Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За бъдещето на образованието и образованието на бъдещето

БНР Новини
Технологиите не бива да са цел, а средство за качествена промяна на образованието
Снимка: Pixabay

Дигитализацията на образованието, предприета под натиска на обстоятелствата, показа, че училището може да се променя. Смяташе се, че подобна стъпка ще отнеме години, а се случи почти за едно денонощие. Сега е моментът за равносметка и за ясна стратегия какво трябва да е българското образование, за да е в крак с времето и да подготвя децата за бъдещето.

"Навлизането на технологиите не е целта, то е средство за постигане на качество в образованието" – изтъкна Явор Джонев от фондация "Образователна трансформация".

И той, и госпожа Надежда Николчева, директор на 31-во училище, както и всички страни в процеса – ученици, родители и експерти – оценяват полезната роля на технологиите, но са единодушни, че присъствието на учениците в клас е условието non plus ultra, без което училището е невъзможно.

Дигитализирането донесе ред позитиви: "Когато трябваше да присъстват, учениците се опитваха да избягат, в момента, в който достъпът до училище стана невъзможен, децата преоцениха присъствието си, ролята си и желанието да са в час" – изтъкна госпожа Николчева.

Дигитализирането на част от процеса би могло да реши въпроса с препълнените класни стаи, големите паралелки и многото деца, събрани на едно място. Също така повдига въпроса за остарялата и непродуктивна двусменна система на учене.

В тази връзка Надежда Николчева отправи конкретно конструктивно предложение: "Училищата да се разделят на основни и гимназии – това е вариантът да се реши проблемът с пренаселените училища, като се запази качеството на преподаване. Защото при вариант с механично съкращаване на паралелки на един учител ще му се наложи да преподава на 5-и, 6-и, 8-и и 9-и клас, което значително би намалило качеството на работата му, възможността за индивидуална работа с ученици и надграждане на компетентността му."

Принудителната необходимост училищата да останат празни подчерта и друга съществена роля на училището: 

"Фиксирани върху резултатите, често пропускаме възпитателната роля на училището, а тя не е за подценяване" – каза Надежда Николчева.  

"Обществото осъзнава все по-ясно нуждата от приемащо, утвърждаващо ценности училище – подчерта и Явор Джонев. Училището трябва да приема децата безусловно с обич и уважение, да утвърждава ценности като свобода и уважение, сътрудничество и солидарност.

Все по-ясно става, че училището е място за култивиране на универсални способности за качествени взаимоотношения и личностно развитие, за общуване и взаимодействие, за инициатива и планиране, за активно гражданство най-сетне, като това е съчетано с по-добро дисциплинарно учене.

Нужно е децата да се поставят в изследователска роля, да бъдат насърчавани да задават въпроси и да търсят отговорите – да изследват света, на базата на наученото да могат да го прилагат и преживяват в практиката.

Няма как да очакваме политическата система да се задейства и да промени образователната, ние гражданите трябва ясно да заявим какво образование искаме."

В края на анализа си Явор Джонев обърна внимание на друг наболял проблем, какъвто е насърчаването на състезателност, и ранното профилиране на децата, от което губят не само те, но и всички ние като общество.

Нужно ни е училище, основано на вярата, че всяко дете може. Всяко дете може да постигне над средното ниво."

Като потвърждение можем да приведем финландския опит, при който голямата промяна започва от заличаването на делението елитарни и нежелани училища и фокусиране върху това всяко едно училище да предлага качествено образование, без значение дали се намира в голям град или в провинцията, и с какви материални ресурси разполага.

Чуйте анализите на Надежда Николчева, директорка на 31-во СУЧЕМ, и Явор Джонев от фондация "Образователна трансформация".


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кой как приема Словото Божие

В днешната неделя след Кръстовден се чества паметта на светите Отци от седемте Вселенски събора - едни от най-добрите сеячи на словото Божие, след Христос и апостолите. В този ден литургийното евангелско четиво е притчата за сеяча от евангелието на Лука. В него Спасителят разкрива как доброто семе може да не даде плодове, ако няма кой да се погрижи за..

публикувано на 12.10.25 в 09:25
Доц. Жана Попова

Жана Попова: Бареков е много далеч от ролята на журналист

В началото на седмицата Николай Бареков,  преди години работил като журналист, после работил като политик, а сега с плахи опити отново да се върне към журналистиката,  интервюира Бойко Борисов пред дома му. Поводът е публикация в Wall Street Journal, в която се твърди, че Борисов е предложил сделки, свързани с българската енергетика, на сина на..

публикувано на 12.10.25 в 08:50

Фондация "За Нашите Деца" обединява общността, за да даде шанс на всяко дете

Всяка усмивка, всяка дребна победа на дете в риск е резултат от грижа, която обществото избира да даде навреме. Н а 13 октомври, понеделник, в Sofia Event Center фондация "За Нашите Деца" ще проведе 16-ата "Вечер на добродетелите", събирайки лидери, културни и обществени личности, дипломати и бизнес представители в едно голямо "пътешествие към..

публикувано на 11.10.25 в 13:05

Фазаново – между Странджа и морето

Село Фазаново е разположено върху невисоки, открити възвишения между планината Странджа и морето. Намира се на 15 км от общинския град Царево, на 9 км от Лозенец и на около 70 км от Бургас. На юг от Фазаново минава река Орешка, която събира водите си с река Узунчаирска и двете заедно образуват река Караагач. През 1922 г. в държавната местност..

публикувано на 11.10.25 в 10:05
Димитър Къцарков

Много трудно се унищожава организация като "Хамас"

Седмицата, в която се навършиха две години от нахлуването на "Хамас" в Израел, двете страни приеха първата фаза от споразумението за мир. Приключи ли войната в Газа, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Димитър Къцарков , хебраист и изследовател на процесите в Близкия изток. Какво следва за Газа "Постигнатото тази седмица беше..

публикувано на 11.10.25 в 09:15