Галерия „Ракурси“ представя новата самостоятелна изложба на художника Чавдар Гюзелев, която има интересното провокиращо заглавие: „Свободно прелитащи глави“ (идеята за това заглавие идва от Явор Гърдев, който често открива негови изложби).
Експозицията включва произведения в две посоки – голямо-форматни литографски отпечатъци, в техника лави, с тези реещи се глави и свободни като валенция образи и предмети. И другата част – изчистени от човешко присъствие живописни платна, пречупени през заниманията му в театъра, сценографията.
Чавдар Гюзелев прилича на електрон – никога не е на едно и също място в изкуството и живота си. Но творбите му винаги стоят на границата на реалността и фикцията, винаги с една деликатна присъда над еснафщината, уродливостта, деформацията и отчуждението. Особено въздействащи са трите платна „Ореол“, „Предчувствие“ и „Архитекта“.
Изложбата на Чавдар Гюзелев „Свободно прелитащи глави“ в някаква степен е юбилейна – тези дни той навършва 60 години. Трябва да се отбележи и това, че тя е подкрепена от програма „Култура“ на Столична община.
Обикновено изложбите на Чавдар Гюзелев се откриват със слова от Явор Гърдев или Георги Лозанов. Но сега за тази юбилейна колекция неговият брат Ясен Гюзелев, също известен художник, илюстратор е предложил той да каже няколко думи на откриването на изложбата. Ето редове от това слово: „Чавдар е ерудиран, спонтанен, понякога невъздържан, интелигентен, естет, изпада във възторг от красивото, но е във война с грозното и това, което е неправилно според него… Той е много чувствителен, сам казва за себе си: „Толкова съм чувствителен, че сякаш живея със смъкната кожа.
В звуковия файл чуйте как Чавдар Гюзелев представя идеите си и решението за тези две посоки в изкуството си, създавани през последно време.
Антологията "Животът през Средновековието" беше представена от проф. Цочо Бояджиев, проф. Олег Георгиев и Тони Николов, а журналистът Ангел Иванов прочете откъси. В сборника се срещаме със "забележителна галерия от теми и автори, сред които св. Тома от Аквино, папа Григорий Велики, св. Бонавентура и др". Преводачи са Евгения Панчева, Ирена..
"Започнах да правя тези фотографии в личното време на града – в затишието. Преди Коледните празници, веднага след Нова година, до началото на летния сезон. Последните няколко портрета направих в меката есен, когато всички си отдъхнахме от горещото лято на 2024 година. Изложбата става сега през ноември. Тя е предназначена за очите и сърцата на хората,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да се поставят по европейските сцени и не след дълго и на различни континенти. Постановката на Катя Петрова "Някой ще дойде" в Народния театър "Иван Вазов" е първи прочит на пиесата у нас и първа..
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава слушателтие на "Нашият ден" с акцентите в програмата , която предстои да бъде обявена в завършен вид съвсем скоро. Една от звездите на международната литературна сцена, която ще гостува в България..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков, преподавател по фотография в НАТФИЗ. Темата бе фотографията – изкуство, вдъхновение и наследство. Теодора Нишков, фотограф и наследница на писателя Димитър Подвързачов, представи своето творчество..
Днес отбелязваме 67 години от деня, когато за първи път записите в "Златния фонд" на БНР започват да се описват и организират във ведомост . По..
"Антология Съвременна българска поезия" има официална премиера на 5 декември от 18,30 ч. в Yalta ArtRoom . Включени са 43 утвърдени имена, а целта на..
На 30 ноември Нов български университет ще бъде домакин на уникален научен форум, който ще разгледа отношенията между природните и хуманитарните науки...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg