Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой може да бъде успешен и адекватен учител и/или директор

Учителската професия постепенно става отново желана и престижна

Снимка: БГНЕС

Педагогическото образование в България – перспективи и предизвикателства през ХХI век. Много се говори за необходимостта от реформи в образованието. Кой може да бъде успешен и адекватен учител и/или директор днес? Предстои дълъг път, но е добре да се започне отнякъде.

Проф. Сийка Чавдарова, председател на Постоянната комисия по педагогически науки и социални дейности към Националната агенция по оценяване и акредитация, гостува в "Нашият ден" и информира за работата на институциите: "Националната агенция по оценяване и акредитация има за свой ангажимент да оценява качеството на висшето образование в България. Нейната основна задача е акредитацията на висшите училища у нас."

Вече има ясно профилиране на кадрите, които излизат подготвени за учители и за директори – отделни професионални направления, обхващащи различните видове педагогически специалисти. "В момента има 5 висши училища, които подготвят директори, зам.-директори, 10 висши училища, подготвящи кадри в областта на второто професионално направление, 12 висши училища за кадри от третото професионално направление. Т.е. диференциране по професионални направления."

Учителската професия постепенно възвръща своя статут на желана и престижна поради обществения интерес към нея, повишаването на заплащането на учителския труд, и необходимостта от обновяване на педагогическите кадри в образователната система. Проф. Чавдарова разясни за практическата подготовка на всички учители: "У нас подготовката на учители е строго регламентирана. Всички, които се подготвят за учители, имат 5 задължителни изпита това са дисциплините: педагогика, психология, приобщаващо образование, работа с информационни и комуникационни технологии в образованието, и методика на образованието по съответен предмет." 

Панайот Рандев, Мария Мира Христова и проф. Сийка Чавдарова (от ляво надясно)Експертът по училищна психология Панайот Рандев разказа за българското училище отвътре:

"Трябва да разделяме онова, което е на хартия в разни програми, от реалната практика. Ако гледаме цялата образователна система, има много прекрасни училища и учители. Но както при ходенето в планината, гледаме не колко бързо бяга първият, а колко бавно върви последният."

Панайот Рандев даде за пример уравнението на Нобеловия лауреат Хекман, което показва, че колкото по-рано инвестираме – в 2-3-4-годишни деца – толкова по-голяма е възвръщаемостта – тя достига до 5-10-15 пъти. "При нас е точно обратното – в гимназии и университети – инвестираме много, в детски градини и в начално образование – по-малко. 

Бъдещите и настоящи учители учат повече методики, отколкото за управлението на класа. Готвим ги за ХХ, а не за ХХI век."

Какво липсва в подготовката на кадрите?

Панайот Рандев е категоричен, че трябва по-бързо да се осъвременяват нещата. "Последно време (10-15 години) е бум позитивната психология, позитивното образование. Аз това въобще не го виждам в учебните програми не само в университетите, а и в следдипломните квалификации. Също социално-емоционалното образование – вече в 30 държави то официално е влязло в учебните програми! 

Прекалено голям акцент се поставя на знанията и донякъде на уменията. В една компетентност, освен знания и умения, влизат също и нагласи. А на четвърто място е как да приложиш тези знания и умения в една дузина специфични ситуации – тук трябват чисто практически умения. Над 90% от учителите не знаят как да се справят с проблемните деца. Училищният психолог е спешната помощ. А всеки учител би трябвало да има умения и в тази област." 

Прекалено голям акцент се поставя на децата с проблеми. "В момента при близо 1 млн. деца между 3 и 19 години само 2% са деца със специални образователни проблеми (т.нар. СОП). Нямам време чисто технически да работя с останалите 98%. Това е при тази административна система. Може да се окаже, че едно надарено дете е занемарено. Трябва да има отделни програми – и то специализирани и за работа с надарените. Отбелязвам, че има разлика между надарен и изявен. Изявените ходят по олимпиади, кръжоци. докато надареният може да остане незабелязан." 

Панайот Рандев акцентира върху необходимостта от експертно говорене и сравняване с другите държави и търсене на добри практики на всички нива.


* Уравнение на Джеймс Дж. Хекман, Носител на Нобелова награда за икономика за 2000 г.: „Развивайте познавателните способности и социалните умения на децата в ранна възраст – от раждането им до петата година, когато това наистина има значение. Подкрепяйте ранното развитие с ефективно образование и в зряла възраст. Така ще имате повече способни, продуктивни и стойностни граждани, които плащат дивиденти ... за поколения напред.” (бел.ред.)

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ново изследване на ИПИ: Зрелостниците в 200 български училища са с успех под "Среден 3"

"Образование без цел" – така е озаглавено новото изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ). То показва резултатите на средните училища в страната с фокус върху най-слабо представящите се. Зорница Славова от ИПИ коментира в "Нашият ден" събраните данни. Славова заявява: "Видяхме примери на образование, което е без цел и като..

публикувано на 15.09.25 в 12:33
Давид Кюранов

Давид Кюранов: Диалогът за образованието е диалог за бъдещето

Защо протестират родителите срещу идеята за въвеждане на предмета "Добродетели и религии" и как гледат на предлаганите от МОН промени в началния час на учебния ден, забраната на мобилни телефони в училище и идеята за включване на природните науки в матурата след 7 клас – разговор в "Нашият ден" с Давид Кюранов от Асоциация "Родители"...

публикувано на 15.09.25 в 11:15

Столичните училища посрещат над 145 хиляди ученици

На 15 септември хиляди български ученици прекрачват прага на класната стая. Както винаги, има вълнения, надежди и предизвикателства за децата и учителите, но също така и за родителите и за цялата образователна система. Новостите, които предлага МОН, и очакванията за новата учебна година обсъждаме в "Нашият ден" с Ваня Станчева , старши..

публикувано на 15.09.25 в 10:10
Явор Сидеров

Явор Сидеров: Изправени сме пред две опасности – истински хаос и авторитаризъм

Историкът, философ и анализатор Явор Сидеров коментира във "Въпреки мрежата" рухването на "американската мечта", страховете ни като благодатна почва за пропагандата, както и реалните опасности от единовластие. Дълбоко уязвената "американска мечта" "Тревожи ме, че накъдето и да се обърна, виждам конфликти, на всички нива: международни..

публикувано на 15.09.25 в 09:05
Росица Дикиджиева в БНР

Балетът като семейство и мисия с Росица Дикиджиева

Балерината и педагог Росица Дикиджиева вече 33 години разделя, или както тя казва: "обединява живота си" между Нидерландия и България. Изпълнява духовното завещание на баба си – художничката Кераца Висулчева, и завършва Балетното училище в София. Сцената я приема, но за кратко. Инцидент прекратява пътя ѝ на професионална балерина, но отваря други..

публикувано на 14.09.25 в 12:07