Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Главен герой

Любомир Желев: „Кралят Елен“ и човекът зад куклата – историята на един “Икар“

Снимка: kuklart.bg

Номинация за „Икар“ 2021 за спектакъла „Кралят Елен“ получи Държавният куклен театър в Сливен. Това се случи на онлайн събитие, което се проведе в Международния ден на театъра – 27 март, организирано от Съюза на артистите в България.

Националните награди „Икар“ се провеждат ежегодно и отбелязват постиженията в областта на драматичния и кукления театър, както и в различните видове изпълнителски изкуства.

Традиционно официалната церемония се провежда на 27 март, но поради пандемичните условия към настоящия момент, тя се отлага за 11 май 2021 г.

Номинация в категория „Постижение в кукленото изкуство“ получи актьорът Любомир Желев за ролите си в спектакъла „Кралят Елен“ от Карло Гоци с режисьор Бисерка Колевска. През 2016 г. Желев е номиниран за награда „Икар“ в категория „Дебют“ – за ролята на Грегор Замза в „Семейство Замза“, отново спектакъл на Кукления театър Сливен в копродукция с НАТФИЗ „Кр. Сарафов“.

Любомир Желев е главен герой в “Нашият ден“

“Хубаво е защото всичко, защото всичко, за което се бориш се забелязва, бива отчетено по някакъв начин.“

Началото

“Разбрах, че искам да се занимавам с театър в Стара Загора, в 11 клас в училище за изобразително изкуство и компютърна графика. Тъй като майка ми и баща ми са главни готвачи, по цял ден стоях там и съм изгледал всички филми от тогава като имаше видеотеки и се даваха касети под наем съм изгледал всички филми на Робин Уилямс и Джим Кери. Тогава започнах с т.нар. имитации в класовете. Общо взето бяхме тримата глупаци, които забавлявахме цели клас.“

“В началото на 12 клас реших, че искам да започна да се занимавам с нещо вече по-дълбоко. Преминах през три школи набързо, тъй като все нещо не ми допадаше. Накрая стигнах до един частен учител по актьорско майсторство и за около две седмици той ми подготви материалите.“

Куклите

“Ако трябва да бъда честен, в началото всеки, които тръгва да кандидатства в НАТФИЗ, отива с мисълта, че ще учи и още първите години го хващат в киното и става звезда. Или другото – казваш си “аз ще кандидатствам драма“. В крайна сметка няма разделение какво ще учиш.“

“Може би по стечение на обстоятелствата ме приеха “кукли“ , но там ми развиха много въображението и във втори курс всъщност разбрах какъв тип театър искам да правя.“

Разговора можете да чуете от звуковия файл.


“Кралят Елен" е забавна приказна история с много неочаквани обрати. Хора се превръщат в животни, животни в хора, статуи говорят. Чудни работи, разказани от магьосника Дурантарте и неговия слуга Чиголоти. Това е история за шегите на любовта. Аз обичам тебе, ти обичаш друг и за амбицията гореща и ревността любовна, която понякога достига до жестокост и подлост, превръщайки човека в чудовище, злодей. 

В нашата приказка злодеите са наказани и посланието ни е – останете човеци, с душа красива. Обичайте! Обичайте се!
Любовта, тя, прекрасната, ще спаси света!

Историята е разказана забавно, в стил Комедия дел Арте. Костюмите са цветни, маските гротескни и ярки. И вярваме, че приказката ще се разбере дори от пораснало дете.

Възраст на зрителя от три до сто и три“, пише в описанието на представлението на страницата на Държавния куклен театър в Сливен.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нов театрален фестивал в Русе очаква първите си зрители от 8 октомври

"Есенни театрални срещи в Русе" – така се нарича новият фестивал, чието първо издание ще се проведе от 8 до 13 октомври в крайдунавския град. Основен организатор е Катя Костова – българка, живееща от десетилетия в Берлин и председател на сдружение "Кауза Пещера", а партньор и домакин на театралния празник е Драматичният театър " Сава..

публикувано на 05.10.24 в 09:15

"Клас 90" и носталгията по младостта

Преди шест години на режисьора Бойко Боянов му хрумва идеята да разкаже историята на един клас, който се събира за среща след 30 години. От искреността на всеки един, дошъл на сбирката, започва да прозира предисторията на "Клас 90" – дебютния филм на Боянов, който се срещна за първи път с публиката си на 42-рата на "Златна роза". Заедно със..

публикувано на 04.10.24 в 16:25

Книга за режисьорските подходи към операта "Дон Паскуале"

Книгата "Грация на смеха. Или за спецификата на комическото белканто в операта "Дон Паскуале" от Гаетано Доницети. Теоретични и режисьорски подходи" от Стефан Донев е възможност да се проследи опита на автора като режисьор "да открие и разясни", по думите на Петър Пламенов, спецификите и "неповторимото очарование" на шедьовъра на Доницети. Стефан..

публикувано на 04.10.24 в 14:59
Моноспектакълът

Дни преди "Цирколюция" – енигмата "социален цирк"

Задава се циркова революция!  От 10 до 13 октомври в "Топлоцентрала" ще се проведе едиснтвеният по рода си фестивал в Бълагрия, посветен на съвременния и социален цирк – "ЦИРКОЛЮЦИЯ". Организаторът от фондация "Мини Арт" Гео Калев и огненият артист от колектив "Агнон" Кристиян Димитров запознават слушателите на "Артефир" с..

публикувано на 04.10.24 в 13:43

Една неканонична и лична антология на англоезичната поезия

Англоезична поезия от XIV в. до XXI в. съдържа новото издание "Потомството на Чосър".  Мащабната антология в "Артефир" представя лично нейният преводач и съставител  проф. Александър Шурбанов. Това не е канонична, а лична антология, подчертава гостът. Избраните произведения в книгата са такива, оставили през годините следа в..

публикувано на 04.10.24 в 13:23