По повод 50-годишния юбилей на програма "Христо Ботев" предаването "Нашият ден" се среща с лица и гласове от програмата.
Светлана Димитрова, главен редактор на програма "Христо Ботев", е главен герой в "Нашият ден". От 1985 година животът ѝ е свързан с Българското национално радио.
Пътят към БНР
"Не съм мечтала от малка да бъда в БНР. В Радиото дойдох, след като завърших Българската държавна консерватория – уж за малко, пък то стана за цял живот. Когато започнеш в Радиото, ти или не можеш да се справиш, или се пристрастяваш. С мен беше второто. И така останах повече от 36 години. Аз започнах тогава в Комитет за телевизия и радио и заповедта ми беше разписана от големия български композитор Александър Йосифов."
Музиката и Радиото
"Никъде другаде, освен в Българското национално радио, аз не мога да направя или да чуя, или да избера за нашите слушатели толкова голямо разнообразие от музика – и то класическа музика. Класическата музика остава в БНР. А специално пък в програма "Христо Ботев" това, което продължаваме да правим, е наистина безценно – както за тези, които работят, така и за слушателите. Не можете да си представите какво имаме във фонотеката. Няма друга възможност освен да сме на нивото на слушателите. За да бъдеш на нивото на своите слушатели, трябва да се интересуваш, да четеш, да знаеш... и 24 часа да слушаш."
Любими изпълнители
"Мария Калас. Защото тя е жената, която преобърна оперния свят. Това звучи като клише, но когато слушаш тези преди нея и тези след нея, разбираш за какво става дума. Тя направи операта да е актьорска, да е емоционална, да те кара да настръхваш. Има преди нея много по-гласовите, много по-изявени оперни певици, но тя за мен е жалона – преди Калас и след Калас.
А Хосе Карерас е любимият ми певец. От първото ми чуване, когато даже не знаех кой е този певец, се влюбих в тембъра му, в начина, по който пее, в този глас, изпълнен със слънце. Павароти е велик, Доминго – също, Алфредо Краус... много са. Но на сърцето ми е Карерас."
БНР преди дигитализацията
"Беше много интересно, защото бяхме повече от 50-ина музикални редактори – работехме за всички програми, всичко беше на ленти. Трябваше да прослушаш всяка лента за предаване. Но най-драматично беше, когато правиш опера... Всичко минава и се забравя. Когато излезе компактдискът, се почувствахме преродени. Хубавото бързо се приема. Сега лентите като че ли отиват назад, въпреки че това, според всички, е най-трайният звуконосител. Това, че Радиото пази своите ленти, е добре. Те може да се наводнят, дори да мухлясат... но звукът стои. Едното не изключва другото. Разбира се, имаме и лентохранилището в Боровец – така трябва да се съхраняват лентите."
Как се съчетава музикалното редакторство с административната работа, какво означават наградите и как ѝ се отразява дистанцията заради пандемията – можете да чуете в звуковия файл.
Снимки – личен архив и БНР
А то значи ангелогласната певица Ася Пинчева от "Мерудия", "Космическите гласове на България" и "Оратница", мултиинструменталистът Георги Маринов - Хорхе – но основно диджериду и гайда, в "Оратница", "Тъпани и гайди" и "Дъ Груувин Пайпърс", и електронният гуру, диджей, продуцент и програматор Иван Шопов, прочут още като Балкански, Куух или Дръм Кид...
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
В навечерието на Световния ден на Земята заедно с учени от Геологическия институт на БАН обсъждаме основните природни ресурси, върху които се гради..
Последното заглавие в репертоара на театър "Възраждане" е приказката "Бременските музиканти" по братя Грим. В тази адаптация на класическия текст..
В "Нашият ден" се срещаме с Ани Йовева – дизайнер на шевици. Тя е родена в Самоков, рисува от най-ранна детска възраст, а учителката ѝ в гимназията я..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg