Хари Арабян умее да подчинява не само стъклото, но и метала. В комбинацията от ефирното стъкло и благородни метали и полускъпоценни камъни се раждат и произведенията му.
Стъклото
"Аз влизам в стъклото с една скулптурна грамотност. Стъклото предполага много възможности. Работил съм керамика, бронз, дърво, но стъклото е безкрайно капризен, но и безкрайно благодатен материал – с неговата плътност, с неговата крехкост – съчетава много качества."
Експерименти
"Има слепено стъкло, лято стъкло (за съжаление в България няма много практика), пластика, която е с много елементи. Стъклото крие едно напрежение, което, ако не влезеш в хармония с него, загубваш буквално всичко."
Посоки, линии, инвенции
"Портретът винаги ме е интересувал – човешкото излъчване – диалог очи в очи, човешките емоции. Другото е търсене на по-общ, по-естетски изказ, без влагане на чувства. Третото е една пластика, наречена "Горгола", исках да направя една такава готическа серия. Вече имам усещането, че живея в едно време, където има само една религия – дали само пари... където изчезва човешкият индивид."
Силно въздействаща особена структура на някои творби
"Обичам да експериментирам със стъклото. Може би, за щастие, не съм обременен с някакво класическо образование за стъкло. Затова искам да има цвят, да има структура, да не преминава светлината през стъклото, а някак си да се отразява в стъклото. Старая се да вкарам душа."
Всеки стъклен предмет е поставен, "обкован", в особена ситуация
"Харесва ми това съчетание, донякъде необичайно, между метал и стъкло. Там боравя с галванизация. От много време исках да се занимавам с това и попаднах на физико-химици в БАН и така започнаха тези експерименти с метал и стъкло. Те имат по-утилитарна функция – там заигравам се с камъни, със седефи, със злато, със сребро... една игра с различни материали. Исках да влезе някакъв по-графичен момент, някаква линеарност. Пак въпрос на експерименти. Такива графични рисунки разнообразяват формата, вкарват я в друга динамика. Човек просто трябва да търси хармония, мярка, естетика, виждане, възможности."
Изложбата “Стъкло и метал” на Хари Арабян можете да видите в галерия “Нюанс” до 17 декември 2019 г.
Фотограф - Ани Петрова
На днешния Петковден своя патронен празник празнува Академичен хор "Света Параскева" към Националната художествена академия в София. Редакторът Мартина Кръстева разговаря с настоящия диригент на хора, Галина Луканова, за миналото, бъдещето и настоящето на творческия колектив в началото на 18-ия им музикален сезон. Слушайте!
Следваща спирка на културния ни компас днес е Перник. По повод празниците на града днес градският духов оркестър ще представи богата програма пред Дома на културата от 11 часа. Чуйте още за събитието от диригента на оркестъра Трифон Трефонов :
Днес в Драматичен театър "Сава Бъчваров" във Варна предстои втората премиера на спектакъла "Време разделно" по романа на Антон Дончев . Адаптацията е дело на творческото дуо – режисьорката Бина Харалампиева и драматурга Юрий Дачев . Заглавието е избрано неслучайно от екипа на театъра , а подробности за творческия..
Заедно с нашите събеседници Максима Боева, Любомир Сапунджиев и Явор Костов Йондин се питаме: Можем ли чрез театъра да преработим травмите от миналото? Какво забравяме и защо често се сблъскваме с баналността на злото? Как театър ни среща със себе си и какво ражда тази среща? Говорим за миналото. Но не просто като исторически факт, а като нещо,..
Спектакълът " Медея " по Еврипид на Народния театър "Иван Вазов" спечели голямата награда "Гран При " на Международния театрален фестивал "Скупи ". Това е19-ото издание на фестивала, който събира театралите в Скопие, Северна Македония. Фестивалното жури отличи постановката на световноизвестното дуо Деклан Донелан и Ник..
В предаването "Български изпълнители" на 13 октомври 2025 ще ви представим отблизо оперната прима Цветелина Василева . В живота тя сияе с..
На 7 октомври се навършиха 19 години от убийството на Анна Политковская, случайно или не, съвпадащо тогава с рождения ден на Владимир Путин. Защо..
“Всички пътища водят към Рим”, казват хората и това съвсем не е случайно. Този известен израз произлиза от историята на Древен Рим. По негово време всички..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg