Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Екатерина Гецова – „Glass art 12.12”

Защо сме подвластни на магията на стъклото

Екатерина Гецова
Снимка: Ани Петрова

Стъклото е навсякъде около нас. И въпреки това то продължава да съдържа нещо мистично и нещо привличащо. Доказателство за това е и най-новата изложба на Екатерина Гецова „Glass art 12.12” в столичната галерия "Аросита". В изкуството за стъклото за нея няма тайни. През последните години Гецова се фокусира върху малката пластика. Последната ѝ изложба не прави изключение от тази тенденция, където художничката съчетава дърво със стъкло. "Стъклото е с неограничени възможности" – казва Катя Гецова.

„От десетилетия творчеството на Екатерина Гецова-Катя придава значения на материала „стъкло”, категорично надхвърлящи рамките на предполагаемата му „приложна” битийност. По ред причини и стечения на обстоятелствата, тя присъства в измеренията на съвременното изкуство не като „приложник-стъклар”, а като човек, който е направил своя дълбоко промислен избор на материал, с неговите уникални възможности, но и специфични ограничения. Без съмнение, едно от тези „стечения на обстоятелства” е образованието, което Катя Гецова получава в Прага, в ателието на прочутия професор Либенски. От друга страна, тя е автор, принадлежащ на поколението, предприело решителен поход в желанието си за заличаване на границите между „изящно” и „приложно” в българското изкуство. 

Не бива да се забравят и нейните организационни активности, свързани с Международния фестивал на стъклотo – София. Като организатор на този фестивал, Катя Гецова цели поставянето на начало на широка международна платформа за обмен на опит между художници, които се занимават с проблемите на съвременното художественото стъкло... В този смисъл, може с основание да се твърди, че пред нас е изложба на един от създателите на съвременното концептуално измерение в изкуството на художественото стъкло”, пише за Екатерина Гецова изкуствоведът Свилен Стефанов.  

„Главата и торсът са класически скулптурни жанрове. Какво обаче се случва, когато те са прозрачни? Целият свят влиза в тях и целият свят може да се види през тях. Крехкостта на тленното става още по-осезаема. Тялото се разтваря в заобикалящата среда и съответно във вечността. Процесът на това преливане започва още по-отдалеч – неслучайно по лицата „пълзят” животни и растения, но и букви и цифри – дивият и опитоменият живот се срещат и пресичат. Ефирността и лекотата на стъклото също като че ли нарочно са „приземени” с фабрични метални стойки, болтове, гайки, спирали. Често те имат конструктивно значение, но и като че ли емоционално промушват стъклото и неговата извънвременна поетичност, за да го приближат до нас, да го вкарат в орбитата на живия живот. Небрежно захвърлените дънки, запазили следата на тялото, са още един жест и препратка към преходността” – това е оценката на изкуствоведката Мария Василева за оригиналните творби на Екатерина Гецова-Катя. 

А ето какво пише за авторката и изкуствоведът Ирина Аврамова: „Усетът на Гецова към световните артистични процеси – концептуализиране на произведението – я води към нови стилистични открития – фигуралната стъклопластика, която носи широк тематичен, емоционален и семантичен контекст. Това е новата, немноголюдна линия в световното изкуство на стъклото. Онова, което прави творбите на Екатерина Гецова неповторими, е противопоставянето на общовалидния стилов похват на изящна, технологична стъклопластика, която традиционно интерпретира красивото като естетическа категория. Общовалидна остава и инерцията в композиционно отношение – предметността в художественото произведение – стилистични особености, наследени от традициите в битовото стъкло. Гецова отхвърля култа към перфектната стъклена материя. Тя разширява естетическите параметри на жанра, като превъзмогва лидерството на технологиите и извежда присъщите за кавалетните изкуства спонтанност в пластиката, живост, експресия, неповторимост в душевността на твореца. Едно от оръжията ѝ в процеса на индивидуализацията на творбата е колоритът. 

Дългите изследвания и експерименти на Гецова в диалога стъклена субстанция – багра довеждат до уникалния ѝ стил. Внушението за вибрация и артистично очарование, присъщи на кавалетната живопис, авторката постига чрез процеса на съвместното темпериране на живописно положената багра и двумерната композиция от плоско стъкло. Второто оръжие на Катя Гецова е постигането на живостта в несъвършенството на отливките, с което тя преодолява усещането за еднообразие и дизайнерска перфектност при тиражираните стъклени форми. Концептуализацията на семантиката в творбата, създадена чрез съчетанието между живописната текстура и търсената небрежност в пластичната повърхност на стъклопластиките, приобщават изкуството на Гецова към авангардните тенденции в естетиката на новото време – постмодернизма, с присъщия му дух на отрицание на „вечните”, класически стойности в името на преходността, тленността, уловеното мигновение, динамиката, изразяващи истинността в изкуството. Творбите ѝ са разпознаваеми, уникални, обаятелни, съвременни, дръзки”.

Изложбата може да бъде видяна до 30 ноември 2020 г. в галерия „Аросита“.

„Glass art 12.12” – разговор с Екатерина Гецова за изкуството на стъклото, за нейната изложба, за паната, изложени в метрото в Нагоя, Япония, за наградата във Валенсия и за някои уникални новаторски технологии – чуйте в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Тайните на писателския свят в психотрилъра "Обрат в сюжета" на Ралица Генчева

Ралица Генчева предизвиква любителите на заплетените загадки да тръгнат по стъпките на завладяваща мистерия с неочакван край в дебютния си роман "Обрат в сюжета". Динамичната и вълнуваща история напълно ще преобърне представата на читателите за цената на сбъднатите мечти и неизказаните истини. Успешната писателка Виктория намира убежище..

публикувано на 14.09.24 в 12:05

Гласът на Вели Чаушев е с нас

На 11 септември се навършиха 90 години от рождението на човек, който трудно може да бъде описан с няколко думи. Вели Чаушев бе преди всичко актьор, който ще бъде запомнен с ролите си в Сатиричния театър, но също и като новатор, въвел "човешкото", естествено представяне на поезията във времена, когато патосът бе норма. Гласът му ще остане завинаги в..

публикувано на 14.09.24 в 09:10

Проф. Божидар Янев: Мостовете преодоляват препятствията

Божидар Янев е професор в инженерния факултет на Колумбийския университет, Доктор хонорис кауза на Университета по архитектура, строителство и геодезия, дълги години той е преподавател и инспектор на мостове в Ню Йорк. Проф. Янев представи в София своя изложба с постери и допълнено издание на книгата си "Конструктивният поглед" във фондация "Камен..

публикувано на 14.09.24 в 08:45
Педро Алмодовар с престижната награда

81-ви Филмов фестивал във Венеция

Филмът на испанския режисьор Педро Алмодовар "Съседната стая" спечели престижната награда "Златен лъв" на 81-вия филмов фестивал във Венеция. Първият англоезичен филм на Алмодовар му носи първата голяма победа на кинофестивала, въпреки дългата му кариера в киното. През 2019 г. режисьорът беше отличен с награда за цялостно творчество...

публикувано на 13.09.24 в 17:48

Бяхме в Хасково!

В редакция "Хумор и сатира" обичаме да пътуваме, особено когато ни дават награди, но за това след малко. Тази неделя от 19 часа в "Голямата къща на смешните хора" можете да чуете документален запис от гостуването ни на фестивала "Хасковски Каунь", организиран от "Ъкъдемия Каунь" и община Хасково. Тазгодишното издание на фестивала, който е част от..

публикувано на 13.09.24 в 16:30