Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Велоалеите у нас – развитие, състояние, сигурност

Снимка: БГНЕС

Датата 19 април е приета за единия от двата световни дни на велосипеда. България не е държава с традиции в изграждането на съоръжения за безопасно придвижване на велосипедистите. Въпреки това все повече хора избират колелото като средство за придвижване или спорт.

Как се развива велосипедната инфраструктура в страната и какво трябва да включва Националният план за изграждане на велосипедна мрежа?

Темата коментира в “Нашият ден“ Радостина Петрова, координатор в сдружение “Велоеволюция“:

“Велосипедната ни инфраструктура е доста е недоразвита. Но нещата трябва да започнат да се подобряват, за да може България да се възползва пълноценно от възможностите за развитие на туризъм и изобщо за подобряване на здравето на хората. Международните маршрути, които се планират да преминават през България, са два – единият е по р. Дунав, северната ни граница. А другият Евро Вело маршрут е по западната и южната част на България. И двата се нуждаят от инфраструктура встрани от автомобилите, така че да може едно туристическо преживяване да е максимално приятно. В същото време е необходимо мрежата да се развие в самата страна, за да може територията ни да бъде прекосена с велосипед.

Когато говорим за градските мрежи, доста внимание е необходимо към общините, също и към хората, за да настояват тези мрежи да се развиват. Засега има много малко такива мрежи и основно областните градове успяват да направят няколко километра велоалеи, но това не е достатъчно.

Най-много велоалеи има в София, макар че сравнението с други европейски столици не е в полза на града. Виена има 1200 км велоалеи, а София само около 50-60 км. Други градове, които положиха добра основа в България, са Пловдив и Бургас, наченки на велоалеи има в Русе и в Плевен, а също в Стара и Нова Загора. Миналата година Ямбол стартираха доста обещаващо. Малки велоалеи бяха направени и в Кюстендил. Благоевград започна, но не продължи.“

Национален план за изграждане на велосипедна мрежа

“Задачата на този план е, от една страна, да каже какво е положението в момента обективно и да го сложи в законова рамка. Също да определи какво още трябва да се промени, за да позволи на общините да бъдат по-ефективни за изграждането на велосипедните си мрежи. Той ще бъде готов през 2022 г. Надяваме се институциите да погледнат сериозно на него, да го възприемат и да започнат да го прилагат. Но най-важната част от него ще бъде определянето на гръбнака на Националната велосипедна мрежа. Това е една наистина голяма задача.“


Създадени ли са безопасни условия за велосипедистите у нас? Темата коментира в “Нашият ден“ Иво Делин, председател на „Велоеволюция“:

“За да се подобри безопасността на велосипедистите в градска среда, най-важна е инфраструктурата. В България тя не е добре развита. Затова трябва да научим велосипедистите как най-адекватно да се движат, как да спазват закона и как да се пазят от трафика.

Предлагаме видеоуроци, които са една дълга разработка, която правим от няколко години. Правили сме много обучения на място – както на деца, така и на възрастни.“

Инициативата да се дефинира 1,5 м задължително разстояние за предпазване на велосипедист като промяна в Закона за движение по пътищата

“От доста време се опитваме да прокараме това в закона. 1,5 м е критичното минимално място, което е безопасно при изпреварването на един велосипедист. Защото, ако той падне в посока пътното платно, неговият отпечатък на асфалта ще бъде около 1,5 м. Очакваме всички автомобили да ни заобикалят минимум 1,5 м.

Тази инициатива вече се приема в други балкански държави като Хърватска, в Чехия. В Западните държави отдавна е практика. Тук държавната система е доста тромава и съответно хората, които определят какво да влезе като промени в Закона, са доста заети. Велосипедистите – като малка част от транспорта – не са голям приоритет и не се осъзнава важността на тези промени.“


Защо се случват често инциденти с велосипедисти и какво е състоянието на градската велосипедна мрежа във Варна?

Темите коментира в “Нашият ден“ и Здравко Василев, председател на велоклуб “Устрем“ във Варна.

“Велосипедната инфраструктурата във Варна е доста проблематична, като начин на изграждане, неадекватна. Проблемът е, че велоалеите се изградиха най-вече в зоните на тротоарите, това води до ред проблеми и опасности. Пресичането на пътната мрежа става малко или много изненадващо за шофьорите, това е другата опасност – имаше инциденти, които се бяха случили при пресичане. Пресичането и смесването на потока с пешеходците са големите опасности, защото е доказано, че велосипедното движение трябва да се смесва по-скоро с автомобилите, отколкото с пешеходците. Трафикът на движение е по-близо до автомобилния. Самите пешеходци са много непредвидими и не са толкова дисциплинирани, колкото шофьорите.

Когато е поставена един път алеята, вече е трудно да се направи какво и да е. Единственото, което можем да правим, са някакви разяснителни кампании – да образоваме хората – как да се движат, как да се държат.“

В предаването на Радио София “Събуди се София“ беше поставена темата за успехите и провалите на велоалеите в столицата.

Божидар Янев от Радио София коментира темата в “Нашият ден“:

“Състоянието на велосипедната мрежа в София е трагично. След представяне на множество гледни точки в предаването се стигна дотам, че трябва да има много по-добро, обстойно обследване. Да се спазват разписаните наредби, защото такива има. Има ясно разписани правила как да изглеждат велоалеите в нашия град, но те не се спазват.

“Тодор Каблешков“ е един от примерите, да, наистина, много дълга велоалея, изнесена долу в трафика. Велосипедистите имат около 60 см на разположение, но в тези 60 см понякога попадат и шахтите.

Може би трябва по-добър диалог и по-добро развитие. Не е нужно някакви иновативни настилки да се полагат, защото има един такъв пример – от Централна гара до кв. “Надежда“. Там беше положена преди около 7 години една иновативна настилка, която се изрони на втората година и е много неприятно в момента като велосипедист да преминаваш там.“

В звуковия файл можете да чуете и Елица Панайотова от “Зелена София“ с анализ на това какво трябва да се направи за велоалеите в София.

Разговорите можете да чуете от звуковите файлове. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Градина в Здравец

Снежана и Михаил Караянчеви живеят в с. Здравец край Варна и градината в двора на къщата им е истински предцивилизационен рай. В нея липсва само растението, за което не сте си помислили, докато четете този текст. Културите там съжителстват в хармония, а градинарите Снежана и Михаил не обработват почвата. Нещо повече – те се стремят и допринасят..

публикувано на 08.08.25 в 17:04

"Светът на Мария" – за по-качествен живот на хората с интелектуални затруднения

"Светът на Мария" е фондация, учредена в обществена полза през февруари 2012 г. в София от семейството на Мария – млада жена с интелектуално затруднение. Мисията на организацията е да подобри качеството на живот на хората с интелектуални затруднения и техните семейства, както и да подпомага личностната им реализация чрез осигуряване на достъп..

публикувано на 07.08.25 в 16:45

Започва благотворителният рок фестивал Varna Rock Adventure

Днес в парк Аспарухово във Варна започва благотворителният рок фестивал Varna Rock Adventure, който ще продължи до 10 август. Събитието обединява известни български рок групи, които излизат на сцената с една обща мисия – да подкрепят лечението на деца с онкохематологични заболявания. Каузата на фестивала е насочена към събиране на средства в..

публикувано на 07.08.25 в 09:13

Морето, къмпингите и регулациите на 2025 година

Министерството на регионалното развитие и благоустройството заяви, че няма да вземе предвид гражданските възражения срещу Наредбата за свободно къмпингуване. За морето, къмпингите и регулациите на 2025 година разговаряме в "Нашият ден" с Люба  Батембергска от гражданската инициатива "Да спасим Карадере". Наредбата се основава на Закона за..

публикувано на 06.08.25 в 10:13

Хирошима – памет, предупреждение и призив за мир

Днес отбелязваме Световния ден на борбата за забрана на ядреното оръжие. Навършват се 80 години от атомната бомбардировка над японския град Хирошима по време на Втората световна война (1939–1945), при която загиват близо 220 000 души, а над 200 000 умират по-късно от лъчева болест. На 6 август 1955 г. в Хирошима е проведена и първата Международна..

обновено на 06.08.25 в 10:03