Кои са фигурите, оставили отпечатък върху западната култура? Колко от тях са добре познати днес? Как съдбите и познанствата им повлияват на гледните им точки, на творчеството им, на откритията? Препятствие ли е полът? Има ли общо кратно между различните видове интелект, различните науки, различните изкуства? Колко важно е да можеш да виждаш връзките между понятията? А колко важно е да срещнеш (или прочетеш) правилния човек в правилния момент?
Вече 13 години Мария Попова търси отговорите на тези въпроси все по-дълбоко в заешката дупка на знанията и емоциите, историята, изкуството, точните науки и безкрайните като фрактали препратки в своя добил огромна популярност блог Brainpickings.
Четат я стотици хиляди. Богатият език и смелата интердисциплинарност правят темите достъпни и разбираеми не само за специалисти – в нейните есета през фигурите на конкретни открития, произведения или личности можем да различим очертанията на това как се оформя културата.
Във „Фигури“, първата книга с биографични есета на Мария Попова, историите, познати ни от Brainpickings, са доразвити, допроследени, още по-свързани една с друга. В много от тях авторката избира да влезе за малко в ролята на героя си, да опише отвътре усещанията в ключови моменти.
Българското заглавие „Фигури“ ни води както към най-важните фигури в науката и изкуството от 18 в. насам, така и към пресъздаването, виждането, пространствената представа за сложните връзки между хора и идеи. В оригиналното английско “Figuring” се трупат още значения: отгатване/разрешаване, фигурите на речта, специфичната научна сфера, в която знанията се представят визуално. Всъщност, самите културни герои в книгата се оказват „фигури“, олицетворения на развитието на човешкия ум оформен по равно от шанса и избора.
За книгата на Мария Попова „Фигури“ разказва преводачът ѝ на български Паулина Мичева.
В редакция "Хумор и сатира" посрещаме всяка следваща година с надежда за нещо по-добро и тази година отново не изневерихме на привичката си. Но надеждата си е надежда, а предаванията са по график и в неделя веднага след новините в 18 часа ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос" по..
Преди близо 15 години Институтът за съвременно изкуство в София започна своята поредица от коледни изложби по идея на Яра Бубнова. От самото начало те се организират под мотото "Музейни сувенири от несъществуващия музей за съвременно изкуство в България" – и то продължава да е все така валидно и досега. Макар всяка година концепцията, кураторите..
Краят на една година и началото на следващата обикновено е повод за припомняне на по-важното, случило се през нея, и очакванията за новата. Каква беше изминалата 2024 в областта на визуалните изкуства? Кои изложби ще останат в паметта на зрителите и на специалистите? Има ли нови тенденции в работата на българските художници и в политиката..
В първите дни на Новата 2025 година можем да останем още малко в атмосферата на отминаващите празници със специалното коледно издание на спектакъла "Да оцелееш по Коледа". Представлението е stand up комедийно шоу на актрисата Здрава Каменова, с участието на Павел Терзийски. "Събрах няколко истории, повечето истински, около суетенето с подаръци,..
Радина Димитрова е синолог, преводач на китайска литература, професор по китайски език и китайско-испански превод от Автономния национален университет на Мексико. Живее в Мексико сити. Превежда предимно поезия от класически и съвременен китайски на испански, от испански на български. Сред авторите, които е превела, са Бей Дао, Бай Дзюи, Лан Лан, Ян..
В първите дни на Новата 2025 година можем да останем още малко в атмосферата на отминаващите празници със специалното коледно издание на спектакъла "Да..
Радина Димитрова е синолог, преводач на китайска литература, професор по китайски език и китайско-испански превод от Автономния национален университет на..
Краят на една година и началото на следващата обикновено е повод за припомняне на по-важното, случило се през нея, и очакванията за новата. Каква беше..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg