адаптация за вкусовете и познанията на родната публика. Оригиналният текст е на гръцкия писател Милтиадис Хурмузис/Μιλτιάδης Χουρμούζης. Побългарената комедия се смята за първата драматургична творба в България.
Сава Доброплодни, авторът на побългарената комедия Михал Мишкоед, е книжовник и театрален деец, прекарал голяма част от живота си като учител в Котел, Шумен и по-късно в Прилеп. Преводът и адаптацията на чужди текстове са началото на опитите да се създаде драматургия и театрална продукция в България. Учениците му Васил Друмев и Добри Войников продължават неговите опити за създаване на национална драматургия с написването на оригинални български драматургични текстове.
Премиерата на театралния спектакъл Михал Мишкоед на режисьора Методи Андонов е на 11 ноември 1963 г., а записът в БНР е направен няколко месеца по-късно. Това е един от най-оригиналните записи в Златния фонд на БНР. Той пази брилянтните гласове и актьорски интерпретации на Георги Парцалев, Стоянка Мутафова, Невена Коканова, Иван Андонов, Жени Филипова, Григор Вачков, Божидар Лечев, Хиндо Касимов, Вели Чаушев, Васил Попов, Константин Коцев, Никола Анастасов, Димитър Манчев, Илия Конев, Енчо Багаров, Лиляна Апостолова, Саша Игнатиева, Цветана Гълъбова, Златина Дончева и Ани Дамянова.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Глобалната среща за изкуствения интелект в Париж постави нови въпроси и предизвикателства пред света. Технологичните гиганти очертаха бъдещето на тази..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg