Покрай разгорелите се наново тази есен и недобросъвестно подклаждани взаимни нападки по политическа, етноложка, (нео)антична и (нео)фашистка линия между България и Северна Македония (не само на държавническо и академично, но и на чисто човешко, без това да звучи гордо, ниво) нашего брата – и от тая, и от оная страна на Деве баир – не само че отново показа нелицеприятното си опако и всичките си наслоявани с векове провинциални комплекси, но освирепя до такава степен, че стана нечленоразделен и неразбираем за ближните си (като скандиращите „Лов, лов“ неоварвари в антиутопията „Земя на синовете“ на автора на комикси Джан Алфонсо Пачиноти, за когото по-нататък също имаме повод да си говорим)…
Дълго е това изречение, да, но то може да стане още по-дълго и неконвертируемо, ако продължим да се ядем едни други, насъсквани от тия, срещу чието корумпирано управление уж протестираме, а и от телевизора, въпреки че по хипстърски уверено се бием по гърдите, заявявайки с провлачен говор, че „отдавна не гледаме телевизия“ и дори „нямаме телевизор в къщи“. Телевизор няма, ама днес и социалните мрежи са телевизор. И съседът, миришещ на кисело зеле, опулен с хипертоничните си свинско-вински очи и ненапускал очертанията на шоплука, ама даващ категорични оценки, също е телевизор. Телевизор е и отегченият от локдауна салонен интелектуалец, който от нямане какво да прави… решава да си направи coming out като закоравял защитник на нацията. Телевизор са непремерената и безнаказана реч на омразата по радиото в колата, маскирана като външнополитически анализ – уж си тръгнал за гъби в събота сутрин, а се прибираш в къщи ксенофоб… Телевизор сме самите ние, всички ние – повече или по-малко.
Едно предаване или серия от предавания по радиото, наясно сме, няма да пресекат тези грозни тенденции, но поне ще дадат думата на онези, чийто глас никога не чуваме в публичното пространство – директно, без пропаганда, без нарочни внушения, без морални оценки или присъди, извън всякакви дебати за античната епоха или за епохата на фашизма, често дори без думи – напълно инструментално, само със силата на музиката…
Започваме със Седмица на съвременната македонска музика – джаз, електронна, пост-пънк, гаражен рокендрол, нойз, ембиънт, съвременен авангард, класика, филмова музика – създавана главно след разпада на Югославия (защото и тук има непробиваеми стереотипи – дори големите български разбирачи и ценители на музикалната сцена от Западните Балкани обикновено живеят в 70-те или 80-те и рядко излизат от лесно смилаемите клишета на чобанския рок)… Тази Седмица на добросъседството, която ще представи десетки издания на съвременни македонски композитори, инструменталисти, рокендрол-персонажи и продуценти на електронна музика, започва в полунощ на 21 декември и ще продължи до 27 декември на 24-часовия музикален канал „Пънк Джаз“ (естествено разклонение на предаването „Аларма“) на страницата на Радио Бинар.
Селекцията не претендира за изчерпателност, тъй като се работи с огромна като количество качествена музикална продукция, но сред акцентите ще бъдат близо 30-годишната дейност на лейбъла на Скопския джаз фестивал, някои по-нови инициативи и серии като тези на PMG Jazz и „Шарла“ , малките и независими издателства, някои от които вече не съществуват, но са оставили трайна следа – „Балкан Велики“, „Направи заедно“, Chicken Madness и др. Освен на сцената в Скопие, ще обърнем внимание и на някои интересни явления в Битола, Прилеп, Куманово и други градове. Ще звучат и множество записи на македонски музиканти и групи, в които през годините са били канени български солисти – Мишо Йосифов в Project Zlust и „Любойна“, Теодосий Спасов в албумите на Влатко Стефановски и на Bace Quartet, Тодор Бакърджиев в последния албум на джаз барабаниста Гоце Стевковски, Венци Благоев в квартета на китариста Сашо Поповски (учил при Милчо Левиев и Симеон Щерев, а понастоящем ръководител на джаз секцията на Университета „Гоце Делчев“ в Щип)… все неща, които не представляват интерес от пропагандна гледна точка, защото говорят за разбирателството и объркват процеса на насаждане на стереотипи и плановете „разделяй и владей“. Със специалното разрешение на Скопския джаз фестивал пък навръх 1 януари от 21.30 до 23.00 ч. в „Аларма“ по програма „Христо Ботев“ ще прозвучи дуо-концертът на Теодосий Спасов и Влатко Стефановски, с който двамата виртуози откриха 39-ото издание на фестивала в средата на октомври в тази толкова нефестивална година.
Паралелно с всичко това вече половин година по ръководеното от директора на Скопския джаз фестивал Костадин Шурбановски култово радио „Канал 103“, помещаващо се в сградата на Македонската радио-телевизия, звучат две предавания – едно седмично (Eclectic Mansarda с водещ Рамадан Теписи, запален почитател на музиката в линията „Аларма“ на БНР – всеки петък от 19 до 21 часа наше време) и едно месечно („Шумна неделя“ с водещи Ангел Симитчиев и Мартин Луканов – всяка първа неделя на месеца от 22 до 23 ч. наше време), посветени приоритетно на новата българска музикална сцена в по-сериозните жанрове. Дипломацията си върви, както виждате. И… в ХХI век живеем, интернетът е безплатен – недейте да се информирате само по линията на най-малкото съпротивление.
Коулман Мелет (27 май 1974 – 12 февруари 2009) е американски джаз китарист и вокалист, който загива трагично в самолетна катастрофа на 12 февруари 2009 година. Във фаталния ден е пътувал за турне, където трябвало да свири с Филхармоничния оркестър на Бъфало, Ню Йорк, като член от групата на тромпетиста Чък Манджионе. Приближавайки се до Бъфало,..
В 24-тото издание на своя Великденски музикален фестивал Държавната опера във Варна поднася 16 събития в различни жанрове – опера, оперета, балет, концерт и мюзикъл и спектакли за деца. Началото беше поставено през март с представления на оперите "Бохеми“ и "Макбет“, детския мюзикъл "Мечо Пух“ и първия от концертите "Лицата на НМА "Проф. Панчо..
През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..
От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..
Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..
На 7 април – Деня на здравния работник, отбелязваме значимостта на хората, които се грижат за здравето ни не само в болничните зали, но и чрез словото...
Отиде си актьорът от Сатиричния театър Пламен Сираков. Той бе добър, усмихнат човек, благ и ненатрапчив. Познавах го от 1991 г., когато се срещнахме в..
"Ганьограф" е авторско работно наименование на кратките визуално-словесни творби в социалните мрежи, описващи "класическия българин" или "класѝка", нещо..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg