Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Внимание – онлайн пазаруване

| обновено на 07.04.21 в 11:42
Снимка: Pixabay.com

Какви данни ни искат стандартно при онлайн пазаруване? Кога трябва да ни светне червена лампичка за заплаха? Какво трябва да включва предварителната проверка на търговеца, когато пазаруваме от непознат сайт?

Темите коментира в “Нашият ден“ Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център.

“Има едно количество данни, които са необходими, за да получим доставката. Това са адрес, на който искаме да получим стоката, може да бъде офис на куриер, може и офисът, където работим. Също така имена и телефон за връзка. Това са минималните данни, без които доставката няма как да се случи.

Възможно е да се замислим, ако някой ни иска детайли за банковата сметка предварително или някакъв вид парола – било то към поща или към банкова сметка. Това са данни, които не са необходими за една поръчка.

Преди известно време от страна на Европейската комисия беше оповестено едно проучване, че около 56% от хората, които са пълнолетни в ЕС, по една или друга причина са станали жертва на онлайн измами в последните две години. Най-честата финансова загуба на тези хора е между 0 и 500 евро.“


Типове измами

“При нас има оплаквания и жалби на хора, които са пострадали с по-големи големи суми. Те са загубили сумите, защото не се е стигнало до доставка. Най-честите проблеми са – потребителят харесва кола в даден сайт, свързва се с търговеца, започват комуникация. Повечето случаи подобна комуникация се извежда извън официалните канали, извън имейлите на фирмата в популярни чат приложения. Това е по-знаков сигнал, който може да притесни потребителя и да обърне внимание, че може да има нещо нередно.

След достигане до договорка потребителят плаща пари за колата, като получателят в голяма част от случаите е физическо лице и то в друга държава, а не там, където би трябвало да се намира колата. Това е вторият сигнал, на който трябва да обърнем внимание, ако искаме да сключим подобна сделка – къде и на кого плащаме.

Другият знак е, че плащането е чрез директен трансфер, чийто краен получател трудно може да се проследи. Това също е начин да бъде измамен човек.

Нашият съвет е винаги да се прави проверка на това от кого се купува и на кого се плаща, на кого се превеждат парите.“

Кога да търсим Европейския потребителски център

“Европейският потребителски център в България може да съдейства, когато потребител, който живее в България, има проблеми с търговец извън България в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Необходимо е обаче отсреща да има действителен търговец, с когото ние провеждаме преговори. При нас се обръщат потребители, които са направили някаква поръчка и тя закъснява, търговецът не спазва срока за доставка. Или получават нещо различно, което трябва да бъде заменено. След това търговецът не иска да им съдейства бързо.“

Разговора можете да чуете от звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Веселин Стойнев

Веселин Стойнев: ПП/ДБ вече не могат да служат като изтривалка за отговорност на никого

Защо Делян Пеевски е проблем за Бойко Борисов, какви са последиците от изборните резултати за български парламент и какво предстои в политическия ни живот коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Веселин Стойнев , журналист. Отговорността на Бойко Борисов "Сега цялата отговорност е изцяло на Борисов и вече той не може да я прехвърля..

публикувано на 15.06.24 в 08:50

На гости в Ново Железаре

В хисарското село Ново Железаре живеят около 200 човека. То се намира на 16 километра от общинския си център и на около 35 км. от областния град Пловдив. В уречения ден и час на посещението ми в селото, председателя на читалището Мария Мутафчийска ме посрещна в центъра и заедно прекрачихме прага на клуба на пенсионера, където се бяха събрали..

публикувано на 15.06.24 в 08:20
Снимката е илюстративна

Съкращение при майчинство и делба на наследство

В рубриката на "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Христиан Митев, отговаря на слушателски въпроси в предаването. Жельо Иванов от гр. Гоце Делчев пита: Жена ми получава майчинство вече 1 година. Може ли работодателят да я съкрати, или е длъжен да продължи майчинството и през втората година? Никола Михайлов от гр. Рила пита: Приживе..

публикувано на 14.06.24 в 15:35

Вече има българска информационна платформа за подсладителите

Е-sladko е първата българска информационна платформа за подсладителите.   Елисавета Котова , председател на Асоциация на децата с диабет, запознава слушателите на "Lege Artis" с възможностите на новия информационен портал. Много хора смятат, че неограничената консумация на подсладители е безвредна и не знаят кога и как трябва да се..

публикувано на 14.06.24 в 12:33

"Заедно за многообразие" – проект, насочен към равнопоставеността на работното място

В рубриката "Епизоди от живота" на предаването "Нашият ден" обсъдихме едногодишната инициатива на Сдружение "Знание", озаглавена "Заедно за многообразие". Тази инициатива е насочена към зачитането на човешкото достойнство, недопускането на дискриминация на работното място, в училище и в обществото. Целта е да се подобри разбирането за..

обновено на 14.06.24 в 09:19