30 март е крайният срок за кандидатстване за втория випуск на програмата за професионално развитие „Училища за пример“ на фондация „Заедно в час“.
Какво представлява програмата, какви са резултатите от първото издание и кое е най-важното, за да стане едно училище „за пример“?
Темата коментира Нели Колева, директор “Стратегически партньорства“ във фондация “Заедно в час“:
“Днес наистина е последният краен срок за тази година, програмата продължава и догодина. “Училище за пример“ събира своя втори випуск. Едновременно с това обучение имаме контролна група от училища, които служат, за да имаме възможност да направим оценка на въздействието на програмата.“
“Програмата е уникална по своята същност за нашия контекст, защото тя изхожда от разбирането, че училищната промяна е толкова по-силна, когато се осъществява на училищно ниво, а не просто чрез промяна на метода на преподаване в една класна стая, в един клас или един предмет.“
“В училище в пълна сила важи старата поговорка, че една птичка пролет не прави. Всички учители се стремят да бъдат ефективни, разликата обаче в “Училище за пример“ е, че това се прави като екип. По този начин има възможност и за взаимно учене и обмяна на идеи.“
Какъв тип училища имат интерес към програмата?
“Наближаваме 100 кандидатури, което страшно много ни радва. Нямаме никакви ограничения по отношение на това какви училища да кандидатстват. Програмите са достатъчно гъвкави, за да отговорят на нуждите на всяко едно от тях, стига да бъдат държавни общински училища. И малки, и големи училища могат да намерят място в тази програма, както и такива, които са професионални, профилирани гимназии. Или пък само основни училища.“
“Сред 26-те училища, с които работим в момента, има представители на всички типове училища и почти всички региони на страната. Виждаме малко по-засилен интерес сред училищата, с които сме си партнирали и по другата ни програма, която е позната – “Нов път в преподаването“, която се занимава с индивидуална подкрепа на начинаещи учители, които сега навлизат в професията.“
Какви нужди имат училищата
“Най-общо казано, в момента училищата определят четири типа нужди. Споделят сериозен проблем да работят с ученици, които вкъщи не говорят български език. За тези училища е курсът – “Езиково подкрепящи училища“, който следва методика за преподаване и ефективна работа с деца билингви. Често училищата казват, че слагат на фокус предметите – математика, технологии и инженерни науки. За тях има курс, чийто дизайн отговаря на тази нужда. Слушаме много и за агресията в училище. Смятаме, че агресията е проявление на една фундаментална липса – социално-емоционални умения. Затова е и курсът – “Социално-емоционално учене“. И разбира се, често пъти е много трудно учебната програма на училищните колективи, наред с преподаването на знания, да се интегрират и уменията за успех на ХХI в., затова има и такъв курс.“
Разговора можете да чуете от звуковия файл.
Случвало ли ви се е някой ваш познат или приятел да ви сподели, че отива в храма, за да благодари на Бога за едно или друго благодеяние, което е получил или за радостта и щастието, които са го сполетели? Много рядко, нали? В днешното евангелско четиво за 10-те прокажени става дума точно за това как ние хората не сме свикнали да благодарим на..
На 14 януари т.г. вътрешният, към тази дата, служебен министър Атанас Илков, се срещна със своя турски колега в Истанбул, за да бъде направен анализ и оценка на дейността по отношение на противодействието на незаконната миграция, на трафика на наркотици и като цяло, на съвместните действия по противодействие на организираната престъпност. Поводът за..
В рубриката "Въпреки мрежата" Георги Марчев , журналист, работил като проверител на факти (факт-чекър), разказва как се проверяват факти и твърдения, защо проверителите на факти не са цензори и какво представлява работата им. "Проверителят на факти работи журналистическа работа. Не в нейната цялост, но тук специализацията е в откриването на факти..
Понятието " biodeutsch" ( биогермански) бе избрано за антидума за 2024 година в Германия. Защо журито определи това понятие за дискриминационно? Кампанията "Антидума" в Германия съществува от 1991 година и оттогава разглежда термини и изрази, които, по мнението на експертите, нарушават принципите на човешкото достойнство или имат негативен..
Тийнейджърският гняв – същинска електроцентрала. Това е темата на тийнейджърския подкаст "Импулсът в мен". Споделяме какво мислим и разглеждаме съветите на психолозите: Сещайте се, че никой не е съвършен, дори и вие. Понякога намалявайте малко претенциите и признавайте грешките си. Опознайте чувствата си. Когато се ядосате,..
На 14 януари т.г. вътрешният, към тази дата, служебен министър Атанас Илков, се срещна със своя турски колега в Истанбул, за да бъде направен анализ и..
Понятието " biodeutsch" ( биогермански) бе избрано за антидума за 2024 година в Германия. Защо журито определи това понятие за дискриминационно?..
В рубриката "Въпреки мрежата" Георги Марчев , журналист, работил като проверител на факти (факт-чекър), разказва как се проверяват факти и твърдения,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg