Пиесата на Герхард Хауптман (1862-1946) „Преди залез слънце“ е написана в последните години на живота му (1932) и би могла в известна степен да се приеме за нещо като равносметка. Но равносметка не на изминат жизнен път, а на това какво си като човек, когато си в доста напреднала възраст. Как да се позиционираш в обществото: как те възприемат и как се стараеш да бъдеш възприеман. И какво правиш, когато слънцето на живота ти отива към залез и помръква. Отговорът, който дава Герхард Хауптман, е, че младостта привлича старостта, така както героят на Хауптан Матиас Клаузен е привлечен от непосредствената и искрена Инкен Петерс, което обаче мигом кара да настръхнат близките му, уплашени за съдбата на семейното богатство. И тогава се стига до трагедията на Матиас – поставен е под попечителство по искане на най-милите на сърцето му. Тоест, според роднините му, когато си стар, не можеш да изпитваш чувства, а само грижа за наследниците. Един вид никаква духовност, само материалност. Но как да се отдадеш на материалността на стари години, когато усещаш по най-осезаем и чак болезнен начин нейната разрушимост?! Да, младостта те привлича, младостта…
Някои четат „Преди залез слънце“ като социална драма, но тя е по-скоро психологическа, написана в духа на Хенрик Ибсен, от когото Хауптман се е учил. На германска земя той е възприеман като един от най-значимите автори, дори след края на Първата световна война, когато Германия е победена, а кайзер Вилхелм – абдикирал, него го канят да заеме президентския пост на Ваймарската република. Герхард отказва и правилно, но във всеки случай от това авторитетът му не намалява, напротив – засилва се. Няма как да е иначе: през 1912 г. той получава Нобелова награда и това му осигурява непререкаеми достойнство и престиж. Заедно с това ролята му на автор, който не бяга от дръзки теми, скандални дори, също допринася за реномето му на честен и справедлив германец. И дори по време на национал-социалистическия режим той е уважаван и почитан въпреки пацифистките си позиции, даже влиза в списъка, съставен от Йозеф Гьобелс, на т.нар. „Надарени от Господ“, за които държавата трябва да полага специални грижи. След войната Хауптман продължава миротворческата си дейност, докато не склапя очи в селището Агнетендорф, Силезия, днес намиращо се в Полша. Копнял е да се върне у дома, това са и последните му думи: „У дома ли сме вече?“ Герхард Хауптман, за жалост, не успява да стигне дома си, но пък е достигнал завинаги сърцата на любителите на театъра, помнещи и обичащи неговите страхотни пиеси.
„Преди залез слънце“ слушайте на 18 август трийсет минути след полунощ в рубриката „Радиотетатър след полунощ“.
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..
На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която..
Седем произведения на Любен Димитров са включени в изложба в галерия "Квадрат 500". Те са собственост на Националната галерия, Софийската градска..
Тази година Венцислав Диков представи свои картини в Япония, Токио, под наслов "Институт за невъзможни неща", в галерия "Сан-Ай". Това е неговото трето..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg