Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Божидар Манов в рубриката за задочно кино "Филми за слушане"

Образът на Христос в киното

Разпети петък е повод за разговор по тази безмерна в киното тема. Филмите, свързани с Исус Христос и вярата, са много още от зората на киното. Интересът към тези сюжети е подхранван от хилядолетната история на християнството. Киното не пропуска да се връща периодично към темата, вече оформена в две разклонения – за личността на Исус Христос и за християнската вяра (като учение и като житейска пътека). Страстната седмица – това са последните дни от живота на Исус, белязани от знаменателни събития – е наречена така по старославянското значение на мъка, страдание, насилие. 

Третият епизод на рубриката за задочно кино "Филми за слушане" на "Артефир" съвпада с този изключителен ден – Разпети петък. Кинокритикът проф. Божидар Манов:

От ранната история на киното в зората на нямото кино тази тема присъства. Великият американски режисьор Дейвид Уорк Грифит през 1916 г. прави своя филм "Нетърпимост", в който чисто практически теоретично залага основите на един нов монтажен принцип, наречен "паралелен монтаж". Той разработва темата за нетърпимостта в четири новели, в четири исторически времена. Втората новела е свързана с верската нетърпимост. Тя илюстрира страданията на Исус в тази негова последна седмица от Ерусалим до разпятието и възкресението. В този първи велик филм са заложени фундаментални възгледи за човешкото общество и за лидерите му именно чрез личността на Исус Христос.

По-нататък са правени какви ли не филми за Христос – някои в по-скромно биографичен план, други, като ползват личността на Христос в различни тълкувания на философски, психологически и дори жанрово-сюжетни отклонения. 

Една такава интересна форма на отклонение например е легендарната рок опера на Тим Райс и Андрю Лойд Уебър (1971), поставена като мюзикъл на Бродуей, която след това режисьорът Норман Джуисън екранизира в "Исус Христос суперзвезда" (1973)

Друга алтернативна жанрова разработка прави великата британска комедийна трупа "Монти Пайтън" (един от знаменитата петорка – Тери Джоунс) "Животът на Брайън". Една илюстрация – комедийна, но не с поругателство, а с вплетена елегантна артистична ирония. 

"Последното изкушение на Христос" (1988) на Мартин Скорсезе по романа на Никос Казандзакис. В този филм Христос е съзнателно и целенасочено приземен. Ето още една жанрова форма, която отклонява сюжет с по-други тълкувания. 

Не остава по-назад и православието. Тук трябва да отбележим един от великите гении на киното Андрей Тарковски. Забележителният филм "Андрей Рубльов" (1969). Това е второто крило на темата – християнската вяра. Тук става дума за носители на християнската вяра, която отстояват. Силни филми в такава плоскост направи и съвременният режисьор Андрей Звягинцев, наричан не без основание Новия Тарковски. 

Филмът "Страстите Христови" (2004) на режисьора Мел Гибсън. В него с изключително сурова документална достоверност е разказана тъкмо Страдалната, Страстната седмица на Исус Христос. В този много добър филм участие взеха и българските актьори Христо Шопов, като Пилат Понтийски, и Христо Живков – като апостол Йоан. Очаква се и продължение под заглавие "Възкресението на Христос", където отново ще участва Христо Живков.

Двата филмови сериала на Паоло Сорентино "Младият папа" (2016) и "Новият папа" (2020). Една великолепна артистична работа на талантливия италиански режисьор. Той си позволява своеволието дори в сюжетите да създаде фикционални, несъществуващи персонажи – измислени от него папи, но поставени в контекста именно на тълкуванието на смисъла на дълбоката психологически идейна и морална енергия на християнското учение.

"Двамата папи" (2019) на бразилския режисьор Фернанду Мейрелис – с три номинации "Оскар" за прекрасните актьори Антъни Хопкинс (папа Бенедикт XVI) и Джонатан Прайс (папа Франциск I).

Често темата за Исус Христос и християнската вяра се използва и с комерсиални намерения. Още през 50-60 години американското кино в Холивуд прави високобюджетни кинопродукции със съображения за предстоящ касов успех. Тук можем да споменем "Бен-Хур" (1959) на Уилям Уайлър с огромен световен успех. 

По особен начин гледа на темата европейското кино и няма как да подминем такъв изящен режисьор със съвършена естетика – Пиер Паоло Пазолини с "Евангелието по Матея" (1964). Филмът има много голям артуспех. В католическа Италия Пазолини си позволява да разгъне живота, учението и смъртта на Исус Христос в плоскостта на философския концепт. 

В една друга католическа страна – Полша – Йежи Кавалерович направи филма "Майка Йоанна от ангелите" (1961), който също е сложно тълкувание на Христовото учение, преминало през индивидуалното съзнание и личната съдба на вречените във вярата, на отдадените в богослужението. 

За 2000 години милиарди хора изповядват християнството. Затова не е странно, че и киното в своите само 125 години историческа биография работи непрекъснато и търси опори, истини, тълкувания, прогнози именно в темата за Христос и християнството.  



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Многоликият театър

Началото на годината е време за предположения и надежди. В рубриката "Моментна снимка" с драматурга Майя Праматарова се коментират спектакли от столичния афиш с премиери в края на миналата година.  Първите срещи с публиката са показателни за живота на представлението и в бъдеще. Специално е насочено вниманието към няколко много..

публикувано на 08.01.25 в 17:00
Сцена от спектакъла „Комедия от грешки“ от Уилям Шекспир

Иска ми се да се занимаваме повече с творчеството, а не със системни проблеми

С премиерния спектакъл "Комедия от грешки" започва новата година Театър "София" . Представлението ще се играе тази вечер от 19.30 часа в " Théatro отсам канала". Постановката по една от най-ранните творби на Уилям Шекспир е дело на режисьорката Маргарита Мачева. "Комедия от грешки" е изключителна пиеса, защото като всички пиеси на..

публикувано на 08.01.25 в 15:23

Филм, посветен на африканската музика

"Радио Африка" е първият български филм, посветен на африканската музика. Това е и първият филм, който събира български и африкански артисти и изследва техните гледни точки по различни теми, като каква е средата, в която е създадена тяхната музика, каква е ролята на импровизацията, каква е личната им мисия в изкуствата.  Трите основни теми, които..

публикувано на 08.01.25 в 12:03

Адела Пеева кани публиката на разговор

На 8 януари от 18.45 часа във филмотечно кино "Одеон" режисьорката Адела Пеева ни връща към своя документален филм "Излишните". Филмът, заснет в 1999 г., разказва историите на три жени и техните семейства, разделени от т.нар. "възродителен процес" и последвалата "Голяма екскурзия" – когато за няколко месеца от България се изселват над 350 000 души,..

публикувано на 08.01.25 в 10:50

Предстои втори сезон на подкаст за българските художници

Бояна Стоилова и Диана Трифонова са създателки на подкаста "Контури", който разказва житейската и творческата биография на големи български художници. В първите епизоди те обръщат внимание на Владимир Димитров-Майстора, Цанко Лавренов, Златю Бояджиев и Васил Стоилов. В предстоящия втори сезон фокусът им ще се бъдат жени художнички от 20 век...

публикувано на 07.01.25 в 16:35