Вместо увод, да отлепя от продукта два етикета – този за комерс и съседния му със срока на годност. А, да, и другия, който сочи цената. Азиза Брахим е сингър-сонграйтър и активист, самобитна до кръв и в своя актуален албум „Sahari“, чието автентично съдържание не се съизмерва нито с музикалните моди към момента, нито с ретиражите от синглите в чартовете, а само и единствено с всевечния и горд дух на онази песенна традиция, преплувала океана на хилядолетията, след като е акуширана от фолклорното наследство. В случая на Близкия изток, политически термин, с който се обозначават различни географски райони около южните и източни части на Средиземно море – от източната му част до Персийския залив.
Но ние ще прекосим Магреба и ще отидем към западните му измерения – в Западна Сахара. Защото трите влиятелни култури, срещнали се още на Изток – арабската, тюркската и персийската – по своеобразен начин се докосват и в творчеството на Азиза, което търси единство с цел постигане на световна свобода, справедливост и просперитет. Болка и красота са възлови категории в света на вокалистката, където всеки е добре дошъл, не толкова с лъснати обувки, колкото с чиста душа. Брахим е същинска героиня на уърлд-направлението с пар екселанс карати, далеч от пиедесталния патос, с който съвременният шоубизнес по всякакъв начин се старае да обвие етно-наследството и да го пробута във верига за бързо музикално хранене, а още по-бързо – и преглъщане, докарвайки колики в стомаха, а на сетивата – смъртна скука.
Надявам се, убедихте се, че малцина умеят да пресъздават усещанията, които извиква музиката у тях така екпресивно. Малцина говорят с публиката си толкова задушевно чрез хармониите. Единици ни отнасят в друго духовно измерение още с първите няколко изсвирени няколко тона. Тъмнокожата симпатяга е избрала не да плаща данък акъл на някой мастит продуцент, а да се движи по магистралите на собственото си въображение в опит да съхрани и опакова музикалните традиции, като залага на автентичното звучене и полиритмиката на този регион и по-специално на местните етно-хармонии с цялата им самобитност.
Проектът носи изключително силна енергетика заради онези фолклорни мотиви и мелодии, които могат да разтанцуват по-емоционалните още с първите си ритми, но и останалите – минути по-късно. Брахим интерпретира по уникален начин фолклор, който обаче е в досег с други народи и общности в региона, и това е една от причините нейната музика да разбива стереотипите за затворена и некомуникативна цивилизация. Неподправеният бийт се състои от моментен фюжън от корави китарни рифове, мощен акустичен ритъм и твърди партии на другите инструменти, чийто смисъл дефинира общия cross culture саунд.
С превъзходни вокални данни и колоритно тонизиране. Съвсем неслучайно последните 10 пиеси на певицата, както и предишните ѝ албуми, са част от каталога на Glitterbeat, една от сериозните звукозаписни компании за уълрд мюзик в Европа, издаваща дисковете на добри познайници на „Аларма“, сред които Кинг Аишоба, Басеку Куяте, суперформацията Dirtmusic – тоест Хюго Рейс, Крис Екман, Юмит Адакале, Милан Цимфе и Мурат Ертел от „Баба Зула“, както и на самите „Баба Зула“.
С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември), Шумен (12 декември), Велико Търново (13 декември), Русе (14 декември) и София (16 декември – зала "България") . Поради огромния интерес към концерта в София на 16 декември, организаторите..
Новият албум на българската алтернативно група Eagle Post се нарича Dystopian Romance. Той е записан и миксиран през 2023 г. от Георги Малчев (екс-Млък!, Quicksand Surfer, Sativa), а мастърингът е дело на легендарния английски продуцент Pete Maher, работил по продукции на Rolling Stones, Jack White и U2. Автор на текстовете и музиката е..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
Предаването отпразнува 30-ия си рожден ден във Второ студио на БНР със скъпи гости – стари и нови приятели, съмишленици и съавтори. Сред тях бяха проф...
С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември),..
На 1 декември ще отбележим Световния ден за борба със СПИН. Дни преди светът да насочи внимание към това заболяване, Никола Кереков запознава слушателите..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg