Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Да подкрепяме производителя, а не стоката

Снимка: Ани Петрова

Като дискриминационни определи Европейската комисия мерките, въведени от българските власти след началото на пандемията от коронаврус, задължавайки търговците на дребно да предлагат български хранителни продукти. ЕК поиска България да премахне това задължение.

Повод за негодувание ли е това, или ситуацията има и друг прочит?

"Още през май, когато тези мерки се приеха, те бяха спорни, но всъщност проблемът е другаде – каза Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Активни потребители”.

Коя стока наричаме национална? 

Вече е доста трудно да се каже кой продукт е български? Повечето продукти в момента са композитни. Вземете един салам – той може да е направен от 100% аржентинско месо, а само да е пакетиран у нас, и предлаган като "български". Грешен е подходът да проправяме път на стоката, по-верният подход и легитимен в ЕС е да се защитават производителите.

Път на производителя, а не на стоката

Грешен е подходът, при който насърчаваме стоката, а не производителите. Политиката на субсидиите е проблематична. Те се разпределят така, че облагодетелства едни сектори за сметка на други.

Мотивацията в цели отрасли спада, особено в животновъдството. В последните години се субсидира зърнопроизводството, за сметка на зеленчукопроизводството и разбира се, пазарът предпочита внос на зеленчуци, поизведени от други държави с по-добро разпределение на субсидиите.

Субсидиите се раздават така, че фаворизират определени производства и действат дестимулиращо на други.

Проблемът идва преди канала за продажба, той не е толкова лош, стига да има какво се предлага, т.е. да е произведено.

Фермерските празари все още са добрият начин производител и потребител да се срещнат и би трябвало да се работи в тази посока", каза още Богомил Николов.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Националното външно оценяване след VII клас – време за промяна?

В "Нашият ден" посвещаваме време на една болезнена за цялото общество тема – моделът на Национално външно оценяване (НВО) след VII клас.   Гост в предаването е Ирина Манушева , един от инициаторите на петицията , подкрепена от образователни експерти, учители, директори, ученици, родители и граждани, за нужда от нов формат за оценяване в края на..

публикувано на 07.11.24 в 11:00

Как Столична библиотека обединява творци и публика – поглед от Петър Чухов

В рубриката "Темите на деня" гост беше Петър Чухов – изтъкнат поет, писател и музикант, който сподели своите виждания за изкуството и важността на културните инициативи в съвременния живот. Чухов говори повече за своята работа в Столична библиотека, която е място на непрекъсната културна активност и център за литературни събития. Петър Чухов –..

публикувано на 07.11.24 в 10:54

Многоликият свят на българската литература: Проф. Стойчева-Андерсон за наградите "Перото"

В рубриката "Темата на деня" на предаването "Нашият ден"  специален гост беше проф. Светлана Стойчева-Андерсон, преподавател в НАТФИЗ и член на журито на 10-ите литературни награди "Перото". В разговора тя сподели интересни наблюдения и коментари за съвременната българска литература. Проф. Стойчева започна разговора, като подчерта важността на..

обновено на 07.11.24 в 10:52

Изложбата "Български продуктов дизайн: мебели" събра над 100 гости в галерия "Сан Стефано"

Впечатляващо събитие за любителите на дизайна се проведе в галерия "Сан Стефано", разположена в комплекс "Сан Стефано Плаза". Откриването на изложбата "Български продуктов дизайн: мебели" привлече повече от 100 посетители, сред които дизайнери, архитекти, мебелни производители, журналисти и гости . Събитието е организирано от списание MD,..

обновено на 07.11.24 в 09:38

Поколението Z цени семейството си и не иска да емигрира

"Млада България" е проект на "Булевард България", в който заедно със социолозите от агенция "Насока" и различни експерти се изследват нагласите на поколението Z или съвременните млади хора в страната. Две представителни социологически проучвания обхващат широк спектър от теми– от страховете и мечтите, до ежедневните занимания и визията за развитие на..

публикувано на 06.11.24 в 13:25