30 март е крайният срок за кандидатстване за втория випуск на програмата за професионално развитие „Училища за пример“ на фондация „Заедно в час“.
Какво представлява програмата, какви са резултатите от първото издание и кое е най-важното, за да стане едно училище „за пример“?
Темата коментира Нели Колева, директор “Стратегически партньорства“ във фондация “Заедно в час“:
“Днес наистина е последният краен срок за тази година, програмата продължава и догодина. “Училище за пример“ събира своя втори випуск. Едновременно с това обучение имаме контролна група от училища, които служат, за да имаме възможност да направим оценка на въздействието на програмата.“
“Програмата е уникална по своята същност за нашия контекст, защото тя изхожда от разбирането, че училищната промяна е толкова по-силна, когато се осъществява на училищно ниво, а не просто чрез промяна на метода на преподаване в една класна стая, в един клас или един предмет.“
“В училище в пълна сила важи старата поговорка, че една птичка пролет не прави. Всички учители се стремят да бъдат ефективни, разликата обаче в “Училище за пример“ е, че това се прави като екип. По този начин има възможност и за взаимно учене и обмяна на идеи.“
Какъв тип училища имат интерес към програмата?
“Наближаваме 100 кандидатури, което страшно много ни радва. Нямаме никакви ограничения по отношение на това какви училища да кандидатстват. Програмите са достатъчно гъвкави, за да отговорят на нуждите на всяко едно от тях, стига да бъдат държавни общински училища. И малки, и големи училища могат да намерят място в тази програма, както и такива, които са професионални, профилирани гимназии. Или пък само основни училища.“
“Сред 26-те училища, с които работим в момента, има представители на всички типове училища и почти всички региони на страната. Виждаме малко по-засилен интерес сред училищата, с които сме си партнирали и по другата ни програма, която е позната – “Нов път в преподаването“, която се занимава с индивидуална подкрепа на начинаещи учители, които сега навлизат в професията.“
Какви нужди имат училищата
“Най-общо казано, в момента училищата определят четири типа нужди. Споделят сериозен проблем да работят с ученици, които вкъщи не говорят български език. За тези училища е курсът – “Езиково подкрепящи училища“, който следва методика за преподаване и ефективна работа с деца билингви. Често училищата казват, че слагат на фокус предметите – математика, технологии и инженерни науки. За тях има курс, чийто дизайн отговаря на тази нужда. Слушаме много и за агресията в училище. Смятаме, че агресията е проявление на една фундаментална липса – социално-емоционални умения. Затова е и курсът – “Социално-емоционално учене“. И разбира се, често пъти е много трудно учебната програма на училищните колективи, наред с преподаването на знания, да се интегрират и уменията за успех на ХХI в., затова има и такъв курс.“
Разговора можете да чуете от звуковия файл.
Съвпаденията, случайностите и причините за неработещата съдебна система у нас коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" адв. Велислава Величков от Инициатива "Правосъдие за всеки". Оставането на Борислав Сарафов на поста му "Висшият съдебен съвет (ВСС) реши да направи едно обсъждане и да стигнат до едно становище, не решение, а..
Възможно ли е Deep Fakes да доведат до колапс в общественото доверие в истината? Как Deep Fakes могат да се превърнат в "game changer" за политическите атаки и далеч не само. Как и защо в близко бъдеще само AI модели ще могат да се изправят срещу Deep Fakes. Коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Борис Грозданов , ръководител на..
Въпросите, свързани с промяна на името и фамилното име, имат важно значение за лицето, което ги носи. В редица случаи се налага да бъдат променени по лични и други причини. Материята, относно имената на гражданите, се урежда в Закона за гражданската регистрация. Промяната винаги става само по съдебен път, промяната е по реда на Гражданския процесуален..
Споделеното родителство – защитен ли е най-добрият интерес на детето? Защо е важно за детето да има съвместно упражняване на родителските права, равностойно и равнозначно участие на двамата родители в живота му? Народното събрание прие на първо четене 3 законопроекта за промени в Семейния кодекс, свързани със споделеното родителство, внесени от ИТН,..
На 10 юли десетокласникът Кристиян Вълев – момче с детска церебрална парализа, изкачи връх Мусала с помощта на специализирана количка. Тази негова мечта сбъднаха доброволците от фондация "Ела и ти". Събитието с наслов "С Криско на Мусала" е част от тяхната кауза за по-достъпни природни гледки и кътчета, с което за пореден път напомнят, че планината е..
Съвпаденията, случайностите и причините за неработещата съдебна система у нас коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" адв. Велислава..
"Джордж Оруел – по следите на пророка" е книга на журналистката, преводачка и преподавателка Клери Костова - Балцер, която живее от години във..
Възможно ли е Deep Fakes да доведат до колапс в общественото доверие в истината? Как Deep Fakes могат да се превърнат в "game changer" за политическите..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg