Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Прочути вокални цикли

Рихард Вагнер – Wesendonck Lieder и Рихард Щраус – Четири последни песни

Рихард Вагнер и Рихард Щраус
Снимка: Wikipedia
Wesendonck LiederWesendonck Lieder

Цикълът от пет поеми по стихове на Матилде Везендонк се появява в 1857 г. По същото време Вагнер работи и върху „Тристан и Изолда“. Двата шедьовъра са взаимно свързани, до голяма степен петте песни могат да бъдат разглеждани и като етюд към „Тристан“.
Две са съдбовните събития, които довеждат до появата им: запознаването на Вагнер с философията на Шопенхауер и срещата с красивата съпруга на благодетеля му, богатия търговец на коприна, Ото Везендонк. Това става в Цюрих, където Вагнер, заедно със съпругата си Мина, е намерил подслон след поредното си бягство (той цял живот бяга, било от кредитори, било по политически причини). В дома на често отсъстващия Ото Везендонк Вагнер, който се отдава на всичко с всепоглъщаща страст, чете всяка вечер на Матилде текстовете си от „Тристан“, тя става негова безкрайна любов и муза. Това я вдъхновява да създаде пет емоционални поеми, които Вагнер обгръща с музика, преливаща от тайнството и нежността на тристановата атмосфера.

Ако Вагнеровият цикъл е резултат на една страстна любов, Четирите последни песни на Рихард Щраус са написани в залеза на живота на 85-годишния композитор в 1948 г. В тях са събрани и преосмислени емоции от един дълъг живот. Те са израз на цялостния жизнен цикъл на композитора, на отношението към смъртта като почивка. В последната песен, „Залез“, композиторът се връща тематично и емоционално към една от ранните си творби – „Смърт и просветление“. Година след създаването на цикъла, след серия от сърдечни атаки той спокойно съобщава: „Умирането е също като композирането на „Смърт и просветление“...

Wesendonck Lieder на Рихард Вагнер и Четири последни песни на Рихард Щраус можете да слушате на 19 и 26 ноември от 14.30 часа

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18