В края на 2020, в която отбелязваме 250 години от рождението на Лудвиг ван Бетовен програма „Христо Ботев“ ви предлага запис на неговата единствена опера – „Фиделио“.
Постановката, представена на сцената на Ковънт гардън е шедьовър, напрегната история за риск и триумф. Под палката на Антонио Папано, Йонас Кауфман изпълнява ролята на политическия затворник Флорестан, a Лизе Давидсен е съпругата му Леонорa, която е решена да го спаси.
Новата постановка на Тобиас Кратцер прави паралел между тъмната реалност на терора след Френската революция и нашето собствено време, за да акцентира на вдъхновяващото послание за любов. Той превръща единствената опера на Бетовен в разказ за естеството на политическия ангажимент и страха, който поражда стремежа да го избегнем. Режисьорът скъсва с някои театрални традиции. Споделя, че условно разделя на две творбата, която започва като битова драма и завършва с философско утвърждение на свободата и любовта. Тази идея го води до изграждане на две различни концепции и в своите ремарки изтъква, че „като никоя друга опера“ Фиделио е изградена от две „неравностойни половини“, който са изцяло отделени една от друга в неговата интерпретация. Ослепителна неонова рамка по края на сцената напомня, че това, което гледаме, е театрална илюзия.
Първото действие е ситуирано във френски затвор в разгара на следреволюционния терор. Кошмарно място, където жестоките надзиратели наблюдават масови екзекуции. Единствената жена, на която е разрешен достъп е дъщерята на тъмничаря, Марцелина, която събира отсечените глави.
Моментът, в който девойката разбира, че зад образа на младия Фиделио стои жена, позволява голям обрат и във второ действие всички обстоятелства претърпяват промяна.
Затворът е заменен от ярко осветена гостна, където съвремието е изместило духа на XVIII век. Хорът е мълчалив свидетел на разгръщащата се драма на освобождението. Видеопрожекции на техните реакции, съпричастни, но страхливи, се излъчват по стените и едва след като Флорестан е освободен, те си позволяват да ликуват във финалната сцена. Позицията на Кратцер, че мълчаливото мнозинство твърде често се противопоставя на идеята за политическа активност, докато събитията не се развият, несъмнено резонира с нашето време, но има малко общо с визията на Бетовен за божественото провидение като носител на справедливост.
В ролите са:
• Фиделио – Лиз Давидсен,
• Флорестан – Йонас Кауфман,
• Роко – Георг Цепенфелд,
• Дон Пизаро – Михаел Купфер-Радецки,
• Марцелина – Аманда Форсайт,
• Жакино – Робин Тричлър,
• Дон Фернандо – Егилс Силинш,
• затворници – Филипе Ману и Тимъти Даукинс.
Солистите, хора и оркестъра на Ковънт Гардън дирижира Антонио Папано
Историята на създаването на творбата е дълга и сложна – съществуват три различни версии. Идеята се ражда още през 1803, когато либретистът и импресарио Емануел Шиканедер урежда Бетовен с договор да напише опера. Композиторът е настанен в сграда, част от големия театър в предградията – Театер ан дер Вийн. Либретото със заглавие „Весталски Огън“ написано от Шиканедер не допада на Бетовен и близо месец по-късно той се спира на „Фиделио“.
Шиканедер е уволнен от поста си на директор на театъра след по-малко от година, но договорът с Бетовен е валиден и той продължава работа по текста, който сам е избрал. Премиерата е през 1805, а след това творбата е редактирана година по-късно. Третата версия е от 1814.
Въпреки че Бетовен използва заглавието „Леонора или Триумфът на брачната любов“, спектаклите през 1805 са минали под името „Фиделио“ по настояване на театъра, за да се избегне объркване с операта от 1798 – „Леонора или съпружеската любов“ на Пиер Гаво и операта от 1804 „Леонора“ на Фердинандо Паер.
Първата версия, с либрето в три действия, адаптирано от Йозеф Зонлайтнер на френски език има премиера в Театър Ан дер Вийн на 20 ноември, 1805, с допълнителни спектакли през следващите две вечери. Успехът е помрачен поради факта, че по това време Виена е под френска, военна окупация и голяма част от публиката са били френски военни офицери.
След тази премиера, Бетовен скъсява операта до две действия с помощта на Щефан фон Бройнинг. Пише също и нова увертюра. Операта е представена на 29 март и 10 април 1806, с голям успех. Следващите спектакли са били възпрепятствани поради спор между Бетовен и ръководството на театъра.
През 1814 композиторът отново преработва операта си и премиерата на тази последна версия е на 23 май 1814.
Съдържание на операта „Фиделио“ от Лудвиг ван Бетовен
О, да! Легендарната група "Гънс ен' Роузес" обяви своето дългоочаквано завръщане в София като част от мащабното си турне през 2025 година. Вторият десант на патлаците и розите предстои отново на стадион "Васил Левски" тази вечер. Във въздуха припуква електричеството на нетърпеливото очакване за фалцетните височини на Аксел, Кавалерът на розите с..
В предаването "Български изпълнители" ще ви срещнем с младата българска пианистка Рая Костова. Музикант с интересен житейски и професионален път, който започва от Варна от Националното училище по изкуствата "Добри Христов", където Рая е в класа по пиано на Боян Бъчваров и я отвежда през 2009 г. в Кралската академия по музика в Лондон, с пълна..
25-ото издание на летния фестивал на H.M.S.U. е на 19 и 20 юли 2025 г. в център VIDAS Art Arena в колодрума на Борисовата градина, София. Това е най-дълго провеждащият се музикален фестивал в България и най-старият с дръм и бас насоченост на Балканите. Hard Music and Sounds United (HMSU) е българско музикално движение, създадено през..
Държавна опера - Русе за първи път взема участие във фестивала “Опера на върховете“, който се провежда за десета година на Белоградчишките скали. Фестивалът започва на 1 август и ще продължи до 6 септември . Русенската опера ще представи седем спектакъла под открито небе. Първият, с който ще бъде отрит “Опера на върховете“, e мюзикълът “Зоро”. В..
This is me. This is US! е тазгодишният наслов на Международния фолклорен фестивал "Велико Търново", който се открива на 19 юли и се организира от Националната Секция за България на CIOFF – Международен съвет на организаторите на фестивали за фолклор и традиционни изкуства – официален партньор на ЮНЕСКО. БНР е медиен партньор на събитието, чийто..
Във Видин на 21 юли започна четиринадесетото издание на фестивала на изкуствата "Дунавски вълни". Той ще продължи до 26 юли на различни места в града и в..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" гостува проф. Грета Панова – български учен и математик с международно признание. В момента тя е..
Дискалкулия е едно от онези състояния, които често остават незабелязани, но когато разберем какво всъщност представлява, неволно се питаме: "А дали и аз..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg