Цикълът от пет поеми по стихове на Матилде Везендонк се появява в 1857 г. По същото време Вагнер работи и върху „Тристан и Изолда“. Двата шедьовъра са взаимно свързани, до голяма степен петте песни могат да бъдат разглеждани и като етюд към „Тристан“.
Две са съдбовните събития, които довеждат до появата им: запознаването на Вагнер с философията на Шопенхауер и срещата с красивата съпруга на благодетеля му, богатия търговец на коприна, Ото Везендонк. Това става в Цюрих, където Вагнер, заедно със съпругата си Мина, е намерил подслон след поредното си бягство (той цял живот бяга, било от кредитори, било по политически причини). В дома на често отсъстващия Ото Везендонк Вагнер, който се отдава на всичко с всепоглъщаща страст, чете всяка вечер на Матилде текстовете си от „Тристан“, тя става негова безкрайна любов и муза. Това я вдъхновява да създаде пет емоционални поеми, които Вагнер обгръща с музика, преливаща от тайнството и нежността на тристановата атмосфера.
Ако Вагнеровият цикъл е резултат на една страстна любов, Четирите последни песни на Рихард Щраус са написани в залеза на живота на 85-годишния композитор в 1948 г. В тях са събрани и преосмислени емоции от един дълъг живот. Те са израз на цялостния жизнен цикъл на композитора, на отношението към смъртта като почивка. В последната песен, „Залез“, композиторът се връща тематично и емоционално към една от ранните си творби – „Смърт и просветление“. Година след създаването на цикъла, след серия от сърдечни атаки той спокойно съобщава: „Умирането е също като композирането на „Смърт и просветление“...
Wesendonck Lieder на Рихард Вагнер и Четири последни песни на Рихард Щраус можете да слушате на 19 и 26 ноември от 14.30 часа
Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création. Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..
Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Глобалната среща за изкуствения интелект в Париж постави нови въпроси и предизвикателства пред света. Технологичните гиганти очертаха бъдещето на тази..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg